توسط دبیرخانه هماورد بازپردازی تهران؛
قراردادهای مالکیت فکری بازی های رومیزی فرهنگی تنظیم شد
به گزارش دست و هنر قراردادهای مالکیت فکری بازی های رومیزی فرهنگی توسط دبیرخانه هماورد بازپردازی تهران تنظیم شد.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران بمنظور بهره مندی بیشتر کودکان و نوجوانان از محصولات بومی و توسعه کسب وکارهای حوزه کودک و نوجوان، طی مراحل و اقداماتی تنظیم قراردادهای مالکیت فکری را در دستورکار قرار داده است.
دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران بمنظور توسعه کسب وکارهای حوزه کودک و نوجوان، طی مراحلی مبادرت به تنظیم قراردادهای مالکیت فکری بین تهیه کننده های ارشد و تولیدکننده ها و عرضه دهندگان محصولات فکری فرهنگی کرده است.
دبیرخانه هماورد بازارپردازی تهران در امتداد حفظ حقوق محصولات فرهنگی کودک و رونق کسب وکارهای این حوزه، همین طور برجسته کردن محصولات بومی، اقدام در جهت به هم رسانی تهیه کننده های ارشد و تولیدکننده ها نموده و برای استواری و گسترش هرچه بیشتر محصولات برای نخستین بار، قراردادهای مالکیت فکری بین آنها تنظیم نموده است. این مبادرت به شکل گیری زنجیره محصولات فکری حول شخصیت ها و مفاهیم مورد نیاز این حوزه منجر خواهد شد و دغدغه های حقوقی برای حفظ مالکیت تولیدکننده ها را هم مرتفع خواهدنمود.
محصولات کودک مورد توجه دبیرخانه عموماً فکری فرهنگی هستند، محصولاتی که محتوای فکری پشتوانه آنان است و از این نظر قابلیت رقابت با نمونه های خارجی خواهند داشت. محصولاتی از قبیل انواع عروسک، اسباب بازی های متنوع همراه با مفاهیم آموزشی، بازی های کامپیوتری، نوشت افزار، بازی های رومیزی، کتاب های کودک و کتاب های تعاملی و پویانمایی است.
محصولاتی که کودکان ما را آموزش دیده با نشاط و دغدغه مند بار خواهد آورد و فکر و اندیشه آنها را در جهت سبک زندگی ایرانی اسلامی پرورش خواهد داد. این اقدام علاوه بر توسعه کسب وکارهای حوزه کودک، از طراحی و تولید تا توزیع و فروش، باعث استفاده بهینه مصرف کنندگان کالاهای فرهنگی هم خواهد شد و بصورت طبیعی استفاده از محصولات بومی و فرهنگی را جایگزین محصولات غیرمفید و بلکه مضر غیر بومی خواهدنمود.
قرارداد مالکیت فکری نخستین اقدام مهم و رسمی دبیرخانه هماورد (فستیوال) بازارپردازی تهران برای تولیدکنندگان و به هم رسانی مجموعه هاست و حقوق مالکیت تولیدکننده ها و صاحبان ایده را هم تأمین خواهدنمود. حقوقی که تولیدکنندگان فرهنگی همیشه از نادیده شدن آن ابراز نارضایتی کرده اند و این نارضایتی را همیشه به گوش مسئولین دولتی رسانده اند و حل آنرا از مسئولین فرهنگی خواهان شده اند. بعد از قرارداد مالکیت فکری، طی مراحلی ضمن آموزش هایی که به تهیه کنندگان ارشد برای تدوین برنامه کسب وکار و برندینگ داده می شود، قراردادی اقتصادی بین طرفین شامل تهیه کننده های ارشد و تولیدکننده ها بسته می شود. در قرارداد اقتصادی تسهیم درآمد و سود و زیان طرف های قرارداد مشخص می شود.
طبق قرارداد مالکیت فکری، نمونه محصولات در هماورد بازارپردازی تهران تیرماه عرضه خواهد شد و سرمایه گذاران متنوع نمونه محصولات را خواهند دید. در هماورد مذکور باتوجه به متن قرارداد، سرمایه لازم برای تولید محصولات نمونه ای و نهایی محصولات از طرق مختلف و به وسیله سرمایه گذاران مختلف جذب می شود و بعد از مدتی، محصول بصورت کلان تولید خواهد شد سپس باتوجه به توانمندی هایی که در زمینه توزیع و بازارِ مؤسسات و نهادهای مرتبط وجود دارد، راهی بازار می شوند و به دست و دل مخاطبان و کودکان و نوجوانان خواهد رسید.
اما در این روزها قراردادهایی با محوریت بازی های رومیزی مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای مشارکت مالکیت فکری آنها بین تهیه کنندگان ارشد و فعالین حوزه اسباب بازی بسته شد. بدین ترتیب حلقه قراردادهای محصولات فکری کامل شد.
قراردادهای تولید بازی های رومیزی توسط فعالین و تولیدکنندگان فرهنگی
- قرارداد تولید بازی رومیزی بین مؤسسه هنری تکم فیلم آریایی و مجموعه فکرانه، طبق این قرارداد مجموعه فکرانه بازی رومیزی برمبنای شخصیت ها، محتوای داستانی و سریال انیمیشن افسانهی گرگران خواهد ساخت.
- قرارداد تولید بازی رومیزی بین استودیو هنری کمیکا و مجموعه فکرانه، طبق این قرارداد مجموعه فکرانه برمبنای شخصیت ها و داستان «ایلیا» که شامل مجموعه ای از داستان های کمیک استریپ است، بازی رومیزی متناسب با فضای معمایی و سرگرم کننده داستان ایلیا طراحی و تولید خواهدنمود.
- قرارداد تولید بازی رومیزی بین بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر (مهرک) و مؤسسه فرهنگی قندون، طبق این قرارداد مؤسسه قندون بر طبق شخصیت ها و داستان مجموعه کتاب های «یکی بیز یکی نبیز»، یک بازی رومیزی به همراه استیکر و اپلیکیشن بازی تعاملی طراحی و تولید خواهدنمود.
- قرارداد تولید بازی رومیزی بین مؤسسه تکم فیلم آریایی و برند روروشهر، طبق این قرارداد برند روروشهر بر طبق شخصیت ها، فضاها و داستان «افسانه گرگران» یک بازی رومیزی خواهد ساخت. این بازی با اقتباس از محصول دیگر این مجموعه که تحت عنوان «فرش ماشین بازی» طراحی شده است، بازطراحی و تولید خواهد شد.
- قرارداد تولید بازی رومیزی بین مؤسسه آموزشی نموبال و مؤسسه فرهنگی قندون، طبق این قرارداد مؤسسه قندون بر طبق طرح درس ها و محتواهای نوین آموزشی نموبال در امتداد ارتقای آموزش رسمی کشور، بستهی آموزشی در قالب بازی رومیزی خواهد ساخت که به آموزش مفاهیم ریاضی مانند تناسب، کسر و عدد مخلوط کمک خواهدنمود. این بسته آموزشی همراه با برنامهی کاربردی (اپلیکیشن) دارای قابلیت واقعیت افزوده (AR) خواهد بود.
- قرارداد تولید بازی رومیزی انتشارات کتاب نیستان و شرکت بازی آموزان افق اندیش فندقی، طبق این قرارداد گروه فندقی برمبنای شخصیت ها و داستان کتاب رخصت مرشد و آئین پهلوانی از انتشارات نیستان، یک بازی کارتی طراحی و تولید خواهدنمود.
معرفی تهیه کنندگان ارشد و تولیدکنندگان طرف قرارداد
انتشارات سوره مهر: انتشاراتی است در زمینه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی که کتاب های زیادی در این عرصه چاپ کرده است و بخش کودک آن با نام مهرک با وجود اینکه سابقه چند ساله دارد توانسته است کتاب های زیاد، متنوع و پرمخاطبی تولید و چاپ کند.
مجموعه فکرانه: مجموعه ای است که بیشتر از ۱۷ سال به تولید بازی های فکری رومیزی اشتغال دارد و بوسیله تولید باکیفیت بازی اتللو به شهرت رسید و الان محصولات متنوعی همچون کارآگاه ناوارو، کهربا و پازل متری را تولید می کند.
انتشارات کتاب نیستان: انتشاراتی در زمینه ادبیات و هنر که در امتداد مجله نیستان به وجود آمد، بخش کودک آن کتاب های داستانی، آموزشی، مهارتی و سرگرمی متنوعی در زمینه کودک دارد.
استودیو هنری کمیکا (مؤسسه رویاپردازان نسل آینده): این مجموعه تا کنون بیشتر از ۲۰ جلد کمیک استریپ (کتاب های تصویری) ایلیا را منتشر نموده است. ایلیا ابرقهرمان ایرانی است که با ابرقهرمان های بیگانه سر رقابت دارد. موشن کمیک های ایلیا هم درحال آماده شدن است.
مؤسسه فرهنگی قندون: فعال فرهنگی و تولیدکننده ای است که تا کنون چندین بازی رومیزی به همراه برنامه کاربردی (اپلیکیشن) ساخته و برخی محصولات آن مانند بسته آموزشی «الفبارون»، دارای قایلیت واقعیت افزوده (AR) هستند.
شرکت تکم فیلم آریایی: مؤسسه هنری با سال ها تجربه است و در حوزه های مختلف فیلم سازی، پویانمایی و بازی سازی، تولیدات باکیفیت، سرگرم کننده و آموزشی داشته است. همچون محصولات آن می توان به مجموعه ۳۰ قسمتی «سفرهای سعدی» و مجموعه ۴۰ قسمتی «افسانه گرگران» اشاره نمود.
مؤسسه نموبال: شرکت خلاقی است که معطوف به ارتقای آموزش رسمی کشور، طرح درس های نوین آموزشی مبتنی بر ادبیات و داستان پی ریزی می کند.
روروشهر: فعال فرهنگی و تولیدکننده خرد که قصد تولید بازی های رومیزی دارد و تولیدات خویش را با فرش «ماشین بازی» آغاز نموده است.
شرکت بازی آموزان افق اندیش فندقی (گروه فندقی): این شرکت به عنوان مجموعه ای نوپا و خلاق در زمینهی تولید بازی های رومیزی، با طراحی و تولید بازی «یه تار سیبیل» امسال موفق شده است بصورت حرفه ای وارد بازار این محصولات شود.
هریک از سوی های قراردادهای فوق الذکر باتوجه به مبحث قرارداد، تعهداتی می پذیرند و در مالکیت فکری محصول بصورت درصدی شریک می شوند و در مواردی درصدی هم سهم سرمایه گذار برای تولید محصولات فرهنگی می شود. مدت این قراردادها عمدتا ۳ سال است و در صورت تمایل تمدید می شود.
با ادامه پیدا کردن قراردادها و گسترش محصولات در زمینه های دیگر محصولات فرهنگی شامل؛ پویانمایی، نوشت افزار و بازی های ویدئویی، بسته های متنوعی حول محصولات فرهنگی کودک و نوجوان شکل می گیرد که زمینهی هرچه بیشتر توسعه محصولات و بزرگ تر شدن بازار آنها را فراهم می آورد، این امر باعث رشد و گسترش محصولات بومی و آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با فرهنگ بومی و ایرانی-اسلامی است.
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب