با امضا تفاهم نامه ای؛
خانه های خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری راه اندازی می شود
به گزارش دست و هنر تفاهمنامه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری میان ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به امضا رسید.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، پرویز کرمی رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، در مراسم تفاهم نامه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری میان ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، با اشاره به اینکه نظام ساختاری پشتیبانی از صنایع خلاق و فناوری های نرم در کشور شکل گرفته، اظهار داشت: توسعه و رونق شرکت های خلاق، نیازمند ایجاد یک هاب یا پلت فرم ملی برای شکل گیری شرکت های دانش بنیان و خلاق است. این خانه خلاق و نوآوری در زمینه بازی شکل می گیرد تا به نمایندگی از معاونت علمی و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، نوآوری و توانمندی های خوب در زمینه بازی های کامپیوتری را تحولی جدی ببخشیم.
ضرورت پشتیبانی از توسعه بازی های کامپیوتر ای
کرمی با اشاره به اینکه حمایت های معاونت علمی و فناوری معطوف به بخش خصوصی بوده و برمبنای راهبرد پشتیبانی از خانه های خلاق و نوآوری از توسعه بازی های کامپیوتری حمایت می کند، اضافه کرد: معاونت علمی در قالب خانه خلاق و نوآوری بازی، از شکل گیری شرکت های دانش بنیان و خلاق حمایت می کند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه تفاهم نامه راه انداری خانه خلاق و نوآوری بازی در امتداد توسعه صنایع خلاق و همکاری معاونت علمی با وزارت ارشاد امضا می شود، افزود: قبل از این، تفاهم نامه ای به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است که شکل گیری خانه خلاق و نوآوری در زمینه بازی های کامپیوتری ذیل آن تفاهم نامه است. در این تفاهم نامه حوزه های مختلفی مانند بازی، سینما، چاپ و رسانه تعریف شده بود که خوشبختانه این خانه خلاق و نوآوری نیز در سایه همان تفاهم نامه شکل می گیرد.
سخنگوی معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: یکی از قدرتمندترین حوزه های صنایع خلاق بازی های دیجیتال است که طیف گسترده ای از تخصص ها، توانمتدی ها و فناوری ها را به خدمت می گیرد و با بهره گیری از محصولات کارآمد ایران ساخت می توانیم بازار خوبی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه کسب نماییم که زمینه ساز ثروت آفرینی و خلق ارزش افزوده خواهد بود.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به اینکه نظام تامین مالی خوبی در معاونت علمی شکل گرفته که می تواند در خدمت خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق ذیل این خانه ها باشد، اضافه کرد: تصویب سند ملی فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی گامی در حمایت و سامان دهی این حوزه است و به توسعه صنایع خلاق کمک کرد. دستور و تاکید مقام معظم رهبری به سران ۳ قوا در خصوص حمایت و ورود به حوزه صنایع خلاق، اتفاق دیگری بود که به اهمیت هرچه بیش از این صنایع تاکید داشت.
وی با اشاره به صاحب قانون شدن شرکت های خلاق اظهار داشت: در قانون جهش تولید دانش بنیان پشتیبانی از شرکت های خلاق قانونی شد و ارزیابی و تعیین و تشخیص این شرکتها بطور مستقیم توسط معاونت علمی و فناوری صورت خواهد گرفت. با تصویب و ابلاغ بخشنامه اجرائی آن توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری این شرکتها نیز صاحب قانون حمایتی شدند و زمینه رشد و رونق آنها بیش از پیش فراهم خواهد شد.
در ادامه سید صادق پژمان، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نیز در مراسم امضا این تفاهم نامه با اشاره به رشد قابل توجه صنعت بازی های دیجیتال در بین سایرصنایع فرهنگ پایه، رسانه ای و خلاق در جهان طی ۵ سال اخیر اظهار داشت: این روند رو به رشد نشان میدهد که صنعت بازی های دیجیتال از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مخاطبان و ضریب نفوذ فرهنگی قابلیت های بسیاری دارند که این ظرفیت ها در خیلی از حوزه ها در کشور ما هنوز بالقوه مانده است.
وی اضافه کرد: این صنعت در دوران پاندمی کرونا نیز با رشد قابل توجهی مواجه گردید و توانست از این شرایط به عنوان سکوی پرش برای توسعه خود در بخش های مختلف درآمدی و افزایش میزان مخاطبان استفاده نماید.
وی با تاکید بر این که باید رویکرد و زاویه به بازی های دیجیتال از ابزار سرگرمی صرف به امکانی برای حل مسائل جدید تغییر کند، اضافه کرد: لازم است با حرکت به سمت آزاد سازی ظرفیت های این حوزه در کشور و پشتیبانی از بازیگران و تاثیرگذاران این زیست بوم، به تحقق یک اقدام تحولی در امتداد توسعه این صنعت با همکاری میان دستگاه های حاکمیتی کمک نماییم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری تصریح کرد: یکی از اشکالات این حوزه، بازیچه انگاری بازی و تقلیل آن در اندازه اسباب بازی است که در فضای نخبگانی، رسانه ای، سیاست گذاران کشور و عموم مردم دیده می شود. اقدام و رویکرد دستگاه های حاکمیتی برای نزدیک شدن به حوزه بازی های دیجیتال و تعریف برنامه های مشترک موضوع مهمی است که در یک سال قبل مورد توجه برخی نهادهای حاکمیتی کشور با وجود این که نگاشت نهادی مشترکی میان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و آنها مصوب نشده، قرار گرفته است.
فراگیری موضوع بازی های دیجیتال در نظام مسائل دستگاه های حاکمیتی
سید صادق پژمان اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق همیشه در کنار زیست بوم بازی های دیجیتال کشور بوده و به پیشرفت این حوزه کمک کرده است.
وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم که در تعامل و همکاری میان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال پیگیری است، موضوع ساختار هوشمند حمایتی بنیاد از بازی سازان که با عنوان ساختار حمایتی همگرا شناخته می شود، است. این درگاه حمایتی که به صورتی به عنوان درگاه حمایتی حاکمیت از بازی سازان شناخته می شود، در کنار حمایت های بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، همیشه از حمایت های معنوی و مادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بهره مند بوده است. اما با سازوکار طراحی شده، این حمایت ها در قالب این ساختار هوشمند حمایتی بنیاد به بازی سازان تخصیص پیدا می کند و این معاونت با قبول ارزیابی های کارشناسانه بنیاد از تیم ها و شرکت های بازی سازی متقاضی و عضو ساختار حمایتی همگرا، آنرا به رسمیت شناخته است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با اشاره به این که موضوع بازی های دیجیتال باید در نظام مسائل اصلی سایر دستگاه های حاکمیتی کشور قرار گیرد، اظهار داشت: فرصت های زیادی در ابعاد مختلف اشتغال زایی، درآمدزایی، تولید و تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد که لازم است برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت ها و البته رفع موانع موجود تلاش شود.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که بوسیله راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری پیگیری می شود، کمک به تیم های نوپا و گروههای بازی سازی است که زمینه تبدیل شدن به شرکت های بازی سازی را دارند. کمک به رشد و توسعه این تیم ها، آنها را به عنوان بازیگران اصلی این صنعت در آینده معرفی می کند. بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با تمرکز بر تخصیص حمایت های مادی و معنوی به این گروه ها بوسیله این مراکز در تهران و دیگر مناطق کشور زمینه استقلال آنها را به عنوان شرکت های بازی سازی فراهم می آورد.
سیدصادق پژمان با اشاره به اولویت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در زمینه آموزش تربیت نیروی انسانی متخصص برای زیست بوم بازی های دیجیتال کشور اظهار داشت: ارائه خدمات مشاوره ای و راهنمایی به تیم ها و گروههای بازی ساز برای ایجاد کسب وکار با ثبات و ارائه آموزش های تخصصی برای خلق تولیدات با کیفیت ایرانی همچون برنامه هایی است که بوسیله ایجاد خانه های خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری پیگیری خواهد شد.
ایجاد صندوق های خطرپذیر ویژه صنعت بازی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: برخی مسائل پیش روی بازی سازان در این عرصه مانند نظام وظیفه، بیمه و مالیات، فضای کار، تبلیغ و ترویج با حمایت های معنوی دستگاه های حاکمیتی در جهت رفع موانع حل خواهد شد. برخی حوزه ها نیز نیازمند سرمایه گذاری است که ایجاد صندوق های خطرپذیر ویژه حوزه بازی های دیجیتال، تامین منابع مالی برای شرکت های بزرگ و تسهیل شرایط برای حضور آنها در بورس از اهداف مورد نظر برای چشم انداز این حوزه است. امیدواریم با امضا این تفاهم نامه و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمهیداتی برای دسترسی به این اهداف در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر تمرکز حمایت های مادی و معنوی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به تیم ها و شرکت های بازی ساز بوسیله ساختار حمایتی همگرا اضافه کرد: اعضای این درگاه حمایتی هوشمند بنیاد از بازی سازان بر طبق ظرفیت و اعتبارکسب شده بر طبق ارزیابی ها از این حمایت ها استفاده می نمایند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در آخر ابراز امیدواری کرد که امضا این تفاهم نامه فرصت بیشتری برای رشد و بالندگی صنعت بازی های دیجیتال و آزاد شدن ظرفیت های موجود در کشور در بخش های مختلف فراهم آورد.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب