كیوانی مطرح كرد؛

بچه ها را با ارزش های محیط زیست آشنا کنیم

بچه ها را با ارزش های محیط زیست آشنا کنیم به گزارش دست و هنر، معاون اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: باید ارزش های محیط زیست را به کودکان آموزش دهیم و انتظار داشته باشیم از این ارزش ها حفاظت کنند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست «کودک و نوجوان و توسعه پایدار از منظر ابعاد اقتصادی» که ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری و در سومین روز از هفته ملی کودک برگزار گردید.
در ابتدای این نشست الناز کیوانی معاون اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، به تعریف توسعه پایدار و رویدادهای آن اشاره نمود و اظهار داشت: ۱۹۷۲ اولین سالی بود که در بحث توسعه پایدار به مبحث محیط زیست اشاره شد. در سال ۱۹۹۲ سند توسعه پایدار شکل گرفت و این نقطه عطفی بود. از سال ۲۰۰۲ منشور توسعه پایدار نوشته و بعد از آن در سال ۲۰۱۲ به اقتصاد سبز و رشد سبز اندیشیده شد.
او به محورهای توسعه پایدار اشاره نمود و اضافه کرد: حفاظت از کره زمین، مردم و رفاه و معیشت آنها، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، ترویج جوامع صلح آمیز، توجه به رشد فراگیر که منجر به اشتغالزایی شود همچون مواردی است که به آن توجه شد.
کیوانی با تعریف رشد فراگیر سبز اظهار داشت: در این مقوله به تخریب زیستگاه های طبیعی که منجر به بیکاری و کاهش درآمد بعضی افراد می شود و همینطور به بازارها و فناوری های خاصی که به کمرنگ شدن بازارهای دیگر می انجامد پرداخته شده است.
معاون اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، اقتصاد سبز را یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به توسعه پایدار دانست و اضافه کرد: مصرف گرایی، گسترش فقر، عدم دسترسی مردم جهان به بهداشت عمومی، آب سالم و برق سبب شده ما به اقتصاد سبز و ایجاد کارهای شایسته و مشاغل و صنایع سبز دقت نماییم. چون این اقتصاد در میان نسل ها عادلانه رفتار می کند و باعث حکمرانی قانون می شود.
کیوانی به لزوم سبز کردن انسان ها و صنایع اشاره نمود و اظهار داشت: ما باید روی سرمایه انسانی خود کار نماییم و به افراد آموزش دهیم. از معیشت روستایی و منابع طبیعی و آبی خود حمایت نماییم. صنعت بازیافت را افزایش دهیم. الگوی مصرف را تغییر داده و با جنگل زدایی، بیابان زدایی و فقر مبارزه نماییم.
این کارشناس محیط زیست ضمن اشاره به فعالیتهایی که در زمینه رسیدن به مشاغل و اقتصاد سبز انجام شده اظهار داشت: بهره وری سبز به تولید و مصرف در شهر و در نهایت، اقتصاد سبز می رسد. از طرفی لازم است شغل موجود را سبز نماییم به این مفهوم که مصرف گرایی را به حداقل برسانیم و مصرف انرژی و تولید ضایعات را کاهش دهیم و روی مشاغل روستایی توانمند کردن زنان متمرکز شویم.
کیوانی به لزوم شناخت ارزش های زیست محیطی اشاره نمود و اظهار داشت: ما باید محافظت از محیط زیست را به بچه ها و بزرگ ترها آموزش دهیم. ما در سازمان محیط زیست روی آموزش بچه ها، پدر و مادرها و مربیان پیش دبستان و دبستان متمرکز شده ایم و می کوشیم تا در درجه اول، بینش آدم ها را تغییر بدهیم.
این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: ما از کشورهای دیگر الگو گرفته و بازی هایی را طراحی و بومی سازی کرده ایم. بعد به بچه ها مسئولیت داده و برای مدارس، محیط یارانی را تعریف کرده ایم تا هم خودشان، قدر محیط زیست را بدانند هم محافظت از آنرا به دوستان خود آموزش دهند.
اقتصادی که به تخریب محیط زیست منجر شود، خطی است
در ادامه عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، دیگر سخنران این نشست بود. او گفته های خویش را ضمن اشاره به انقلاب صنعتی آغاز و اظهار داشت: این انقلاب به دست آدم های بسیار خودخواه و خودبین شکل گرفت و اقلیتی از انسان ها به مصرف بی رویه انرژی و منابع طبیعی دست زدند تا بشر و آینده او را به اینجا رساندند که آب و خاکی برای انسان های دیگر باقی نمانده است.
این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: توسعه کشورها و صنعتی شدن آنها سبب افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش تولید زباله خانگی و صنعتی، گرمایش زمین و به هم خوردن اکوتوریسم شده است.
پیغامی به منابع مشترک اقیانوسی اشاره نمود و اظهار داشت: ما برخلاف کشورهای صنعتی از اقیانوس اطلس یا آرام بهره نمی بریم به همین خاطر درست است که باید به اقتصاد سبز دقت کنیم اما این اقتصاد، یک شمشیر دو لبه است و به چماقی برای کشورهای درحال توسعه تبدیل شده؛ چرا آمریکا به پیمان کیوتو و محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای نمی پیوندد؟ چرا کشورهای درحال توسعه نباید از این منابع استفاده نمایند و به سمت اقتصاد سبز بروند و از سوخت های فسیلی بهره نبرند؟
وی ضمن اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی-اسلامی ما اجازه نمی دهد به انسان های دیگر فکر نکنیم اظهار داشت: ما بر مبنای آموزه های فرهنگی و دینی خود نمی توانیم به استفاده بی رویه از منابع طبیعی بپردازیم اما مسئله اینست که دنیا به فرهنگ غنی ما توجه نمی نماید.
پیغامی به تعریف مفهوم تداوم پرداخت و اضافه کرد: در این بحث، نخستین چیزی که باید به بچه ها آموزش دهیم صبر یا رجحان بین زمانی است. اینکه ما تنها به خودمان فکر نکنیم. غربی ها فیلمهای بسیاری ساخته اند تا این مفهوم را به بچه های از ۳ تا ۱۸ سال خود یاد بدهند تا هم صبور باشند و تنها به خودشان فکر نکنند هم دوستی و همکاری با هم را یاد بگیرند؟
به گفته این کارشناس محیط زیست، نگاه ها باید حلقوی باشد. اصلاً اقتصادی که به تخریب محیط زیست منجر شده، خطی بوده است. دنیا همچنان، خاک و دریا را یک طرفه مصرف می کند و بازگشت برایش معنا ندارد بچه ها باید یاد بگیرند، دنیا جایی برای کنش واکنش است. اگر به خاک، بد نماییم به ما بدی می کند.
پیغامی به لزوم بازبینی مفهوم ارزش اشاره نمود و اظهار داشت: بشر، کل منابع طبیعی را بی ارزش دانسته به همین خاطر به نابودی آن دست زده است. پدران ما با طبیعت و محیط زیست رفیق بوده اند؛ امروز آن رفاقت وجود ندارد. ما فراموش کرده ایم هر چیزی ارزش دارد. از طرفی ما باید انتخاب درست را به نسل بعدی یاد بدهیم و بدانیم فایده هر چیز کدام است و ما برای رسیدن به این فایده چه هزینه ای می پردازیم؟


منبع:

1401/07/28
12:24:06
474
0.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , دانشگاه
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما