حجت الاسلام بنیسی مطرح كرد؛

صدور بیانیه برای بازیهای غربی فایده ندارد

صدور بیانیه برای بازیهای غربی فایده ندارد به گزارش دست و هنر، یک بازی ساز اظهار داشت: ایران با انتشار چند بیانیه برای بازی های مخرب و ضد ایرانی همچون Call of Duty Modern Warfare 2 راه به جایی نخواهد برد. بلکه اصلی ترین واکنش، تولید محتوای مناسب می باشد.



حجت الاسلام حبیب داستانی بنیسی بازی ساز، در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به بازی Call of Duty Modern Warfare 2 اظهار داشت: تولید بازی های دیجیتالی ضد ایرانی از قدیم الایام بوده و جدی ترین آن Delta Force 4 بود که در فضای رسمی ساخته شد؛ در این بازی مردم به زبان فارسی صحبت می کردند و آمریکا باید آنجا را پاکسازی می کرد. البته پیش از این بازی، شاهد تولیدات ضد ایرانی بودیم اما در این بازی قدری عمیق تر شاهد بود. بعد از این بازی هم تولیدات دیگری از غرب وارد کشور شد که میتوان به بازی «بتلفیلد» اشاره نمود.
وی افزود: هر اندازه ایران قوی شود و مادامی که ایران روی آن ایدیولوژی که برپایه آن انقلاب کرد، محکم بایستد، تولید بیشتری با مضامین ضد ایرانی شاهد خواهیم بود. یعنی تا وقتی که ایران ایدیولوژی انقلابی خویش را فراموش نکند، میتوان این پیشبینی را داشته باشیم که تولیدات این چنین بازی هایی روز به روز بیشتر شود.
این بازیساز اظهار داشت: یکی از دلایلی که در بازی Call of Duty Modern Warfare 2 شخصیتی شبیه سردار سلیمانی را بازسازی کردند، اینست که سردار سلیمانی برای خیلی از مردم دنیا اسطوره شده است؛ چونکه او توانست داعش را از بین ببرد. همه دنیا داعش را تروریست می شناخت. بنابراین باید آمریکا از طریقی تلاش می کرد تا چنین تفکری را در سطح دنیا تغییر دهد. از آن طرف به علت آنکه مبحث حقوقی نشود، اسم شخصیت شبیه سردار سلیمانی را تغییر می دهد و نام ژنرال قربانی را برایش می گذارد و آنجا را بگونه ای تصویر می کشد که به شکلی آنها موشک های بالستیک آمریکایی را به دست آورده اند و به همین واسطه می خواهند کار تروریستی انجام دهند.
وی افزود: آمریکا در بازی بازی Call of Duty Modern Warfare 2 تلاش دارد چهره سردار سلیمانی را به این صورت زیر سوال ببرد که برای مثال شما از بسیاری وقایع خبر ندارید و اینها ادم های بد و خرابکار هستند تا به این وسیله بتواند چهره مردمی را خراب کند.
حجت الاسلام بینسی اظهار داشت: بازی ها بخصوص در غرب، ابتدا برای درآمدزایی تولید می شوند و سپس بازی های داستانی نیازمند داستان هستند و آنها طبق ایدیولوژی و تفکری که خودشان دوست دارند، داستان را شکل می دهند؛ کاری که ژاپنی ها انجام می دهند و به این شکل نیست که شرقی ها با غربی ها تفاوت داشته باشند بلکه هر کسی داستان مطلوب خویش را روایت می کند. بازی کال آو دیوتی هم در جنگ های مختلف روایت های خویش را داشته است.
وی اضافه کرد: در بخشی از بازی Call of Duty Modern Warfare 2 اگر دقت نماییم متوجه می شویم که دقیقا دست به کمر ایستادن شخصیت ژنرال قربانی شبیه همه فیلم هایی است که از حاج قاسم دیدیم. یعنی اینچنین تداعی ذهنی برای مخاطب بوجود می آورد و آنها کوشش می کنند با پرورش چنین سوژه هایی اسطوره بودن حاج قاسم را در بین اذهان دنیا کمرنگ کنند.
این بازیساز در پاسخ به این پرسش که چرا بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در مقابل بازی ضد ایرانی Call of Duty Modern Warfare 2 واکنشی نشان نداده است، اظهار داشت: بنیاد با چند مدل مخاطب بازی ساز روبروست؛ گروهی افراطی گرا هستند و گروهی تفریطی. به نظر می رسد بنیاد در این شرایط محتاطانه برخورد می کند، یعنی چند ورودی نمی کند تا حد وسط را در بین این دو گروه داشته باشد. حتی در گروه هایی که توسط بنیاد تشکیل شده است، رئیس بنیاد شاهد مطالب به اشتراک گذاشته شده است و تمامی این رویکردها را از نظر می گذراند.
وی افزود: به نظر می رسد رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در برابر بازی های ضد ایرانی باید تولید با محتوا و حمایت گسترده از بازی های داخلی باشد. بهرحال به علت عمق تأثیرگذاری بازی ها در رسانه میتوان به اهمیت ظرفیت این صنعت پی برد. بازی ها به دیل همذات پنداری ۱۰۰ درصدی که دارند، باورپذیرترند بنابراین بشدت تأثیرگذار و نهادینه ساز است.
حجت الاسلام بنیسی اظهار داشت: شاید کسی بگوید که کانال های خبری در فضای مجازی بخصوص در اتفاقات اخیر تأثیرش از بازی ها بیشتر باشد، اما این باور اشتباه است؛ چونکه دلیل این مورد عمیق بودن تأثیرگذاری کانال ها نیست بلکه سهل الوصول بودن آن است. یعنی دسترسی مردم به آن عمومی تر می باشد اما بازی ها باید در گستره ای قرار بگیرد تا دیده شود و در نهایت تأثیرگذار باشد. یعنی یک فرد ابتدا باید سخت افزار در اختیار داشته باشد تا بتواند بازی را انجام دهد، درحالی که تأمین سخت افزار قاعدتاً برای عموم خیلی سخت تر است بنابراین بازی ها چندان به چشم نمی آید.
وی اضافه کرد: قدرت انتقال محتوا دومین مسأله ای است که باید به آن دقت نماییم. بازی می تواند هر نوع محتوایی که سازنده اش اراده کند به هر بخشی و در هر قالبی و با هر حجمی ایجاد نماید و همین مساله سبب می شود تا آنهایی که صاحبان فکر واندیشه هستند از این رسانه استفاده نمایند. همینطور در ادامه این صنعت تبدیل به یک صنعت بزرگ درآمدزا می شود. تا جایی که امروز شاهد می باشیم صنعت گیم در دنیا بعنوان چهارمین صنعت درآمدزا مطرح است. در این شرایط صاحبان ثروت، صاحبان اندیشه ورود می کنند.
تولیدکننده بازی عملیات انهدام در پاسخ به این پرسش که ایران بخصوص بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این شرایط باید چه پاسخ روشنی به تولیدات ضد ایرانی دهد، اظهار داشت: ایران اگر بخواهد واکنش درستی نشان دهد، باید خودش بشدت تولید کند؛ چونکه با انتشار چند بیانیه و فیلتر کردن نمی تواند کاری از پیش ببرد. تولید بازی های زرد و خنثی و بی خاصیت اهمیتی ندارد بلکه آنهایی تأثیرگذارند که خاص می سازند؛ ازاین رو پس تولید شدید بازی های با محتوا و حمایت همه جانبه از کسانی که این کارها را می کنند، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. برای مثال اگر آمریکا یک بازی می سازد ما پنج بازی بسازیم و اگر آمریکا ۱۰ بازی بسازد ما ۲۰ بازی بسازیم. همین مساله سبب می شود به علت خاصیت گستردگی صنعت گیم در جهان شاهد ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در جهان باشیم.
وی اضافه کرد: در صنعت گیم با دو دسته گروه بازی ساز مواجه هستیم. گروههای افراطی که البته تعدادشان محدود است، بر این باور هستند ورود همه بازی های ضد ایرانی و غربی باید به کشور ممنوع می باشد. گروه دوم گروه هایی هستند که معتقدند تا ورود هر نوع بازی به کشور آزاد باشد و هیچکس حق فیلتر و موضع گیری در مقابل آن نداشته باشد و اگر دولت در این شرایط ورود کند، یعنی سیاه نمایی می کند که تفکر هر دو گروه اشتباه و خطرآفرین است و باچنین تفکراتی نمی توانیم راه از پیش ببریم.
حجت الاسلام بینسی اظهار داشت: ما باید در صنعت گیم ۹۹ درصد تولید داشته باشیم و یک درصد به مقابله بپردازیم. همچون مرزها که اجازه نمی دهیم غریبه ای وارد کشور شود. صنعت گیم هم به این صورت است که باید مراقب ورود تولیدات غربی باشیم که اگر این مراقبت نباشد، مفهوم امنیت در صنعت گیم معنایی نخواهد داشت.

1401/09/11
13:32:56
0.0 / 5
358
تگهای خبر: بازی , تولید , دیجیتال , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی