حاجی هاشمی مطرح كرد؛
بازی ها با کارکرد علمی درحال ورود به تمام شئون زندگی هستند
به گزارش دست و هنر، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: امروز بازی هایی که از آن بعنوان موضوعی نظام مند و علمی استفاده می نمایند، در حال ورود به تمام شئون زندگی است.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، مراسم اختتامیه لیگ های «کتاب بازی» همزمان با چهارمین نمایشگاه بازی های کامپیوتری با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مصلی امام خمینی (ره) برگزار و جوایز برگزیدگان این رویداد اهدا شد.
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه بازی کاری (Gamification) در صنعت بازی دنیا اظهار داشت: امروز مبحث بازی و سرگرمی با ابعاد مختلف زندگی ترکیب شده است. بازی کاری به معنای استفاده از مکانیزم ها و روشهای فنی جذاب در موضوعات مختلف مانند رقابت، شکل گیری ارتباطات اجتماعی در حین بازی و امتیاز دادن است. مجموعه این عوامل در کنار هم در چارچوب یک رسانه تعاملی بازی های ویدئویی را شکل می دهد.
وی اضافه کرد: امروز شرکتهای بزرگ دنیا از ظرفیت های بازی کاری برای فروش محصولات خود استفاده می نمایند. از سال ۲۰۱۰ مفهوم گیمیفیکیشن یا بازی کاری در دنیا مطرح شده و صنعت بازی های ویدئویی از آن بعنوان موضوعی نظام مند و علمی بهره برده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: امروز مبحث بازی کار درحال ورود به تمام شئون زندگی است و شرکتهای مهم حوزه فناوری و تجاری از آن استفاده می نمایند. ما هم می توانیم از این تکنیک در جهت تحقق اهداف علمی و آموزشی استفاده نماییم.
وی افزود: این تکنیک امروز بسیار مورد استفاده بازی های جدی یا هدفمند است و از آن در چارچوب طراحی بازی برای آموزش مهارت های مختلف در حوزه های متفاوت صنعتی، توانبخشی و کاردرمانی استفاده می شود.
حاجی هاشمی اظهار داشت: رویداد کتاب بازی هم با تاکید بر ظرفیت های بازی کاری با همکاری بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در چارچوب یک بازی اطلاعات عمومی برگزار گردید. رقابت همزمان کاربران در مسابقات این رویداد و کسب امتیاز و مشاهده رتبه از عوامل جذابیت برای شرکت کنندگان در این لیگ بود. در این رویداد ۱۰ هزار نفر شرکت کردند و ۱۸۰۰ سوال به آزمون گذاشته شد و یک میلیون و ۳۷۶ هزار بار این سوالات پرسیده شده است. این آمار ظرفیت استفاده از فضای بازی گونه برای تحقق اهداف علمی و ترویجی و فرهنگی مورد نظر را نشان داده است.
وی اضافه کرد: در آینده برنامه ریزی برای برگزاری چنین لیگ هایی در موضوعات تخصصی را هم میتوان دنبال کرد تا از ظرفیت های این فضا استفاده نمود.
موضوع بازی در ساختار فرهنگی کشور بشدت مغفول بود
در ادامه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: رویداد کتاب بازی از عقبه فکری و برنامه ریزی برخوردار بوده و امروز شاهد برگزاری اختتامیه این رویداد هستیم. نهاد کتابخانه های عمومی کشور با داشتن بیشتر از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در سرتاسر کشور، وسیع ترین شبکه فرهنگی کشور بعد از مدارس به حساب می آید. هویت این شبکه ارتباط با بدنه مردم است. هم اکنون دو میلیون و دویست هزار نفر عضو فعال کتابخانه های عمومی هستند. در جشنواره های مکتوب ما، که مهم ترین آن جشنواره کتابخوانی رضوی است، در هر یکی از ادوار اخیر بیشتر از یک میلیون نفر شرکت کرده اند.
وی اضافه کرد: مساله کتاب و کتابخوانی و مساله کتابخانه های عمومی بدون توجه به تحولات روز و ظرفیت های نوین غیرقابل پیشبرد است. به نظر ما استفاده از کتاب مکتوب همچنان برقرار خواهد ماند. با این وجود برای افزایش جامعه مخاطب و استفاده از ظرفیت کتابخانه های عمومی در پیشبرد سایر صنوف فرهنگ و هنر باید نگاهی فراگیر داشته باشیم که به حمدالله چنین نگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور حاکم است.
عضو شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: مراودات ما با بنیاد بازی های کامپیوتری بیشتر از ۳ سال سابقه دارد؛ در جلسه ای با مدیرعامل پیشین بنیاد، آقای سیدصادق پژمان، پایه های شکل گیری این همکاری بنا نهاده شد. اساساً بنیاد راهبری مبحث و لیگ کتاب بازی را بر عهده داشت و نهاد به لحاظ استفاده از ظرفیت فیزیکی کتابخانه های عمومی، اعضا و تبلیغ و ترویج در حوزه کتابخانه های عمومی، در تقویت فضای تسهیلگری و ترویج رویداد اثرگذار بوده است.
وی افزود: ان شاءالله اختتامیه این رویداد مبدأیی برای شروع بهتر باشد؛ چونکه ظرفیت بسیار است و به اعتقاد من برای ترویج این رویداد هنوز جای کار وجود دارد. همکاری دو دستگاه فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری یک رویداد، اتفاقی مبارک و میمون و تجربه ای موفق بود که ان شاءالله استمرار خواهد داشت.
رمضانی، ضمن تقدیر از محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و همکاران وی و همکاران نهاد در معاونت توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی که مبحث لیگ کتاب بازی را راهبری کردند، اظهار داشت: مبحث بازی در ساختار فرهنگی کشور بشدت مغفول بود و نتایج آن در حوادث اخیر جامعه قابل مشاهده می باشد. ظرفیت بازی برای ترویج مبحث کتاب و کتابخوانی، بسیار قابل توجه است. هم اکنون مساله مطالعه در کشور مطرح است و ما قائل به این هستیم که مساله «خواندن» در کشور پررنگ شود و در مساله خواندن، بازی بسیار اثرگذار خواهد بود.
بازی کوییز در سبک سوالات چند گزینه ای از بازی های ایرانی است
در ادامه سیدمحمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و دبیر لیگ های «کتاب بازی» هم در این مراسم ضمن عرضه گزارشی از نحوه برگزاری این رویداد و میزان شرکت کنندگان در دو دوره آن اظهار داشت: این لیگ با رویکرد آشنایی بیشتر با پتانسیل آموزشی بازی های ویدئویی در بازی ایرانی کوئیز برگزار گردید. سوالات این مسابقه توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور با محتوای اطلاعات عمومی، علمی و ارزش های اسلامی تهیه و در اختیار کاربران قرار گرفت.
وی اضافه کرد: استفاده از رسانه بازی بخاطر ماهیت تعاملی و سرگرمی آن برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهداف مورد نظر دو مجموعه در برگزاری این رویداد بود و به این منظور دو مناسبت مذهبی عید فطر و عید قربان تا عید غدیر برای برگزاری مسابقات این رویداد انتخاب گردید.
معاون حمایت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در رابطه با انتخاب بازی کوییز برای برگزاری این لیگ اظهار داشت: بازی کوییز در سبک سوالات چند گزینه ای از بازی های ایرانی است که طرفداران خاص خویش را در بین کاربران ایرانی دارد و امتیاز ۷/۴ از ۵ را دارد. ازاین رو از آنجاییکه این بازی می توانست اهداف مورد نظر در برگزاری این لیگ را تأمین کند، انتخاب گردید.
وی اضافه کرد: دوره اول این لیگ با حضور ۴۲۱۶ شرکت کننده و دوره دوم با حضور ۵۲۰۰ شرکت کننده برگزار شد و مجموع شرکت کنندگان این رویداد ۹۴۴۷ نفر بود. در این رویداد ۴۱ هزار و ۹۶۰ دست بازی برده و ۹ هزار و ۴۲۰ بازی مساوی ثبت شده است و در مجموع ۵۱ هزار و ۳۸۰ بازی در دو دوره رویداد انجام شده است. به سوالات پرسیده شده در این رویداد ۳۲۴ هزار و ۸۳۹ نفر پاسخ صحیح داده اند و در مجموع یک میلیون و ۳۷۶ هزار بار این سوالات در طول لیگ پرسیده شده است.
در پایان مراسم اختتامیه این رویداد از ۱۰ برگزیده دوره اول و دوم لیگ کتاب بازی با اهدای جوایزی تقدیر گردید. بر این اساس به نفرات اول مبلغ ۱۱ میلیون، نفرات دوم ۹ میلیون، نفرات سوم ۷ میلیون، نفرات چهارم ۵ میلیون و نفرات پنجم ۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد.
اجرای برنامه خوانش روایت برپایه کتاب «آداب کتاب خواری» توسط احسان رضایی، داستان نویس و منتقد ادبی، اجرای تئاتر توسط گروه بین المللی حنانه و برگزاری مسابقه برای میهمانان حاضر در مراسم و اهدای جایزه به نفرات برتر از دیگر بخش های این مراسم بود.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب