در دومین نشست درس گفتارهای شهید صدر مطرح شد؛

تفسیر موضوعی شهید صدر، تفسیری نوآورانه در جهان اسلام است

تفسیر موضوعی شهید صدر، تفسیری نوآورانه در جهان اسلام است به گزارش دست و هنر، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی، تفسیر موضوعی شهید صدر را نقطه عطف تفاسیر عنوان نمود و تفاسیر این اندیشمند جهان اسلام را نوآورانه خواند.


به گزارش دست و هنر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، دومین نشست از سلسله درس گفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر به همت اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر برگزار شد.
تفسیر موضوعی شهید صدر نقطه عطف تفاسیر است
حجت الاسلام والمسلمین محمدی فرد عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی، تفسیر موضوعی شهید صدر را نقطه عطف تفاسیر عنوان نمود و تفاسیر این اندیشمند جهان اسلام را نوآورانه خواند و اظهار داشت: باید بدانیم که قبل از شهید صدر در تفسیر چه اتفاقی افتاده و نوآوری های وی در مقایسه با گذشته چگونه بوده است تا در ادامه بتوانیم با اندیشه وی در تفسیر موضوعی آشنا شویم.
محمدی فرد در رابطه با بازخوانی سیر تحولی تفسیر موضوعی شهید صدر گفت: این سیر دارای سه مرحله نوپایی، نوگرایی و نظریه پردازی است؛ مرحله نوپایی قدمتی دیرینه دارد، ولی مفسران در این مرحله تلاش ندارند که در رابطه با تفسیر ترتیبی یا موضوعی سخن بگویند؛ هرچند این تفاسیر، ترتیبی یا موضوعی است، اما هویت مستقلی برای ترتیبی یا موضوعی بودن آنها قائل نشده اند؛ به این خاطر این قسم از تفاسیر در مراحل ابتدایی خود روشمند نشده اند.
وی در رابطه با تغییر و تحولات اجتماعی در جوامع اسلامی که با عنوان نهضت های اسلامی مطرح می شود؛ اظهار داشت: در مرحله نوگرایی سید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری و غیره، در رویارویی تمدنی غرب با جهان اسلام سرآغاز نهضت های اسلامی شدند و شعار بازگشت به قرآن در این نهضت ها را مطرح کردند؛ همینطور تفاسیر در این دوره به علمی، ادبی ـ اجتماعی و موضوعی تقسیم شدند ولی ضابطه مند پیش نرفتند.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) در تبیین مرحله نظریه پردازی اظهار داشت: حرکت های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی، با ورود به فضای علمی، ایده اسلامی سازی علوم را مطرح کردند؛ اما برعکس مرحله قبل، حرکات در ابتدا و در ذات خود علمی بود که نتیجه اجتماعی و سیاسی هم داشت؛ ازاین رو شهید صدر، اصل شکل دهی علوم اسلامی، دینی و بومی را پذیرفته و متأثر از آن فضا به تحقیق پرداخته است، اما نمی توان ایشان را ذیل اسلامی سازی علوم قرار داد.
شهید صدر تفسیر موضوعی را برای رسیدن به نظریه های قرآنی روش مند انجام داد
محمدی فرد افزود: میتوان شهید صدر را در ایده خود، نقطه عطفی در تفسیر موضوعی دانست؛ ایشان اولین شخصی است که به صورت روش مند تفسیر موضوعی را برای رسیدن به نظریه های قرآنی مدنظر قرار داد و از لفظ نظریه در این زمینه استفاده نمود. شهید صدر پیوندی بین تفاسیر علمی، موضوعی و اجتماعی برقرار کرده است؛ ایده تفسیر موضوعی شهید صدر به لحاظ مسأله محوری، علمی و به لحاظ نگرشی و رویکردی، اجتماعی است.
وی در بیان نوآوری های شهید صدر اظهار داشت: تفسیر توحیدی و تجزیه ای از اصطلاحات شهید صدر دراین زمینه است؛ تفسیر توحیدی گردآوری آیات در رابطه با یک مبحث برای دستیابی به پاسخ و روش تجزیه ای، تفسیر جزء جزء آیات قرآن است؛ دوم این که غایت تفسیر موضوعی، کشف نظر قرآن و غایت تفسیر ترتیبی رفع ابهام از قرآن است؛ این نکته قبل از شهید صدر بیان نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) در بیان سومین نوآوری شهید صدر در تفسیر موضوعی خود ابراز داشت؛ شهید صدر می گوید تفسیر موضوعی برخلاف تفسیر ترتیبی با زندگی اجتماعی انسان ارتباط دارد؛ ایشان تفسیر توحیدی خویش را تفسیر موضوعی می نامد و منظور وی از موضوعی، توجه به عین و حقیقت است و به بیان دیگر تفسیر موضوعی همان تفسیر عینی و تفسیر واقع گرا است.
محمدی فرد توضیح داد: شهید صدر تفسیر موضوعی را در یک ایده کلان بعنوان روش تحقق بخش مرجعیت علمی قرآن معرفی می کند؛ در نهضت های اسلامی، بازگشت به قرآن مطرح بود و در دوره نوگرایی هم، تفاسیر اجتماعی نگاشته شد، اما بازگشت به قرآن و علم در آن زمان با مرجعیت تجربه و علوم غربی بود.
وی با اشاره به این که شهید صدر تفسیر موضوعی را بعنوان روش نظریه پردازی مطرح کرده است، اظهار داشت: این روش نظریه پردازی عناصری روش شناختی دارد؛ برای شناسایی هویت روش تفسیر موضوعی باید این عناصر معرفی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) افزود: شهید صدر روش موضوعی در مقابل روش تجزیه ای را یک تفسیر اجتهادی و منتهی به نظریه علمی می داند؛ ایشان در کتاب السنن التاریخیة مطرح می کند که تفسیر تجزیه ای تفسیر اجتهادی نیست، بلکه تفسیر موضوعی اجتهادی است؛ چون اجتهاد آنجا شکل می گیرد که منتهی به دیدگاه دین یا قرآن شود اما در روش تجزیه ای یا ترتیبی به دیدگاه قرآن نمی رسیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی فرد در رابطه با مرجع بودن قرآن در روش موضوعی اظهار داشت: در هر پارادایم فکری باید یک منبع معرفتی مرجع وجود داشته باشد؛ قرار گرفتن چیزی بعنوان نظریه یا علم، باید مورد تأیید تجربه کمی یا کیفی قرار گیرد، اما شهید صدر می گوید علمی بودن به مفهوم عمومیت است؛ نظریه ای که عام باشد، تکرار پذیر و تخلف ناپذیر است. نظریه ای که از قرآن استخراج می نماییم، این شرایط را دارد و فی نفسه علم است و نیازی نیست که آنرا به مرحله تجربه ببریم.
وی مسأله محور بودن روش موضوعی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: روش تحقیق از مسأله شروع می شود و می بینیم که روش مسأله محوری در تفسیر موضوعی وجود دارد؛ این هم از نوآوری های شهید صدر است که فرایند کشف مسأله را به خوبی تبیین می کند و می گوید مسأله آن است که از جهان انسانی موجود دریافت شود، بعد به تجربه های تاریخ بشر رجوع شود و بعد به قرآن ارائه شود و نظر قرآن در رابطه با آن استخراج شود.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی (ص) افزود: شهید صدر از توسعه مسأله در سطح افقی و عمودی سخن می گوید که باید مسائل را هر لحظه با رجوع به جوامع انسانی عمیق تر نماییم و مسائل جدید را به دست آوریم تا رجوع ما به قرآن باعث استخراج نظریه های عمیق تر و وسیع تر شود.
محمدی فرد اظهار داشت: ارتباط با حقیقت زندگی از خصوصیت های دیگر این تفسیر است؛ در استخراج علوم اجتماعی و انسانی از قرآن باید بدانیم که ما دو نوع تفکر ریاضی و اجتماعی داریم؛ در تفکر ریاضی نیازی به رجوع به حقیقت انسان ندارید، بلکه با حسابی منطقی مواجه هستید که می توانید در ذهن خود تحلیل کنید و تفکر ریاضی داشته باشید، اما تفکر اجتماعی تفکری است که انسان بسته به اجتماع و رجوع به آن، به این تفکر می پردازد.
وی افزود: شهید صدر اعتقاد دارد ما باید در نظریه پردازی قرآنی با رجوع به زندگی واقعی انسانی، مسائل را به دست آوریم و به قرآن عرضه نماییم، چونکه ماهیت تفکر، اجتماعی است؛ تفسیر موضوعی بریده از اجتماع، قابل تحقق نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) در انتها در رابطه با تفسیر موضوعی شهید صدر تصریح کرد: نظریه های استخراج شده از قرآن باید کارآمد باشد، مثال های زیادی از شهید صدر در رابطه با مسائل وجود دارد که روش های استفاده درست و کارآمد از تفسیر موضوعی خویش را به صورت تفصیلی بیان می کند.




منبع:

1401/12/01
12:28:35
0.0 / 5
323
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ , كتاب , مد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی