تهیه كننده انیمیشن بچه زرنگ مطرح كرد

استفاده از ظرفیت انیمیشن برای تربیت درست نسل جدید

استفاده از ظرفیت انیمیشن برای تربیت درست نسل جدید به گزارش دست و هنر، خراسان رضوی تهیه کننده انیمیشن بچه زرنگ اظهار داشت: ما هم باید مانند تمام دنیا از ظرفیت انیمیشن برای تربیت نسل جدید استفاده نماییم، بنابراین برای تربیت بهتر باید به سمت الگوهایی غیرقابل خدشه برویم و از آنجاییکه تربیت از ترکیب ارتباط با یک الگو شکل می گیرد، تلاش می نماییم ارتباطی بین بچه ها و الگویی که می توانند برقرار کنند، ایجاد نماییم.



حامد جعفری شامگاه سوم خرداد ماه، در حاشیه اکران انیمیشن «بچه زرنگ» در جریان نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت که در پردیس مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد، اظهار نمود: می گویند مولف کارهای تلویزیونی تهیه کننده است، به این مفهوم که کار از آنها نشات می گیرد. در تئاتر می گویند کارگردان مولف است، در سینمای رئال نویسنده، کارگردان و تهیه کننده را مولفه اثر می دانند اما در انیمیشن این مورد کاملا متفاوت و کمپانی محور است، به این مفهوم که مبحث مبتنی بر تالیف کمپانی ها است.

وی افزود: مجموعه ما هم از این مورد مستثنی نیست. پس از اینکه شاهزاده رم را ساختیم، سعی کردیم از تیم علمی کمک بگیریم و اثری شد که با کودکان ارتباط گرفت، در سال ۹۷ بعد از انیمیشن فیلشاه در یک کار جمعی ایده پردازی بچه زرنگ انجام و فیلم نامه آن نوشته شد.

جعفری بیان نمود: هدف ما از این کار ایجاد سرگرمی برای کودکان است تا یک اثر خوب در فضای شاد ببینند. نسل ما با کاراکترهای انیمیشن های خارجی رشد کرده است، بنابراین تلاش داریم کارهایی بسازیم که بچه های امروز و نسل های بعدی با شخصیت های ایرانی رشد کنند.

وی درمورد سوژه یابی انیمیشن ها اظهار داشت: ایده انیمیشن های شاهزاده رم، فیلشاه و بچه زرنگ از سمت مجموعه ما نبوده و ایده ای بود که از بیرون به ما پیشنهاد شده است. همانطور که گفتم حوزه انیمیشن حوزه کار جمعی است و تیم های مختلف دور هم جمع می شویم و یک ایده را پرورش می دهیم تا بیشترین ضریب نفوذ را در مخاطب داشته باشد.

تهیه کننده بچه زرنگ اظهار نمود: آن چه ما در این عرصه متوجه شدیم اینست که هرکاری که ایجاد می شود یک جهان بینی دارد که ناشی از سازندگان آن است. نگاه مذهبی و نگاه مردم ما به موضوعات اخلاقی و اجتماعی یک نگاه کاملا اختصاصی است بر این اساس تلاش کرده ایم از این فرهنگ الگوبرداری نماییم و در لایه های مختلف کار قرار دهیم.

وی ضمن اشاره به توانمندی خوب ایرانیان در ساخت انیمیشن اضافه کرد: در حوزه ساخت انیمیشن در واقع ۸۰ درصد کار شبیه سینماست و به نیروی انسانی احتیاج دارد، نکته مهم اینست که توانمندی کشور ما در قسمت نیروی انسانی برای انیمیشن سازی بالاست. در پروژه های مختلف انیمیشن سازی دنیا می توانیم نام هنرمندان ایرانی را ببینیم و این نشان دهنده توانمندی ما در این خصوص است.

جعفری در مورد اکران بین المللی آثار تولیدی در حوزه انیمیشن اظهار داشت: اکران های بین المللی شاهزاده رم در المان، فرانسه، انگلیس، استرالیا، عراق، کویت، کانادا و چند کشور دیگر صورت گرفت و درامد قابل توجهی هم به دست آوردیم. در فیلشاه هم سعی کردیم این را به تجربه یک اکران سراسری تبدیل نماییم و توانستیم در چند کشور بزرگ اکران داشته باشیم؛ در مورد بچه زرنگ هم تلاش می نماییم با پخش کننده های بین المللی برای اکران های وسیع ارتباط برقرار نماییم.

انیمیشن بچه زرنگ در ۲ نسخه ساخته شده است

تهیه کننده انیمیشن بچه زرنگ اضافه کرد: این انیمیشن در ۲ نسخه ساخته شده، یک نسخه برای ایران و کشورهای مسلمان و یک نسخه برای دیگر کشورها. در فیلشاه این تجربه را داشتیم که پخش کننده بین المللی تغییری در نسخه اصلی ایجاد کرد، ازاین رو ترجیح دادیم در این اثر خودمان تغییر و جایگذاری ایجاد نماییم.

جعفری در تشریح دوبله این اثر اظهار داشت: ما تلاش داریم در هر مرحله از کار افرادی را اضافه نماییم که بتوانند ارزش افزوده ای به اثر اضافه کنند و در فیلشاه دوبله موفقی داشتیم. برای پیشرفت در این عرصه، در بچه زرنگ از تیپ سازی استفاده کردیم تا در کنار سرگرم شدن بچه ها بزرگترها را هم جذب نماییم.

تهیه کننده بچه زرنگ افزود: بر این اساس در دوبله اثر از تیپ هایی که بزرگترها هم با آنها ارتباط برقرار می کنند استفاده کردیم مثل ببر مازندران را داشتیم که با لهجه مازندرانی صحبت می کند و محیط بانی که از لهجه مشهدی استفاده می نماید.

وی افزود: در بچه زرنگ خط فکری ما این بوده که یک بچه خطا کرده و یک حیوان درنده را به شهر آورده و حالا این بچه انگیزه پیدا می کند تا به محل اشتباه باز گردد. این خطا باید دیده می شد و در استفاده از هر ابزرای مورد انتقاد قرار می گرفتیم بنابراین به جهت اینکه نگاه متعالی داشته باشیم از فرصت بهره برده و با عنایت به روایت حضرت رضا(ع) در مورد محیط زیست به این مورد پرداختیم. این که یک جامعه به محیط زیست توجه جدی دارد یعنی در مرحله رشد یافتگی قرار دارد.

جعفری در مورد ضلع مذهبی این اثر بیان نمود: اگر بخواهیم جامعه را دسته بندی نماییم، می بینیم در قسمت کودک کم کار شده ایم؛ بنابراین با عنایت به دغدغه خانواده به این حوزه باید پرداخته شود. سینماتوگراف آدم تربیت می کند و ما از ظرفیت انیمیشن برای تربیت نسل استفاده می نماییم همان چیزی که تمام دنیا برای تربیت نسل استفاده می نمایند، بنابراین برای تربیت نسل بهتر است به دنبال الگوهایی برویم که غیر قابل خدشه است؛ چونکه اگر از الگویی استفاده نماییم که قابل مناقشه باشد عملا در بعضی موضوعات به خطا خواهیم رفت، بنابراین با عنایت به این که تربیت از ترکیب ارتباط با یک الگو شکل می گیرد تلاش داریم ارتباطی بین بچه ها و الگویی که می توانند با آن برقرار کنند، ایجاد نماییم.

انتخاب الگوهای غیرقابل خدشه در تولید انیمیشن

جعفری بیان نمود: تلاش ما در همه آثاری که تابحال ساخته ایم این بوده که الگوی غیر قابل خدشه انتخاب نماییم و ائمه معصومین(ع) الگوهای غیر قابل خدشه هستند که توانستیم بین مخاطب و این الگوها ارتباط برقرار نماییم.

وی در مورد زمان اکران عمومی خاطرنشان کرد: زمان دقیق اکران عمومی بچه زرنگ هنوز به صورت دقیق مشخص نمی باشد، اما به دنبال این هستیم تا در نخستین فرصت انیمیشن را برای بچه ها اکران نماییم. برای استمرار ارتباط مخاطب با اثر، سریالی در امتداد قصه فیلم در حال تولید است و پس از اتمام اکران تلاش می نماییم سریال را هم پخش نماییم.




1402/03/04
13:40:10
0.0 / 5
319
تگهای خبر: آثار , تولید , سرگرمی , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی