شریفی خبر داد؛

آموزش بازی سازان ایران با اسطوره های استانی و بومی

آموزش بازی سازان ایران با اسطوره های استانی و بومی به گزارش دست و هنر، معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی های کامپیوتر اظهار داشت: دوره های جدید آموزش بازی سازی را با رویکرد فرهنگی آغاز خواهیم کرد تا هنرجویان با محوریت اسطوره های استان خودشان در سطح پیشرفته بازی بسازند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_ زینب رازدشت: اردوهای آموزش بازی سازی توسط انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از سال قبل در ۱۰ استان شروع شد و تا کنون ادامه دارد.
اردوهای آموزش بازی سازی یا بوت کمپ ها، دوره های آموزشی و کسب مهارت بازی سازی است که با هدف تعلیم و تربیت نیروی بازی ساز بومی شروع شد. کلیه کلاس ها در دوره های آموزش بازی سازی در انستیتو ملی بازی سازی با رویکرد تمرکز زدایی از تهران و دسترسی تمام علاقه مندان به آموزش است. همه شرکت کنندگان در اردوهای آموزش بازی سازی استان ها توانستند دوره های مبانی بازی سازی را به صورت مجانی سپری کنند. همینطور انستیتو ملی بازی سازی به شرکت کنندگانی که پروژه موفقی در انتها این دوره عرضه و نمره قابل قبول دریافت نمایند، علاوه بر گواهی دیجیتالی، گواهی فیزیکی معتبر (بنا به درخواست متقاضیان) هم عرضه کرده است.
این اردوهای آموزش بازی سازی در سال ۱۴۰۲ هم ادامه داشت تا جایی که نخستین اردوی آموزش بازی سازی خرداد ماه در مازندران برگزار شد و مقرر است در ماه های آتی این دوره ها ادامه داشته باشد.
در خصوص دوره های جدید اردوهای آموزش بازی سازی با فرزانه شریفی معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری ساعتی به گفت و گو نشستیم.
مشروح این گفتگو در ادامه می آید؛
* ابتدا برای مان از دوره های جدید اردوهای آموزش بازی سازی یا بوت کمپ ها توضیح دهید؟
اولین دوره های اردوهای آموزشی یا بوت کمپ ها را پارسال با هشت استان و ۱۰ اردو برگزار کردیم و در دو استان (بوشهر و هرمزگان) بنا به درخواست شأن مجدداً به آن استان ها سر زدیم و دوره های پیشرفته را برگزار کردیم. در سال ۱۴۰۲ هم بنا داریم به سراغ استان هایی برویم که باقی مانده است و متقاضی برگزاری دوره ها بوده اند. تا کنون ۱۴ استان متقاضی برگزاری دوره ها هستند.
با توجه به محدودیت زمان باقی مانده تا آخر سال، باید بتوانیم حداقل ۹ بوت کمپ دیگر برگزار نماییم و تا کنون یک دوره آموزشی در مازندران برگزار کردیم و دوره دیگرمان تیرماه در همدان خواهد بود.
مسأله ای که وجود دارد اینست استان هایی که گرفتار محرومیت آموزش بازی سازی هستند، علیرغم آنکه هنرجویان مشتاقی دارند، متأسفانه پای کار نمی آیند. ما معتقدیم جریان آموزشی باید در این استان ها شکل بگیرد چونکه در این استان ها هنرجویان علاقمندی حضور دارند که اگر به آنها آموزش های لازم عرضه شود، اساسا شاهد نتایج فوق العاده ای خواهیم بود با عنایت به این که محرومیت آموزشی را در استان ها در اولویت قرار دادیم و از آنجائیکه دوره های آموزشی با هدف عدالت فرهنگی برگزار شود، استان هایی که به لحاظ آموزشی، تعداد کافی مؤسسات آموزشی، شرکتهای بازیسازی و تیم های بازیسازی غنی تر هستند همچون خراسان رضوی و اصفهان را در اولویت های آخر گذاشته ایم، گرچه آنها متقاضی برگزاری دوره ها هستند.
همچنین استان هایی همچون فارس و کرمانشاه را برای دومین بار و در سطح پیشرفته دوره های آموزشی برگزار خواهیم کرد. البته برنامه ریزی هایی هم داشته ایم تا برای استانهای خراسان جنوبی، گیلان و گلستان دوره های آموزشی را برگزار نماییم و برای آن توافقی با استان ها انجام داده ایم و در ایام آتی از راه رسانه ها اطلاع رسانی خواهیم کرد.
موجی که از سال قبل شروع شد و استان ها از این دوره ها استقبال کردند، اهمیت آموزش صنعت بازی سازی به مرور جا افتاد و این برنامه ادامه دارد و جزو برنامه های مستمر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری است. همینطور بنا داریم این آموزش های مقدماتی به مرحله پیشرفته و در نهایت محصول برسد.
* برنامه استراتژیک برای برگزاری دوره های آموزشی بازی سازی چیست؟
برنامه استراتژیک و فرایند کلی دوره های آموزش بازیسازی به این شکل است که به یک رویداد ختم نشود و این رویدادها به دنبال رویدادهای پیشرفته تری برگزار گردد و بعد از آنها رویدادهای استعدادسنجی، استعدادیابی را داشته باشیم تا بتوانیم برای تیم ها و محصولات شأن برنامه ریزی کردیم. البته الان این برنامه ریزی ها در حال انجام می باشد.
ما برای همه شرکتهای بوت کمپ ها در استانهای مختلف فراخوان زدیم تا برپایه آن تیم های برتر را انتخاب نماییم. بر این اساس داوران تیم های برتر را از سال قبل انتخاب کردند و بخشی از زحمات تیم ها تبدیل به محصول شد و الان روی محصول کار می کنند تا آماده انتشار اولیه شوند.
* این محصولات تیم های نوپا به سال جاری می رسد؟
بله همچنین است است و برأی سال جاری یک سری از محصولات منتشر می شود؛ باآنکه این محصولات به لحاظ گرافیک اولیه و سبک است، اما بهرحال یک قدم مثبتی برای آنهایی است که توانمند بودند اما بسترهای پیشرفت برای شأن فراهم نبود. این هنرجوان بسیار به صنعت گیم در استان ها علاقمند بودند و به واسطه این دوره ها با این صنعت عجین می شوند.
ما در این دوره ها علاوه بر آنکه افراد را شناسایی می نماییم، به شناسایی دیگر ظرفیت ها هم می پردازیم که میتوان به شناسایی شرکت ها، تیم ها و نیازهای شأن اشاره نمود. ما با تیم ها گفت و گو می نماییم تا نیازهای شأن را شناسایی نماییم و در نهایت این تیم ها به سیستم همگرای بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و سیستم های حمایتی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری متصل می شوند و از همین طریق برای کسب و کار آنها تدارک ویژه ای ترتیب می دهیم. امیدواریم سال جاری این حرکت گسترده تر شود.
* از برنامه های آتی دوره های آموزش بازی سازی را در سال ۱۴۰۲ هم بگویید؟
دوره های آموزش بازی سازی را تیرماه در همدان، مردادماه در گیلان و مهرماه در سطح پیشرفته در کیش برگزار خواهیم کرد. همینطور دو دوره آموزشی را شهریورماه خواهیم داشت که نمی توانیم تا قبل از نهایی شدن آن اطلاع رسانی نماییم.
* تفاوت دوره های آموزش بازی سازی سال جاری با دوره گذشته چه مواردی است؟
دوره هایی که در سطح مقدماتی برگزار می شود، چندان تفاوتی با دوره های سال قبل ندارد، اما تلاش مان اینست تا اصول اولیه بازی سازی را از جهت دیزاین، هنری و فنی به هنرجویان آموزش دهیم، منتها رویکردمان در سال ۱۴۰۲ رویکرد فرهنگی است به این معنا که هنرجویان بتوانند با درنظرگیری یک سری مسائل فرهنگی و با محوریت اسطوره های استان خودشان در سطح پیشرفته بازی بسازند.
در دوره های پیشرفته تلاش می نماییم این را مبنا قرار دهیم که البته در بعضی از استان ها همچون استان هرمزگان در سطح پیشرفته شاهد این مورد بودیم که سال قبل هنرجویان هرمزگانی به صورت خودجوش بازی هایی تولید کردند که با محوریت خلیج فارس بود و خلیج فارس را بعنوان یک سرمایه و گنج ملی در بازی نشان دادند. تلاش داریم این جریان فرهنگی هم در استانهای دیگر ادامه داشته باشد و در نهایت شاهد تولیدات بومی مبتنی بر مبحث مهم استان شأن باشیم.
* بعد از برگزاری دوره های آموزش بازی سازی و کشف استعدادها، هنرجویان وارد بازار کار می شوند؟
تعداد کسانی که از بوت کمپ ها وارد بازار کار شدند، حداکثر ۱۰ نفر هستند که البته این ۱۰ نفر هنرجویانی بودند که قبل از بوت کمپ ها، دوره های آموزش اختصاصی خویش را دیده بودند. این تعداد با عنایت به آنکه آموزش های قبلی را دیده بودند، آمادگی اتصال به بازار کار داشتند. همینطور اساتید در دوره ها به کشف استعدادها می پردازند و هنرجویانی که قابلیت جذب داشته باشند، به شرکتهای بازیسازی معرفی می کنند.
موجی که از سال قبل شروع شد و استان ها از این دوره ها استقبال کردند، اهمیت آموزش صنعت بازی سازی به مرور جا افتاد و این برنامه ادامه دارد و جزو برنامه های مستمر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری است. همینطور بنا داریم این آموزش های مقدماتی به مرحله پیشرفته و در نهایت محصول برسد همینطور هنرجویانی که در وضعیت متوسط هستند و آموزش های کمتری دیده اند، در راه اتصال هستند و در این فرایند وارد مرکز رشد بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می شوند. در این فرایند به صورت تیمی فعالیت را ادامه می دهند و در نهایت خروجی فعالیت ها و تلاشهای شأن محصول می شود. ما این انتظار را نداریم که حتما هنرجویان وارد بازار کار شوند، هم این که بتوانند در چارچوب یک تیم فعالیت کنند و نتیجه فعالیت شأن منجر به یک محصول موفق و عرضه در بازار فروشگاه دیجیتال شوند، یعنی فرایند درستی طی شده است.
* کدام استان ها در صنعت بازی سازی قوی تر و کدام استان ها محروم هستند؟
اگر بخواهم صادقانه بگویم استانهای خراسان رضوی و اصفهان محرومیت کمتری دارند؛ چونکه دانشگاه ها در این استان ها در رشته بازی سازی فعال است و همینطور شرکتهای بازی سازی در این استان ها فعالانه در تلاش هستند. به غیر از این دو استان متأسفانه اغلب استانهای کشور در صنعت بازی سازی گرفتار محرومیت هستند که میتوان به استانهای خراسان شمالی و جنوبی اشاره نمود. گرچه قدری وضعیت استانهای آذربایجان غربی و شرقی خوب است اما ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری جزو استانهای محرومی به شمار می روند.
* حال که این استانهای محروم شناسایی شده، برنامه ای برای تقویت شأن دارید؟
به نکته خوبی اشاره کردید. مسأله ای که وجود دارد اینست استان هایی که گرفتار محرومیت آموزش بازی سازی هستند، علیرغم آنکه هنرجویان مشتاقی دارند، متأسفانه پای کار نمی آیند. ما معتقدیم جریان آموزشی باید در این استان ها شکل بگیرد چونکه در این استان ها هنرجویان علاقمندی حضور دارند که اگر به آنها آموزش های لازم عرضه شود، اساسا شاهد نتایج فوق العاده ای خواهیم بود. متأسفانه علیرغم این که می دانند در این عرصه ضعف دارند و به لحاظ آموزشی محروم هستند، هیچ تلاشی نمی کنند. استانهای ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری همچون این استان ها به شمار می روند که هیچ زمانی متقاضی رویداد استعدادیابی نیستند و با محرومیت آموزشی مواجهند.
در رجوع حضوری ام به شهرکرد متوجه شدم یک تیم بسیار قوی مشغول به فعالیت هستند، علیرغم پیگیری من با معاونت پارک علم و فناوری شهرکرد، هیچ گونه اعلام آمادگی برای برگزاری دوره ها را نکردند و هر اندازه ما پیگیری کردیم، پاسخی را شاهد نبودیم. گاهی ما خودمان دست به کار می شویم تا تیم ها را شناسایی نماییم و در پوشش آموزشی مرکز رشد در آوریم چونکه معتقدیم این تیم ها آینده درخشانی دارند، اگر زیر پوشش آموزش های بازی سازی قرار بگیرند.


منبع:

1402/03/24
11:59:47
463
0.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , دانشگاه
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما