گزارش مهر از رویداد مد و رسانه در حوزه هنری؛

طراحی لباس مان گرفتار خلاء و کمبود دانش است

طراحی لباس مان گرفتار خلاء و کمبود دانش است به گزارش دست و هنر، یک طراح لباس اظهار داشت: متأسفانه در حوزه طراحی لباس گرفتار یک خلاء و کمبود دانش هستیم. به صاحبان ایده گفتم شما تنها یک طراح نیستید که اگر این طور بود تفاوتی با یک نقاش نداشتید.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، رویداد مد و رسانه که بامداد امروز با حضور ۷۰ نفر از صاحبان ایده و منتورها در عرصه هنری برگزار شده بود تا عصر امروز شنبه ۲۴ تیر ادامه دارد و حدود یک ساعت بعد با حضور داوران و انتخاب ۲۰ صاحب ایده برتر به کار خود پایان خواهد داد.
در این رویداد منتورها با صاحبان ایده درحال صحبت هستند و آموزش ها و راهنمایی های لازم را به آنها می دهند. رایحه محمدپور یکی از منتورهای بخش عکاسی صنعتی است که نزدیک به ۸ سال در این زمینه فعالیت می کند. وی با اشاره به روند برگزاری رویداد مد و رسانه اظهار داشت: ما امروز دور هم جمع شده ایم تا ایده ای را از مرحله ایده به اجرا برسانیم. همان نگاهی است که در مد و رسانه قبل از این مطرح گردیده است. معتقدم ما باید بتوانیم و هنر این را داشته باشیم تا محصول را پرزنت نماییم و تحقق این امر با روش عکاسی صنعتی صورت می گیرد. عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی متفاوت می باشد چونکه در عکاسی تبلیغاتی شما یک داستان را روایت می کنید اما در عکاسی صنعتی فقط به تبلیغ آن محصول می پردازید، محصولی که هیچ کاری با داستان و روایت ندارد.
وی اضافه کرد: عکس تأثیر به سزایی در معرفی یک محصول دارد، گاهی اوقات یک محصول بدون کیفیت بواسطه عکسی بسیار مناسب مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد و این در حالیست که یک محصول بسیار با کیفیت با عکاسی ضعیف از دید مخاطب دور می ماند و برمبنای آمارهای منتشره ۲۵ درصد از عودتی های محصول به سبب عدم تطبیق عکس با محصول است.
این منتور بخش عکاسی صنعتی رویداد مد و رسانه اظهار داشت: متأسفانه عکاسی صنعتی در بخش پوشاک بسیار ضعیف است و متأسفانه با موضوع مدلینگ اشتباه گرفته می شود در صورتیکه باید برای محصول ارزش به سزایی قائل شویم و بتوانیم آن محصول را بدون مدل به مخاطب ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد من برای تقویت عکاسی صنعتی در عرصه پوشاک این است که عکاسان صنعتی بصورت حرفه ای وارد میدان شوند. متأسفانه خیلی از عکاسان صنعتی مورد حمایت قرار نمی گیرند در صورتیکه آنها برای کارشان باید گران ترین تجهیزات را تهیه کنند.
در ادامه فاطمه اخوان که در عرصه طراحی سنتی در این رویداد حضور داشت مشغول طراحی اش بود. با او وارد صحبت می شوم و نظرش را درباب رویداد مد و رسانه جویا می شوم.
او که سال هاست در عرصه طراحی سنتی و تذهیب مشغول به فعالیت است چنین رویدادهایی را یک دورهمی مناسب همراه با جمع آوری هنرهای مختلف ایرانی دانست و اظهار داشت: چنین رویدادهایی همچون رویداد مد و رسانه می تواند تأثیر به سزایی در خلق آثار هنری مناسب داشته باشد. ممکنست خیلی از طراحان بزرگ و حرفه ای بصورت جزیره ای در خانه و یا محل کارشان مشغول به خلق اثر باشند و در نهایت متوجه شویم که سبک همه آنها مشابه یکدیگر است هر چند آثارشان قوی باشد اما بواسطه چنین رویدادهایی هنرمندان دور هم جمع می شوند و با هم اندیشی وارد دنیای جدیدی خواهند شد. دنیایی که منجر به خلق آثار هنری زیبا می شود.
وی اضافه کرد: ارائه خوب، خاص و پرزنت کردن آن هنرمند را در راه پیشرفت قرار می دهد و به کارهای شأن جلوه بیشتری می بخشد. بواسطه چنین رویدادهایی و ارتباط با هنرمندان وارد فاز جدیدی از هنر خواهم شد و همین نگاه جدید سبب جذابیت در کارهایم می شود که در نهایت می توانم هنر سنتی و تذهیبم را با کارهای آنها ترکیب کنم و یک اثر جدیدی را خلق کنم این تلفیق و ترکیب خلاقیت به صورتی نوآوری را پدید می آورد.
وی با اشاره به حمایت و عدم حمایت های دولتی از هنرمندان اظهار داشت: چندان قائل به حمایت های دولتی نیستم هر چند حمایت های دولتی هم می تواند تأثیر در پیشرفت ما بگذارد اما به نظرم یک کار قوی در هنر و اجرای آن و پرزنت شدنش سبب می شود که هنرمند به جایگاه واقعی خودش برسد چونکه یک کار قوی به خودی خود روند پیشرفتش را طی می کند و به مخاطب عرضه می شود. اما اگر هنرمند خودش را در یک فضای تکراری محدود کند نه فقط کارش دیده نخواهد شد بلکه از این مسیر به خودی خود خارج می شود.
در ادامه لیدا کتولی نژاد یکی دیگر از منتورهایی است که درحال راهنمایی به گروهی از صاحبان ایده بود. او نزدیک به ۶ سال است که در عرصه پوشاک به عنوان طراح لباس فعال بوده و بیش از ۳ سال می شود که صاحب یک برند تخصصی است.
وی با اشاره به برگزاری رویداد مد و رسانه اظهار داشت: متأسفانه تا به امروز ما چنین رویدادی را در عرصه پوشاک بصورت جدی شاهد نبودیم اما رویداد مد و رسانه آنقدر جدی است که بنظر می رسد صاحبان ایده به یک قدرت فکری و حرفه ای دست می یابند تا حالا هر رویدادی که برگزار می شد به این صورت بود که تنها در امتداد رساندن صاحبان ایده به آمال و آرزو بود و به صورتی شعاری محسوب می شد در صورتیکه در این رویداد دنیای جدیدی را برای صاحبان ایده باز می نماییم اگر بتوانم تنها یک کلمه به صاحبان ایده یاد داده باشم رسالت خودرا انجام داده ام.
وی اضافه کرد: خوشبختانه از بامداد امروز که درحال منتورینگ هستیم روند صمیمی میان منتورها و صاحبان ایده به وجود آمده است و همین صمیمیت سبب می شود که آنها به آسانی ایده های شأن را در بین بگذارند و به تقویت آن بپردازند.
این طراح لباس اظهار داشت: متأسفانه در عرصه طراحی لباس گرفتار یک خلاء و کمبود دانش هستیم. امروز به صاحبان ایده گفتم شما تنها یک طراح نیستید که اگر این طور بود تفاوتی با یک نقاش نداشتید. طراح باید دارای خلاقیت باشد و همین خلاقیت شما تفاوت را میان شما به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: ما باید بتوانیم ذهن صاحبان ایده را باز نماییم تا هر آن چه در ذهن شأن است روی کاغذ آورده شود، این گره در حالی باز می شود که نگاه شأن تغییر کند و ذهن شأن همراه با خلاقیت باشد. همه اینها بستگی به خود صاحب ایده دارد.
وی با اشاره به آموزش ها در عرصه طراحی لباس اظهار داشت: هر آموزشی که هنرمند، به خود ببیند اگر نتواند آنرا در قالب خلاقیت ارائه کند هیچ فایده ای نخواهد داشت امروزه دسترسی به آموزش های روز دنیا و بهترین طراحان جهان به قدری آسان است که به آسانی هنرمندان می توانند برای این آموزش ها وقت بگذارند اما هیچ یک از اینها برای رسیدن به یک هنرمند حرفه ای کافی نیست بلکه یک طراح لباس ابتدا باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد، آموزش های لازم را به خود ببیند، کاوشهای بسیاری را انجام دهد و با اهمیت تر از آن از چارچوب های ذهنی خود بیرون رود هنرمند کسی است که قدرت تخیل خودرا بالا ببرد.
کتولی نژاد اظهار داشت: ما باید بتوانیم به صاحبان ایده آگاهی دهیم که طرح ها فقط طرح زیبا، خوش رنگ و کپی کار نیست بلکه شما طراحان باید بدنبال ایده پردازی های جدید باشید برای مثال خودم از ایده خوراکی مارشمالو برای طراحی لباسم استفاده کردم.
زهرا فراهانی فرد که خودش مدرس کسب وکار بوده در رویداد مد و رسانه منتور بخش بازاریابی فروش بود. او با اشاره به وضعیت صاحبان ایده در بخش بازاریابی فروش اظهار داشت: آن چه بیشتر برای من مهمست این بوده که صاحبان ایده امروز بعد از خروج از رویداد مد و رسانه دیدگاه روشنی داشته باشند و با این ذهنیت در مسیرشان قرار بگیرند که چگونه هنرشان را آغاز کنند ما همیشه در بخش کسب وکار می گوئیم پروسه آن تولید، توزیع و بازاریابی است در صورتیکه این پروسه بسیار اشتباه بوده چونکه ما ابتدا باید بازاریابی نماییم سپس محصول را تولید نماییم و در نهایت به توزیع آن محصول بپردازیم.
وی اضافه کرد: اگر شناخت درستی نسبت به وضعیت نیاز روز جامعه نداشته باشیم در نهایت محصولی تولید می نماییم که گرانقیمت است و به هیچ کار مخاطب نخواهد آمد و در فروش با مشکل رو به رو خواهیم شد.
وی اضافه کرد: تعدادی از صاحبان ایده که امروز در رویداد مد و رسانه حضور دارند صاحب کسب وکار هستند و برخی دیگر نسبت به این حوزه علاقه مندند اما در هر صورت نیاز به آموزش کسب وکار یک نیاز جدی است، این خلاء وجود دارد و باید هر چه زودتر مرتفع شود.
وی در آخر اظهار داشت: رویداد مد و رسانه فرصتی برای شبکه سازی است و مهم نیست صاحبان ایده در این رویداد تا چه اندازه حرفه ای شده اند بلکه اصلی ترین دستاورد این است که ما به یک شبکه سازی قوی نائل شویم و صاحبان ایده با یکدیگر آشنا گردند.
رویداد مد و رسانه بامداد امروز با حضور ۷۰ صاحب ایده در عرصه هنری شروع شده و در آئین اختتامیه آن که ساعت ۱۶: ۳۰ در همین محل برگزار می گردد از ۲۰ ایده برتر تقدیر می شود.


منبع:

1402/04/26
14:16:48
0.0 / 5
279
تگهای خبر: آثار , آموزش , تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی