توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛
روند مطالعات و پژوهش های آکادمیک بازی های دیجیتال بررسی گردید
به گزارش دست و هنر، مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در پژوهشی به بررسی و تحلیل روند مطالعات و پژوهش های آکادمیک در حوزه بازی های دیجیتال پرداخت.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، بررسی و تحلیل روند مطالعات و پژوهش های آکادمیک در حوزه بازی های دیجیتال، در جهت یک همکاری مشترک پژوهشی بین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با عنوان علم سنجی، بررسی و تحلیل روند مطالعات و پژوهش های آکادمیک انجام شده است.
در حقیقت باید توجه داشت تصمیم گیری و سیاستگذاری در مورد تحقیقات بازی های دیجیتال در کشور و تعیین اولویت های پژوهشی مراکز و دانشگاه های فعال در این عرصه نیازمند بررسی روند تحقیقات انجام شده در قسمت های مختلف این حوزه است. بدین منظور، پژوهش مذکور با بررسی مقالات کنفرانس ها و ژورنال ها در پایگاه های اطلاعاتی خارجی و همینطور پایگاه های داخلی صورت گرفته است. خروجی این طرح تحقیقاتی علاوه بر عرضه وضعیت کنونی تحقیقات بازی های دیجیتال در جهان و ایران، راهنمایی مؤثر در زمینه سیاستگذاری تحقیقات و پژوهش در حوزه بازی های دیجیتال در کشور است.
این پژوهش با هدف شناسایی و دسته بندی موضوعات مختلف، شناسایی آثار مهم و تأثیرگذار، بررسی حجم مطالعات انجام شده، تحلیل روابط و الگوهای موجود در حوزه بازی های دیجیتال، استخراج حوزه های اصلی موجود در زمینه مطالعات بازی های دیجیتال انجام شده است. تعداد ۱۱۹۲۸ مقاله از پایگاه داده WoS جمع آوری و آنالیز شده است. جستجوی مشابهی هم بر روی پایگاه داده ISC برای آنالیز مقالات فارسی زبان در بازه زمانی ۱۳۹۷-۱۴۰۱ انجام گرفته است.
بررسی روند انتشار تولیدات علمی در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نشان داده است که بیشترین رشد در ارتباط با سال ۲۰۲۱ با تعداد ۲۸۳۰ مقاله است.
یافته ها حاکی از تکامل تحقیقات در این حوزه مطالعاتی است. در مجموع میتوان گفت حدود ۲۷% از کل مقالات در حوزه بازی در شاخه علوم کامپیوتر قرار دارند. نکته جالب توجه سهم زیاد رشته های در رابطه با روان شناسی، علوم پزشکی و همینطور حوزه های بین رشته ای است که نشان دهنده اهمیت و ورود حوزه بازی های کامپیوتری، فناوری های نوین و مفاهیم در رابطه با آنها در سراسر دنیا است.
یکی از نتایج قابل توجه در این پژوهش رشد قابل توجه کشورهای آسیایی در زمینه تولیدات علمی در حوزه بازی های دیجیتال در سالهای اخیر و به صورت ویژه در سال ۲۰۲۲ است. کشورهایی همچون چین، هند، پاکستان، مالزی و عربستان سعودی در سالهای اخیر با تغییر سیاست و سرمایه گذاری در قسمت های نوین در این حوزه ظهور کرده و با سرعت قابل توجهی درحال رشد هستند.
لازم به ذکر است تعداد ۲۳۸ مقاله از کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته اند که در بازه زمانی ۵ سال قبل به زبان انگلیسی در ژورنال ها و کنفرانس های خارجی چاپ شده است. بررسی ارتباط بین کشور ایران با سایر کشورها نشان داده است بیشترین ارتباط هم - تألیفی ایران با کشورهای چین، عراق و آمریکا است.
علاوه بر آنچه ذکر شد؛ در زمینه تولید مقالات حوزه بازی های کامپیوتری، ایران رتبه نخست کشورهای منطقه و جهان اسلام و رتبه ۱۸ دنیا را در اختیار دارد.
با بررسی خوشه های موضوعی مقالات استخراج شده از ایران ۵ دسته از موضوعات شناسایی شده اند:
بزرگ ترین خوشه که با عنوان بازی های جدی نام گذاری شده است به لحاظ موضوعات فرعی بیشتر در زمینه آموزش و تحقیقات در رابطه با امور آموزشی کار شده است.
مقالات در دومین خوشه به مطالعات بین رشته ای اختصاص داشته اند؛ بیشتر مقالات در خوشه سوم در ارتباط با زمینه علوم روان شناختی بوده است؛ در چهارمین هم خوشه بیشتر مقالات حوزه هوش مصنوعی بوده است؛ در پنجمین خوشه بیشتر مقالات به زمینه مطالعات علوم شناختی ارجاع داشته است.
با علم سنجی مقالات فارسی زبان هم ۱۰۱۴ مقاله شناسایی شده اند که نمودار زیر روند تولید آنها را نشان می دهد:
جدول زیر خروجی ۱۰ دانشگاه اول بر مبنای آنالیز ISC را در بازه زمانی ۵ سال قبل نشان داده است. این جدول بر مبنای تعداد مقالات فهرست شده است. همان گونه که قابل مشاهده می باشد، درصد بالاتر انتشار مقالات در ارتباط با دانشگاه تهران با %۱۰٫۳۶ و تعداد ۱۰۵ مقاله در بازه زمانی ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ است:
همچنین دسته بندی موضوعات اصلی حوزه بازی های کامپیوتری در میان مقالات فارسی زبان نشان داده است بیشتر مقالات ساخته شده به حوزه های علوم انسانی و علوم پزشکی مرتبط بوده اند.
همچنین دسته بندی موضوعات اصلی حوزه بازی های کامپیوتری در میان مقالات فارسی زبان نشان داده است بیشتر مقالات ساخته شده به حوزه های علوم انسانی و علوم پزشکی مرتبط بوده اند.
منبع: دست و هنر
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب