دهقانی مطرح كرد؛

امروز راهی جز سرگرم کردن کودکان با بازی های سازنده نداریم

امروز راهی جز سرگرم کردن کودکان با بازی های سازنده نداریم به گزارش دست و هنر، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری اظهار داشت: به سبب مشغله ها و محدودیت های زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازی های سازنده نیست.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی با همکاری و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، شقایق حق جو رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی، محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، محمدامین حاجی هاشمی رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و حامد علامتی رئیس کانون پرورش کودکان و نوجوانان برگزار گردید.
روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در این مراسم ضمن اشاره به نقش کلیدی و راهبردی بازی در تربیت و رشد فرزندان، اظهار داشت: به علت مشغله ها و محدودیت های زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازی های سازنده نیست. از سویی بزرگسالان هم با عنایت به شرایط زندگی امروزی در مواقعی راه بهتر و دیگری جز بازی ندارند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، ضمن اشاره به رسوخ روز افزون فناوری های شناختی و توسعه صنعت و فناوری اطلاعات به واسطه رشد فناوری بازی های دیجیتال، اضافه کرد: علل توسعه سخت افزارهای کامپیوتری کشش، ظرفیت و استقبال روز افزون نسبت به بازی های جدید و نشان دهنده بازار و ظرفیت این حوزه است. حوزه شناخت به قدری می تواند حائز اهمیت باشد که در اقتدار و امنیت یک کشور اثرگذار شود.
دهقانی افزود: در حوزه بازی های کامپیوتری و فضای مجازی میتوان موقعیت هایی را ایجاد و شبیه سازی کرد که در فضای واقع، ایجاد آنها به سادگی ممکن نباشد. کارکردهای حوزه شناختی در درمان، سرگرمی، تربیت، آموزش و اقتدار آفرینی به خوبی شناخته شده است و تنظیم گری و رگولاتوری می تواند ضمن اثربخش ساختن هرچه بهتر به توسعه بازار این حوزه هم منجر شده و ضمن کمک به مخاطبان، به تولیدکنندگان بازی هم یاری رساند.
وی، ضمن اشاره به حمایت تنظیم گری، تسهیل گری و ترویجی معاونت علمی، اظهار داشت: ستاد علوم شناختی نقش ترویج گری را در این عرصه ایفا می کند و همکاری ستاد در چارچوب این نهاد اعتباربخش با مشارکت اثربخش تولیدکنندگان می تواند به توسعه و اثرگذاری هرچه بیش تر و بهتر این حوزه کمک نماید.
ضرورت استفاده از بازی برای رشد و اصلاح کودکان
محمد خرازی دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی هم در این مراسم ضمن اشاره به این که بازی جزو سرشت انسان است و کسی بازی را به فرد تحمیل نمی کند و کودک خود، بازی را انتخاب می کند، اظهار داشت: در واقع از بازی برای رشد کودکان و اصلاح نقصهای بزرگسالان میتوان بهره برد.
وی اضافه کرد: این که جمهوری اسلامی ایران به شکل جدی به تولیدات سرگرمی بخصوص بازی های کامپیوتری و فیزیکی ورود کرده بسیار پرارزش است و نشان دهنده اهمیت حوزه بازی است. مهم می باشد که از تحولات جانبی عقب نمانیم چونکه امروزه عصر تحول دیجیتال و هوش مصنوعی است و اگر از حالت مصرف کننده خارج نشویم عقب می مانیم.
به گفته خرازی، قدرتی که فناوری های هوش مصنوعی، علوم شناختی و دیجیتال می تواند برای یک کشور به ارمغان بیاورد اقتدار و پیشرفت راهبردی است. ستاد توسعه علوم شناختی به دنبال بهره برداری هرچه بهتر این فناوری برای رشد انسان ها است و این امر حائز اهمیتی بالا است. هوش مصنوعی با رشد فزاینده این روزهای خود می تواند انواع بازی های سالم همچون بازی های شناختی را تحت تاثیر شگرف خود قرار دهد.
دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی اضافه کرد: حوزه های آموزش، سرگرمی و فرهنگ و پزشکی نیاز دارند که از هوش مصنوعی و فناوری های شناختی بهره ببرند. در حوزه پزشکی برای ارزیابی و سنجش وضعیت یک فرد و از داده های حاصل، برای پیگیری درمان بهره برد و در راه درمان بیماران همچون توان بخشی هم میتوان مسیر بهبود را برای فرد ترسیم کرد.
خرازی اظهار داشت: در حوزه آموزش هم به سمت آموزش و پرورش شخصی سازی شده پیش می رویم تا هر فرد متناسب با گذشته، توانمندی های فردی و علاقه اش از آموزش و پرورش شخصی متناسب با خود بهره ببرد. اگر در راه پیشرفت از این تکنولوژی ها بهره نبریم، نمی توانیم هم پای دنیا حرکت نماییم.
وی اضافه کرد: جوان امروز جست وجوگر است و به دنبال حرکت در راه مطلوب خود است و اگر در این راه فعال نباشیم، اساسا گرفتار صدمه خواهیم شد. معاونت علمی و فناوری می تواند نقش مهمی در راه تنظیم گری، هدایت و بهره برداری از این ظرفیت بالقوه بهره ببرد و در این عرصه استعداد و نیروی انسانی توانمند کم نداریم و امیدواریم با شکل گیری این نهاد اعتباربخشی و حمایت معاونت علمی گامهای اثرگذار در راه پیشرفت علوم شناختی برداریم.
همکاری همه جانبه برای توسعه بازی های شناختی
آیدین مهدی زاده رئیس شورای نظارت بر اسباب بازی ها اظهار داشت: این اتفاق حاصل دو سال کار علمی مستمر و فعالان حوزه اسباب بازی و سرگرمی های دیجیتال است. این کانون محلی برای گردهمایی دیدگاه های دغدغه مند پرورش کودکان و نوجوانان است. سعی کردیم ۵ نهاد متولی پرورش دهنده فکر را گرد هم آوریم و به معنای واقعی کانونی برای گرد هم آمدن دغدغه مندان اندیشه و شناخت باشیم. این کارگروه اعتباربخشی بدون پای کار آمدن همه بخش های حاکمیتی بازار و فعالان حوزه علم و فناوری این حوزه موفق نخواهد بود.
مهدی زاده اظهار داشت: این که مردم تا چه اندازه این نماد را بپذیرند و تا چه میزان راهگشا باشد همگی به جدیت و عزم فعالان این حوزه بستگی دارد؛ مشارکت همه فعالان حوزه اسباب بازی و بازی نشان داده است که کاری جدی در این عرصه اتفاق خواهد افتاد. این که سازندگی در محصول اتفاق بیفتد با کمک این جریان محقق خواهد گردید.
وی افزود: ما جزو تنها ملت هایی هستیم که معتقدند اسباب بازی باید فایده داشته باشد. این نهاد ملی که نیاز است همه بخش های کشور دست به دست هم دهند و برایش پشتوانه ایجاد کنند کم نظیر است و موفقیت آن به حمایت تولیدکننده بازمی گردند. ۲۶ تولید کننده بزرگ کشور در این راه همراهی کردند و روی محصولات آنها این نماد اعتباربخش درج شده است.
رئیس شورای نظارت بر اسباب بازی ها اظهار داشت: خانواده ها هم باید شناخت و درک دقیق و صحیحی از اسباب بازی و سرگرمی داشته باشند و بدانند چه محصولی را با چه هدفی به خانه می برند. سرگرمی های سازنده این کارگروه متشکل از ستاد علوم شناختی، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. ستاد توسعه علوم شناختی در سال ۹۸ با عنایت به مأموریت های خود کارگروه پرورش شناختی را تشکیل داد و با عنایت به نقش بازی ها کارگروه بازی های شناختی را ایجاد کرد. این کارگروه در سال ۹۹ به منظور شناسایی و ارزیابی بازی های شناختی در کشور جلسات گوناگونی را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل داد که منجر به تعریف نشان اعتباربخش بازی های شناختی شد. پشتیبانی از بازی های شناختی در رویدادها و جشنواره های مختلف از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در سال ۹۹ بود.
ستاد علوم و فناوری های شناختی و کانون و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۱۴۰۰ با ادامه جلسات و گسترش همکاری ها هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی در سال ۱۴۰۰ را با هدف تقویت بسترهای طراحی و تولید و توزیع اسباب بازی برگزار کرده و به صورت همزمان از سایت بازی های شناختی رونمایی گردید. همینطور کارگروه نشان اعتبارسنجی اسباب بازی های شناختی افتتاح شد. این نماد باعث می شود خانواده ها با خیالی آسوده از اسباب بازی های حوزه شناختی استفاده نمایند. جلسات نهاد اعتبار بخش بازی ها و شناخت افزارها در محل شورای نظارت اسباب برگزار می گردد و محصولات حائز مؤلفه های شناختی این نشان را دریافت می کنند.


منبع:

1402/07/20
17:01:04
0.0 / 5
244
تگهای خبر: آموزش , اسباب بازی , بازی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی