صادقی مطرح كرد؛

بازی های کامپیوتری را به فرصت تبدیل کنیم

بازی های کامپیوتری را به فرصت تبدیل کنیم به گزارش دست و هنر، مشاور ریاست بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: متأسفانه به بازی با دیده تهدید نگاه می شود؛ در صورتیکه اگر بازی را تهدید ندانیم بلکه یک فرصت بدانیم سرمایه گذار بازی بهتری تولید می کند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست چالش های تغییر الگوی مصرف خانواده های ایرانی در بازی ها با عنوان «کودک، نوجوان، آینده بازی ها» قبل از ظهر امروز دوشنبه ۲۴ مهر با حضور محمد مهدی صادقی بازی ساز، مدرس بازی سازی و مشاور ریاست بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، مصطفی ضابط مدیر آکادمی کهکشان، سید رحیم هاشمی سردبیر بازی نگار، مرتضی جمشیدی سردبیر بازی بان، محسن رزاقی، مریم داوران دبیر سرویس کدومو دستیار رسانه ای خانواده و آرین طاهری پژوهشگران حوزه بازی در سالن جلسات مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اجرا شد.
در ابتدای این جلسه مذکور داوردان اظهار داشت: کدومو یک پل ارتباطی محکم و مطمئن بین رسانه و خانواده ها است. کارشناسان و ارزیاب های دقیق و دلسوز خانواده ی کدومو، استراتژی شرکت های معروف رسانه ای را بررسی و تمام محصولات رسانه ای مربوط به کودک و نوجوان را رصد می کنند.
وی افزود: هدف کدومویی ها تغذیه سالم رسانه ای خانواده است. خوراکی هایی که به شکل های مختلف مثل ارزیابی فیلم، کتاب، بازی، انیمیشن، سایت، اپلیکیشن و یا در قالب محصولات و برنامه های متنوع سرگرمی و آموزشی ارائه می شود. کدومو چهارچشمی مراقب ورودی و خروجی های ذهنی خانواده ها است و آغوش گرمش برای تعامل و معاشرت با والدین و بچه ها باز است.
دبیر سرویس کدومو اضافه کرد: کدومو محصولات خودرا به مجموعه های خانواده محور و مراکزی که دغدغه های تربیتی دارند، ارائه می دهد. ساختار این سرویس شامل بخش های ارزیابی، آموزش، رسانه، مشاوره و باشگاه خانواده است. در بخش ارزیابی، فیلم، انیمیشن، سریال، بازی، سایت، اپلیکیشن و کتاب ارزیابی می شود. بخش آموزش نیز برگزاری دوره، کارگاه و رویداد را بر عهده دارد. تولید محتوا در رسانه های اجتماعی، تولید بسته های خبری و بسته های پیشنهادی برای خانواده از وظایف بخش رسانه است. سواد رسانه ای خانواده، چالش های رسانه ای نوجوانان و والدین، سبد مصرفی نوجوان در فضای مجازی، ادبیات نوجوان در فضای مجازی و استراتژی محصولات رسانه ای در بخش مشاوره کدومو به انجام می رسد. رویدادهای خانوادگی، اردوهای خانوادگی، دورهمی های والدگری و تسهیل گردشگری خانوادگی نیز در بخش باشگاه خانوادگی نیز قرار دارد.
داوردان اظهار داشت: ۵۰۰ ارزیاب و کارشناس در کدومو مشغول فعالیت هستند. ارزیاب های کدومو تا حالا بیش از ۳ هزار بازی رسانه ای را برمبنای سن، جنسیت و معیارهای تربیتی دست چین و ارزیابی کرده اند. کارشناسان کدومو حدود ۵۰۰ مقاله آموزشی در عرصه محصولات رسانه ای نوشته اند. ۲ هزار خانواده عضو باشگاه خانواده کدومو هستند و سایت کدومو ماهانه ۲۸۰ هزار بار بازدید دارد. این سرویس با بیش از ۵۰ مجموعه فرهنگی و رسانه ای همکاری کرده است.
وی اضافه کرد: کدومو تا حالا با اپلیکیشن های روبیکا، تلوبیون، شاد، توپ مارکت، فیلیمو، مایکت، بازار و باد صبا و نهادها و مراکز آموزشی پرورشی همچون معاونت فضای مجازی صدا و سیما، مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش، معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه مصاف نوجوان، بنیاد ملی بازی های یارانه ای، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مؤسسه تبیان، بانک ملی و مجموعه ویراستاران همکاری کرده است. این همکاری ها شامل ارائه مشاوره رسانه ای کودک و نوجوان، تولید محتوا و برگزاری نشست ها و دوره های تخصصی بوده است. همین طور کدومو سال ۱۴۰۰ برگزیده جشنواره رسانه های دیجیتال در بخش خانواده شده است.
در ادامه این جلسه رزاقی اظهار داشت: در توسعه بازی ۲ مسیر داریم. مسیر اول بازی های موبایلی است که بیشتر جنبه تفننی و سرگرمی دارند و حتی گاهی شکل بی محتوایی به خود می گیرد. مسیر دوم بازی های جهان باز است که بزرگ تر است و با محتوای غنی مواجه هستیم. کودکان، نوجوان، جوانان و حتی بزرگسالان در این جهان باز غوطه ور هستند و این غوطه وری نگرانی دارد. در این جهان باز با فروش عینک های وی آر، لباس هپتیک و دسته های پی اس ۵ درآمدزایی نیز شکل می گیرد.
صادقی یکی دیگر از سخنرانان این جلسه اظهار داشت: پژوهش های انجام شده در عرصه بازی کافی نیست و مخاطب شناسی خوبی نداریم؛ بنا بر این تولید کننده های بازی کورکورانه بازی تولید می کنند. در حقیقت نمی دانیم برای چه کسی و چرا بازی می سازیم؟ کودک و نوجوان با بازی هایی مواجه می باشد که نمی داند چه کسی آنرا ساخته است! تا ۱۰ سال آینده محصولات خارجی بیگانه که ظرفیت تربیتی، رسانه ای و فرهنگی ندارند، ورود خواهند کرد.
وی افزود: وقتی زیست کودک و نوجوان در بازی است قاعدتاً بخش اعظمی از تربیت را بازی بر عهده می گیرد، با ورود بازی های بیگانه از این محصولات تربیت را دریافت می کنند. متأسفانه به بازی با دیده تهدید نگاه می شود؛ در صورتیکه اگر بازی را تهدید ندانیم بلکه یک فرصت بدانیم سرمایه گذار بازی بهتری تولید می کند.
در ادامه این جلسه طاهری اظهار داشت: در دهه های اخیر کامپیوتر و علوم کامپیوتری ابزار کنترل جامعه و جامعه پذیری بوده است و به زودی هوش مصنوعی خواهد بود؛ به همین خاطر جامعه پذیری کردن شهروندان در جامعه کامپیوتری شده است. بازی بواسطه قواعدش دایره ای ایجاد می کند، وقتی بازیکن قواعد آنرا می پذیرد از قواعد زندگی حقیقی جدا می شود و قواعد بازی را به زندگی بر می گرداند. باید برای این بستر برنامه ریزی شود. به این فکر نماییم مقرر است چه شهروندی به جامعه بدهیم؟ آینده بازی در کدام بستر درحال ایجاد است؟
وی اضافه کرد: در عرصه بازی با ۲ روایت مواجه هستیم. روایت اول خرده روایت ها است، تماس هایی که میان بازی و بازیکن رد و بدل می شود. روایت دوم، روایت کلان است، صنعت بازی در بستر نظام سرمایه داری درحال ایجاد است. تکلیف ایران با روایت های کلان بازی معلوم نیست.
در پایان نشست مذکور هاشمی اظهار داشت: استریم ها افرادی هستند که برای بچه ها الگو به حساب می آیند. استریم شدن درحال تبدیل شدن به شغل است. بسیاری از نوجوانان دوست دارند بازی کنند و پول در بیاورند. گیم درحال تبدیل شدن به هویت و منابع درآمد است.
وی اضافه کرد: در رده سنی بازی ها، زیر ۱۰ سال به سمت بازی های فان می روند و بالای ۱۰ دنبال بازی هستند که دستاورد داشته باشد. بازار مصرفی بازی ما کوچک نیست، به اندازه کافی نسبت به این بازار آگاهی وجود ندارد و والدین نسبت به بازی سخت گیر هستند. ما باید بازیکن و گیمرها را ارتقا بدهیم. از فضای بازی به فضای حقیقی بیاوریم تا از تجربه خود صحبت کنند، بگویند و بنویسند.

1402/07/27
13:37:30
364
0.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , بازی , تولید , جشن
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما