گزارش دست و هنر؛

جزییات نشست ایده پردازی در صنایع فرهنگی با نگاه به مقاومت فلسطین

جزییات نشست ایده پردازی در صنایع فرهنگی با نگاه به مقاومت فلسطین به گزارش دست و هنر، دبیر نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین اظهار داشت: صنایع فرهنگی، صنایع سیاسی و قدرت هستند و می توانند دستاوردهای زیادی را برای انقلاب داشته باشند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نخستین جلسه از رویداد مداومت که با موضوع ایده پردازی، طراحی و اجرای مد و لباس با هویت مقاومت و فلسطین طراحی شده، با همکاری کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه ایران خلاق و خانه خلاق و نوآوری ایلسا در خانه اندیشه ورزان اجرا شد.
سجاد صالحی عضو کارگروه سبک زندگی ستاد فناوری های فرهنگی و نرم و دبیر ایران خلاق به عنوان میزبان و دبیر نشست، سخن خودرا با فرمایش مقام معظم رهبری شروع نمود که میدان، میدان غزه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است.
وی در ادامه اظهار داشت: صنایع فرهنگی ابزار دیپلماسی فرهنگی و مهم ترین ابزار انتقال پیام در دنیاست که بوسیله آن تولید کنندگان و ایده پردازان بدون دیدن یکدیگر در یک سنگر، در مقابل ظلم ایستادگی می کنند و جبهه نبرد را گسترش می دهند. همین طور پویش داستان حمایت برای رصد فعالیت ها و جریانات جهانی در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی برای پشتیبانی از هویت و مظلومیت مردم فلسطین طراحی و اجرا شده است.
در ادامه ربابه غزالی عضو کارگروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا اضافه کرد: با توجه با مباحث گفتمانی در عرصه فرهنگ، محیط باید مناسب سازی شود. ساماندهی مد و لباس در عرصه فرهنگ مقاومت، نیاز به صرف زمان و دانش دارد. جریانات دانشگاهی و علمی که بصورت جزیره ای انجام شده باید شبکه سازی شود. پویش داستان حمایت شروع خوبی است اما نیاز به بسترسازی، همایش های علمی و پژوهشی، مقالات و مسابقات دارد تا دستاورد داشته باشد. حمله هیبرید دشمن باید پاسخ هیبریدی داشته باشد.
علی حیاتی دیگر سخنران نشست مداومت و از مسئولان هیأت هنر به عنوان فعال بخش خصوصی در تولیدات فرهنگی و هنری موج اعتراضات و محکومیت اسرائیل در دنیا را پر رنگ تر از موج ایرانی آن دانست و علت را در تصور حاکمیتی شدن مسأله فلسطین دانست.
وی در این زمینه اظهار داشت: تصویر درستی از زندگی مردم فلسطین تا کنون به جوانان ارائه نشده و با نمادهای فلسطینی هنوز بطورکامل آشنا نشده ایم. مسأله زبان و یا برخی رفتارهای نژادپرستانه موجب این دوری شده در صورتیکه نسل جوان با آشنایی نسبت به یک موضوع به آن رغبت پیدا می کند.
این فعال حوزه صنایع فرهنگی در ادامه اضافه کرد: تولیدکنندگان محصولات با نماد فلسطین به سبب مطمئن نبودن از بازار آن در ایران به صورتی فداکاری می کنند. در صورتیکه در اروپا هزاران نفر بدنبال چفیه هستند، این نیاز در ایران هنوز وجود ندارد.
هنوز مارکت و بازار پرسود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم
محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور و پژوهشگر فلسطین نیز در این زمینه اظهار داشت: در ایران، هنوز مارکت و بازار پر سود تولیدات با محور فلسطین را نشناخته ایم. آمارها نشان میدهد در دنیا رده سنی ۱۵ الی ۳۰ سال بیشترین هم آوایی را با مسأله فلسطین دارند و هرچقدر میزان استفاده از رسانه های اجتماعی اینستاگرام و تیک تاک افزایش یابد این دغدغه بیشتر خواهد شد.
خشم بعد از طوفان الاقصی خشم برساخته ی رسانه ای نبود. این خشم از وجود انسان برخاسته بود و نه از موج رسانه.
امروزه می بینیم شرکت پوما تحت همین فشارهای مردمی اعلام نمود که اسپانسرینگ تیم های ورزشی اسرائیل را برای سال آینده کنسل کرده است. برند زارا بعد از نمایش کالکشن و مجموعه ای توهین آمیز به شهدای فلسطین، مجبور به عذرخواهی شده و مجموعه خودرا با هزینه بسیار جمع آوری می کند.
وی در ادامه اضافه کرد: با وجود میل به مصرف تولیدات خاص فلسطین در دنیا، ما مزیت رقابتی خودرا گم کرده ایم. هنوز نتوانسته ایم محصولی فرهنگی و انسان محور از این دو ارائه بدهیم با آنکه جدی ترین ضربه را به استکبار جهانی زده اند. امروزه در ترکیه کارگاه های بسیاری محصولاتی با محوریت فلسطین تولید می کنند و به اروپا آمریکا، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کنند ولی ما ازین فرصت غفلت کردیم.
این پژوهشگر مسأله فلسطین در ادامه اظهار داشت: در دو هفته اخیر میزان مهاجرت به فلسطین اشغالی سیصد درصد افزوده شده درحالیکه در ۲ هفته پس از طوفان الاقصی این میزان به صفر و منفی رسیده بود و قدر فرصت برای عملیات های بیشتر دانسته نشد. فلسطین سرزمین آفرینش، تلفیق و ادغام است. هنر فلسطین نتیجه هم افزایی و تبادل میان فرهنگ های مختلف است. در بحث فلسطین، هنر، خط مقدم مبارزه است. چونکه مقاومت با زندگی روزمره مردم گره خورده است.
مسئله مد و سیاست را نمی توانیم در ایران بیان کنیم
سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از اهداف کارگروه مد و لباس توسعه تعاملات ایران در عرصه مد و پوشاک با جهان اسلام است. نظام فرهنگی قوی ما می تواند تعامل عالمانه تری با جهان برقرار کند. ما باید به اهمیت مدل مقاومت دقت نماییم. مقاومت نباید بواسطه قطب بندی های سیاسی درک شود بلکه باید با ذات اصلی خود یعنی مقابله با ظالم فراگیر شود.
وی در ادامه اضافه کرد: زیست پذیر شدن معنای سیاسی و فرهنگی بوسیله مصرف و سبک زندگی اتفاق می افتد و تا جایی که اصالت این موارد حفظ شود تخدیر وجود نخواهد. همانند عاشورا که زنده است و برساخت و بازنمایی نمی گردد. از نظر شهید آوینی حقیقی ترین امر در دنیای ما شهادت است و این امر زنده تقلیل به برساخت نمی گردد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: ما بر روی فشن مقاومت کار می نماییم. ما مسئله مد و سیاست را نمی توانیم در ایران بیان نماییم ولی باید اظهار داشت که زندگی سیاسی است، تمام مسائل زندگی سیاسی است اما بخش جوان از این تعامل زندگی با سیاست آگاه نیست. باید جبهه حق و باطل به خوبی تصویر شود و مواضع سیاسی حق روشن شود. طوفان الاقصی بهترین فرصت برای بازسیاسی شدن به دور از سیاست زدگی است و در حقیقت طراحان لباس و فشن باید از این سیاسی بودن لذت ببرند.
وی اظهار داشت: برمبنای آمارهای اقتصادی، ۹/۵ درصد هزینه خانوار ایرانی صرف سبد فرهنگی به جز آموزش می شود و از میان آن ۵/۷ درصد لباس و ملزومات اکسسوری است اما باتوجه به این اهمیت و نسبت مصرف، میزان بودجه جشنواره مد و لباس فجر بسیار بسیار کمتر از نمایشگاه کتاب است.
فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است
مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری های نرم و فرهنگی از مدعوین نشست رویداد مداومت، مسأله فلسطین در ایران را سیاسی عنوان نمود و اظهار داشت: این مسأله برای کشورهای همسایه حائز اهمیت تاریخی و در جهان وجهه فرهنگی اجتماعی دارد.
وی درباره ی بازار محصولات فلسطین محور اضافه کرد: ما درکی از بازار محصولات فلسطین در دنیا نداریم. در دنیا برای آن بازار وجود دارد. فلسطین تنها نماد ما برای صدور انقلاب است. ما در جنگ نمادها چه در منطقه چه در جهان و حتی در قضیه فلسطین شکست خورده ایم. مقدمه این امر در حیطه صنایع فرهنگی است. در حقیقت تا آن زمان که ملزومات سبک زندگی و سبد فرهنگی متناسب با پیام انقلاب نداشته باشیم مانند الگو و نماد، آنرا نمی توانیم صادر نماییم.
وی اظهار داشت: جریان طوفان الاقصی را ایران فراگیر نکرد و الجزیره مرجعیت رسانه ای ما را گرفت. دنیا تشنه روایت است هر چقدر این روایت ریشه در حماسه داشته باشد پرمخاطب تر است. در جهانی که پر از روایت های فانتزی از مارول و DC و ابرقهرمان ها است، حماسه های واقعی طرف دار بیشتری دارند. دنیا تشنه حماسه و روایت است و هیچ حماسه ای قویتر از فلسطین نیست و اگر تولید محصولات و بازار پردازی آن با هویت مقاومت و انقلاب صورت نگیرد فرصت تاریخی تقابل حق و باطل و صدور انقلاب از دست می رود.
صالحی دبیر نشست دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین، در آخر به نام گذاری رویداد مداومت اشاره نمود که ترکیبی است از مد، مقاومت و امت که یادآور لزوم مداومت برای زیست پذیر کردن محصولات با هویت مقاومت و ایجاد بازار مصرف و نگاه مشترک جهانی و تمدنی است. صنایع فرهنگی، صنایع سیاسی و قدرت هستند و می توانند دستاوردهای زیادی را برای انقلاب داشته باشند.
وی درباره ی این رویداد اظهار داشت: این اتفاق در قالب یک رویداد یک روزه با حضور طراحان و ایده پردازان و برندهای لباس و پوشاک شکل می گیرد تا در طول آن ایده ها برای طراحی و تولید پوشاک و اکسسوری با هویت مقاومت فلسطین، آماده و اجرا شود. داوری، ارزیابی و پوشش رسانه ای آثار نیز در آخر رویداد صورت خواهد گرفت.
در انتهای این جلسه از پوستر رویداد مداومت رونمایی گردید.


منبع:

1402/10/04
08:24:18
642
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , آموزش , تولید , جشن
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما