در نشست عرفان در تمدن اسلامی عنوان شد:

هجرت و جهاد، دو رکن اساسی تمدن اسلامی است

هجرت و جهاد، دو رکن اساسی تمدن اسلامی است دست و هنر: مدیر گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، در نشست ˮعرفان در تمدن اسلامیˮ که در سارایو برگزار گردید، به تبیین نقش دو عنصر کلیدی ˮهجرتˮ و ˮجهادˮ در ایجاد و ادامه تمدن اسلامی پرداختند.


به گزارش دست و هنر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایشان با اشاره به هجرت پیامبر اکرم (ص) به عنوان نقطه آغازین تاریخ اسلام، بر اهمیت این مفهوم در اندیشه اسلامی تاکید کردند. بگفته ایشان، هجرت در نگاه عارفان مسلمان، حرکتی تکاملی و خروج از ظلمت عالم مادی به سمت مراتب رفیع هستی است.
طباطبایی در ادامه به دو نوع هجرت "آفاقی" و "انفسی" اشاره کردند و گفتند: خداوند در قرآن کریم انسان ها را به هجرت در هر دو سطح فراخوانده است. هجرت آفاقی به مفهوم مهاجرت از مکانی به مکان دیگر برای رهایی از ظلم و نشر معارف الهی است و هجرت انفسی به مفهوم مبارزه با نفس اماره و رهایی از قید و بندهای شیطانی است.
ایشان همین طور خاطرنشان کردند که جهاد نیز در کنار هجرت، رکن اساسی دیگری در تمدن اسلامی محسوب می شود. جهاد در معنای عام خود به مفهوم هرگونه تلاش و کوششی است که در امتداد اهداف الهی صورت می گیرد و از مراتب مختلفی از جهاد اصغر تا جهاد اکبر برخوردارست.
طباطبایی در ادامه سخنان خود به تبیین پیوند عمیق بین هجرت و جهاد پرداختند و گفتند: هجرت انفسی، مقدمه جهاد اکبر و مبارزه با نفس اماره است. انسانی که بوسیله هجرت انفسی به خودشناسی و معرفت نفس دست می یابد، آنگاه توانایی لازم را برای جهاد اکبر و مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی خواهد داشت.
ایشان در انتهای سخنان خود تاکید کردند که توجه به هجرت و جهاد از نظر عرفان اسلامی، راهگشای ساختن جامعه ای عاری از خشونت و ظلم و ستم و زمینه ساز تمدنی نوین و پویا خواهد بود.




منبع:

1403/03/22
10:50:49
160
0.0 / 5
تگهای خبر: فرهنگ , مد , مهاجرت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی