تعامل با جشنواره فیلم فجر برای اهدای جایزه به لباس های سینمایی!

تعامل با جشنواره فیلم فجر برای اهدای جایزه به لباس های سینمایی! به گزارش دست و هنر، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: درحال بررسی امکان همکاری با سازمان سینمایی هستیم. این همکاری می تواند شامل برگزاری همزمان با جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز به لباس های سینمایی باشد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر قبل از ظهر امروز شنبه دهم خرداد با حضور زهرا گلپایگانی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر و تعدادی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.
زهرا گلپایگانی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به این مساله که دوازده دوره جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفت، اظهار داشت: سیزدهمین جشنواره بین المللی لباس فجر را بر مبنای بازبینی مسیر گذشته طراحی نموده ایم. برای دستیابی به فعالیتی اثربخش، تصمیم گرفتیم عملکرد دوره های قبل را بررسی، نقاط قوت و ضعف را شناسایی و با درنظر گرفتن ظرفیتهای موجود، برنامه ریزی مناسبی برای آینده داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اقدامات همزمان همچون مستندسازی دستاوردها و پاسداشت کوشش های پیشکسوتان و هنرمندانی که با انگیزه و خلاقیت در این حوزه فعالیت نموده اند، انجام شد. با توجه به این که دوره های قبل، خروجی جشنواره تولید ۱۲ موشن گرافیک برای اطلاع رسانی به عموم بود. یکی از نکات کلیدی که در این بررسی ها به آن رسیدیم، اهمیت ثبت دقیق تجربیات بود تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق تر، جشنواره سیزدهم را بشکلی اثربخش تر برگزار نماییم.
رئیس سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: تمرکز اصلی ما در این دوره بر عنصر انسانی یعنی طراحان و استعدادها قرار گرفته است، نه صرفا روی آثار فیزیکی؛ بدین جهت معتقدیم این انسان ها هستند که می توانند با ایده های نوآورانه، صنعت مد و لباس کشور را متحول کنند.
وی اضافه کرد: تمام فرآیند دریافت آثار، داوری و حتی برنامه های بعد از جشنواره با محوریت پشتیبانی از طراحان طراحی شد. هدف اینست که با عرضه راهنمائی های حرفه ای و ایجاد عدالت فرهنگی در دسترسی به امکانات، به رشد این استعدادها کمک نماییم. امروز با افتخار شاهد حضور گسترده هنرمندان از سراسر ایران هستیم و امیدواریم با همراهی همه دست اندرکاران، جشنواره سال جاری به فضایی پایدار و اثرگذار تبدیل گردد.
گلپایگانی با اشاره به این مساله که میتوان میان جشنواره فیلم فجر و جشنواره مد و لباس فجر، پیوندی برقرار کرد، اظهار داشت: درحال بررسی امکان همکاری با سازمان سینمایی هستیم. این همکاری می تواند شامل برگزاری همزمان با جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز به لباس های سینمایی باشد. تعامل مستمر با وزارت فرهنگ و شورای فرهنگ عمومی هم ادامه دارد. این همکاری ها می تواند به توسعه صنعت مد و لباس کشور کمک شایانی کند.

وی با اشاره به خصوصیت های سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: جشنواره سال جاری به بلوغ نسبی در فرایند اجرایی رسیده است. محوریت «کشف ایران» و استفاده از ظرفیتهای فرهنگ بومی از خصوصیت های این دوره است. برنامه ریزی های دقیقی برای پایداری آثار و استمرار پشتیبانی از طراحان انجام شده است و معتقدیم این رویکرد می تواند به رشد پایدار صنعت مد و لباس کشور کمک نماید.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: احتیاج به جذب سرمایه گذاری بیش از بخش خصوصی یکی از چالش های اصلی است. فرهنگ سازی جهت استفاده از المان های ایرانی در طراحی هم نیازمند توجه ویژه است. مستندسازی تجربیات و انتقال دانش به نسل های بعدی از دیگر اولویت های ما شمرده می شود. با برنامه ریزی دقیق و مشارکت فعال همه ذی نفعان، می توانیم بر این چالش ها غلبه نماییم.
وی اضافه کرد: در سیزدهمین دوره جشنواره، سعی کردیم پیچیدگی آثار را به حداقل برسانیم. پراکندگی موضوعات در یک جشنواره با محدودیت های خاص، می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، کوشیدیم با تمرکز بر موضوعات اصلی، این مسیر را هموارتر نماییم و به آثار متنوعی برسیم. در این راستا، بخش های اصلی را تعریف کردیم؛ لباس کاربردی، که می تواند همان نگاه مفهومی به لباس را در برگیرد. این دسته لزوماً به تولید منجر نمی گردد، اما از ظرفیتهای فرهنگی الهام می گیرد و می تواند برای تولیدکنندگان الهام بخش باشد. ملحقات پوشش و بخش پارچه، اکسسوری که به سبب دریافت آثار با کیفیت در حوزه کفش، در دو بخش ساماندهی شد. بخش دیگر هم شامل آثاری است که در راه رقابت قرار دارند.

گلپایگانی با اشاره به این مساله که هفته آتی بخش نمایش آثار را خواهیم داشت، اظهار داشت: البته هدف این جشنواره خرید و فروش آثار نیست، بلکه تمرکز بر سبک و ساختار است، متاسفانه خیلی از جشنواره ها صرفا به یک جشن اختتامیه ختم می شوند، اما ما از ابتدا بدنبال ایجاد استمرار بودیم. امیدواریم با همین منطق، اگر استعدادی کشف شود یا اثری قابلیت معرفی ظرفیتهای فرهنگی و هنری ایران را داشته باشد، بتوانیم از آن حمایت نماییم. وزارت ارشاد و کل زیست بوم صنعت پوشاک می توانند به تحقق این ایده کمک کنند. البته این فرایند یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند پیمودن مراحل مختلف است تا یک اثر در راه حرفه ای خود قرار گیرد و به تولید برسد.
وی اضافه کرد: نکته کلیدی اینست که ما اختیار را به طراحان واگذار کرده ایم. در فرایند ارسال آثار، اصرار داشتیم که انتخاب با خود طراح باشد. حتی اگر اثری برگزیده شود، این حق را دارد که تصمیم بگیرد آیا احتیاج به حمایت دارد یا خیر. تلاش می نماییم با حداقل محدودیت ها، فضایی فراهم نماییم تا خلق اثر با آزادی همراه باشد. چونکه هدف اصلی ما پشتیبانی از ایده هایی است که می توانند در بازار رقابتی پوشاک، مزیت هایی برای طراحان و تولیدکنندگان ایرانی ایجاد کنند. امروز اگر از برندهای مطرح یا طراحان بپرسید مد ایرانی چیست، پاسخ روشنی ندارند. درحال کمک به ایجاد این ادبیات و فرهنگ سازی هستیم تا فاکتورهای مد ایرانی تعریف و اجرایی شود.
رئیس سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: افتتاحیه جشنواره شنبه ۱۷ خرداد و اختتامیه هم ۲۲ خردادماه در مجموعه فرهنگی آسمان خواهد بود که بمنظور صرفه جویی در زمان و امکان حضور تمام شرکت کنندگان، نمایشگاه و اختتامیه در یک مکان انجام می شود.

بیش از ۲۰۰ طرح به مرحله نهائی راه یافته اند


محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر در ادامه با عرضه گزارشی از روند برگزاری جشنواره اظهار داشت: جشنواره سال جاری باتوجه به شرایط خاص سال قبل و برای ممانعت از همپوشانی با سایر رویدادها، با مشورت صاحبان صنعت و خبرگان حوزه مد و لباس، برای خردادماه برنامه ریزی شد. با وجود تعطیلات نوروزی و محدودیت ها، با حمایت اصحاب رسانه و فعالان این حوزه، آثار ارزشمندی با محوریت شعار کشف ایران به جشنواره رسید.
وی اضافه کرد: خصوصیت متمایز سال جاری، ساختار داوری دو مرحله ای، با چهار زیرمرحله بود. در فاز نخست، ۳۲۰۰ طرح از ۱۳۰۰ شرکت کننده دریافت شد که بعد از غربالگری، بیشتر از ۲۰۰ طرح انتخاب شدند. این طرح ها در کانون های منتورینگ سراسر کشور به آثار فیزیکی تبدیل شدند.

دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: حالا آثار نهائی به دبیرخانه رسیده و درحال گذراندن مراحل پایانی داوری هستند. در مرحله نهایی، با حضور متخصصان و اساتید دانشگاه، آثار برتر انتخاب خواهند شد. در واقع هدف اینست که فقط آثاری که سه مرحله ارزیابی را با موفقیت گذرانده اند، در نمایشگاه نهائی حضور داشته باشند.
وی اضافه کرد: بازار مد مقوله ای فنی و پیچیده است. برندها و تولیدکنندگان که مستقیماً با مصرف کننده نهائی در ارتباط هستند، در فرآیند جشنواره حضوری پررنگ داشته اند، هرچند با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. هدف نهائی اینست که خرده فروشان هم بطور جدی تر درگیر جشنواره شوند، همانطور که در دیگر کشورهای جهان مرسوم می باشد. این امر مستلزم حرکت تدریجی جشنواره بسمت بخش خصوصی است.
گرجی با اشاره به سیاستگذاری جشنواره و نقش بخش خصوصی اشاره کرد: بازار مد و لباس یکی از حوزه های پیچیده و تخصصی است که نیازمند توجه ویژه است. تولیدکنندگان و برندهای داخلی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی در ارتباط هستند، در دوره های مختلف جشنواره حضور فعال داشته اند. البته این مشارکت با فراز و نشیب هایی همراه بوده که طبیعی است. ما معتقدیم در بلند مدت باید مشارکت خرده فروشان (ریتلرها) را در جشنواره افزایش دهیم، همان گونه که در سطح بین المللی این همکاری ها مرسوم می باشد. برای تحقق این هدف، حرکت تدریجی جشنواره بسمت بخش خصوصی ضروری به نظر می آید.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: در امسال، پژوهش های تخصصی با همکاری دانشگاه الزهرا انجام شده و تمام مجوزهای لازم از وزارت علوم دریافت شده است. یکی از اقدامات مهم، ایجاد پایگاه های منتورینگ در سه مرکز آموزشی خصوصی بوده که با استقبال خوبی روبه رو شده است. همینطور برنامه ریزی هایی برای تأسیس «مرکز توان افزایی غیرمتمرکز» بعد از اختتامیه جشنواره در دست اجراست. این مرکز با هدف شبکه سازی حرفه ای، عرضه آموزش های تکمیلی و تسهیل ورود طراحان به بازار فعالیت خواهدنمود.

وی اضافه کرد: توسعه جشنواره های منطقه ای مانند جشنواره «اروند» در آبادان و جشنواره زاگرس به عنوان مرحله مقدماتی در دستور کار قرار دارد. می خواهیم به تدریج فرایند خصوصی سازی را تکمیل نماییم. یکی از برنامه ها، کاهش تدریجی ارسال مستقیم آثار به جشنواره اصلی و تقویت جشنواره های منطقه ای است. این رویکرد سبب افزایش مشارکت فعالان محلی و شناسایی بهتر استعدادها خواهد شد.
گرجی اظهار داشت: در دوره جدید، تمرکز اصلی بر سرمایه های انسانی و پشتیبانی از طراحان است. برای این منظور، الگوهای موفق جهانی مانند مدل دانشگاه استنفورد و تجربیات کشور ژاپن مورد مطالعه قرار گرفته است. بسته جامع آموزشی شامل دوره های هنری، مدیریتی و کسب وکار طراحی شده است. ایجاد شبکه های حرفه ای و پیگیری وضعیت برگزیدگان تا سه سال بعد از جشنواره از دیگر برنامه های در دست اجراست.
دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهار داشت: زیست بوم ایران در پوشاک، در سن نوجوانی است و مسیر برای پیمودن زیاد است؛ بدین جهت مطالبه نه بر پایه احساسات بلکه باید بر پایه حقیقت صورت گیرد.


منبع:

1404/03/14
11:18:23
48
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , آموزش , تولید , جشن
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما