چالش های بازیهای کامپیوتری، از فروش دستگاه تا افت توجه به تیراندازی!
دست و هنر: یک پژوهشگر صنعت بازیهای کامپیوتری در چشم اندازی، صنعت بازیهای کامپیوتری را در سال 2025 با حضور گسترده خدمات استریم گیم تحلیل کرد.
حسام الدین قاسمی پژوهشگر صنعت بازیهای کامپیوتری، در گفت و گو با گزارشگر مهر با اشاره به بازیهای سرویس استریم گیم اظهار داشت: در حالیکه عناوین قدیمی تر خدمات استریم گیم بازهم بر بازار تسلط دارند، ورودهای جدیدتر این فضا موفقیت های متفاوتی را تجربه کردند. صنعت بازیهای کامپیوتری بطور کامل به بازیهای پریمیوم باز نمی گردد، اما اذغان درحال افزایشی وجود دارد که حجم گسترده ارائه های خدمات استریم گیم از زمان در دسترس بازیکنان بیشتر است. خیلی از بازیکنان از استراحت کردن در سبک بازی کردن خود برای لذت بردن از تجربه های محدودتر و کامل تر از بازی، استقبال می کنند. وی ادامه داد: انتشار بازیهای «ریمستر» و «ریمیک» در صنعت بازیهای کامپیوتری در سال ۲۰۲۴، ثابت کرد که نوستالژی یک نیروی قدرتمند در بازی است. این مسئله نشان میدهد که بازی سازها به دنبال مرور تجربیاتی هستند که بازیکنان دوست دارند و این مسئله نشاندهنده تمایل گسترده بازیکنان به دنیاها و داستان های آشناست و بازیکنان دوست دارند در دنیاهایی که از قبل می شناسند، بیشتر غرق شوند و تجربه کامل تری از دنیاهای از پیش تعریف شده داشته باشند. این پژوهشگر اظهار داشت: برنامه های مایکروسافت برای بسط بازیهای موبایلی به حالت تعلیق درآمد و در انتظار تأیید قانون گذاری کشور آمریکا بود. بعد از رفع موانع موجود، ایکس باکس در موقعیت مناسبی قرار می گیرد تا بازیکنان ایکس باکس را در کشور آمریکا و جهان برای تجربه بازیهای موبایلی جذب نماید. این حرکت برای استراتژی چندپلتفرمی مایکروسافت و توانایی آن برای رقابت در یک اکوسیستم به سرعت درحال تغییر بازی، حیاتی خواهد بود. وی ادامه داد: بازی GTA VI که برای عرضه در پاییز ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است، آماده است تا رکوردها را با فروش ۳۲.۵ میلیون بازی در GTA V را در صنعت بازی تغییر دهد. این عنوان همانند نسخه های قبلی خود، استاندارهای موجود در بازیهای کامپیوتری را تغییر می دهد و بعنوان یک بازی پیشرو در این صنعت در سال ۲۰۲۵ نقش آفرینی می کند. چالشی که بازی GTA VI را با مشکل مواجه می کند، این است که باید با بازیهای مبتنی بر سرویس استریم رقابت کند؛ بازی هایی که در غیاب GTA جدید، صنعت بازی را تحت سلطه خود درآورده اند. قاسمی اظهار داشت: Nintendo Switch امکان دارد برای بهتر شدن از نسل قبلی خود، با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند. Nintendo Switch با این چالش مواجه می باشد که بتواند موفقیت چشم گیر نسخه قبلی خودرا حفظ کند، حتی با وجود جذابیت های جدید برای جذب بازیکنان، این دستگاه باید به رکورد قبلی خود، یعنی فروش بالاتر از ۱۴۶ میلیون دستگاه رقابت کند. رکوردی که در دوران همه گیری کووید ۱۹ به وقوع پیوست و موجب شد این دستگاه به خانه های مردم نفوذ کند. در آن دوران شرایط خاص و استثنائی به کمک نینتندو آمد اما هم اکنون اوضاع کمی فرق می کند. بدون نوآوری های پیشگامانه، شانس موفقیت نینتندو سوییچ ۲ کم است و امکان دارد بازیکنان دلیلی برای ارتقا دستگاه خود نبینند. وی افزود: بنظر می رسد خرید یا خصوصی سازی برای یوبی سافت توسط Tencent بطور درحال افزایشی محتمل است؛ اما در مجموع، آینده این شرکت نامشخص است. سهامداران اصلی یوبی سافت به دنبال یک نامزد پیشرو برای خرید این شرکت هستند با خصوصی سازی، یوبی سافت بتواند از خود در مقابل فشارهای بازار عمومی محافظ کند و فرصتی برای بازبینی در استراتژی جامع خود فراهم آورد. با این وجود، هر دو مسیر با خطر برچیده شدن جزئی یا کامل مواجهند، چونکه مالکیت جدید، امکان دارد با فروش استودیوهای دارای عملکر ضعیف یا دارایی های غیر اصلی، کار خودرا ساده تر کند. این پژوهشگر اظهار داشت: فورتنایت به سرعت درحال تبدیل شدن از یک بازی محبوب به یک پلت فرم توزیع دیجیتال بزرگ است. در ماه گذشته، با برگزاری کنسرت خوانندگان مطرح جهانی در این بازی، استاندارد جدیدی برای رویدادهای درون بازی با ورود میلیونها بازیکن تعریف شد و فروشگاه پلی استیشن و استیم با چالش های بزرگی روبرو شدند. این رویداد درون برنامه ای تعداد زیادی از بازیکنان را از پلت فرم های مختلف به خود جذب کرد و سبب ایجاد یک لحظهی خاص فرهنگی در اکوسیستم بازیهای کامپیوتری شد. وی ادامه داد: سال ۲۰۲۵ درحال ایجاد سالی برجسته برای انتشار بازیهای جدید است. هجوم عناوین جدید احتمالا زمان و تعامل را از خیلی از بازیهای سرویس زنده موجود منحرف می کند. بنظر می رسد سال آینده همگرایی روندها را شاهد باشیم که می تواند چالش های مهمی را برای خیلی از عناوین سنتی پخش زنده ایجاد نماید. قاسمی اظهار داشت: در سال ۲۰۲۵ بازیهای Free to play موفقیت کمی را شاهد هستند؛ مخصوصاً بازیهای تیراندازی چند نفره جدید با نگاهی به چند سال قبل از راه اندازی بازیهای تیراندازی، بطور درحال افزایشی مشهود است که این ژانر فراتر از حد اشباع شده است و بازیکنان بر روی عناوین انتخاب شده خود متمرکز هستند. در حالیکه امکان دارد هر بار که بازی جدیدی منتشر می شود، بازیکنان بازی را بررسی نمایند، اما در نهایت این هیاهو از بین خواهد رفت و بازیکنان به بازیهای خود وفادار خواهند ماند.
منبع: dastohonar.ir
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب