استوری ۵۰۰ میلیونی بلاگرها برای معرفی لباس عناصر دینی کمرنگ شده است

استوری ۵۰۰ میلیونی بلاگرها برای معرفی لباس عناصر دینی کمرنگ شده است به گزارش دست و هنر، تولیدکننده محصولات حجاب اظهار داشت: برای ترندشدن طرح های مان گاهی دست به گریبان سریال ها و طراحان سازمان صداوسیما می شویم تا از طرح های مان در برنامه شان استفاده نمایند که جوکر یکی از آنها بود.



غزاله الیاسی تولیدکننده محصولات حجاب در گفت و گو با گزارشگر مهر، با استفاده از مؤلفه های فرهنگی در تولیدات اظهار داشت: در طراحی های ما، در مجموع استقبال چندانی از استفاده مؤلفه های فرهنگی در تولیدات و طرح ها از طرف مشتریان دیده نمی گردد. دلیل اصلی این امر، ترجیح مشتریان به فشن و ترندهای روز است؛ هر طرحی که برمبنای ترند جهانی باشد، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. به همین خاطر، ما هم ناچاریم تمرکز خودرا بر طرح ها و تولیدات مبتنی بر ترندهای روز دنیا قرار دهیم.
وی اضافه کرد: تنها در مواردی خاص مانند شرکت در جشنواره ها، از عناصر فرهنگی و هنری در طراحی ها بهره برده ایم. بعنوان مثال، سالهای قبل مانتوهایی تولید کردیم که از المان های معماری اصفهان الهام گرفته بودند، اما این مانتوها هیچگاه مورد استقبال قرار نگرفتند و حدودا همه موجودی آنها باقیمانده است. در موارد معدودی مجبور شدیم این محصولات را بصورت رایگان در اختیار افراد رسانه ای قرار دهیم تا حداقل دیده شوند.
این تولیدکننده اظهار داشت: بعد از ناآرامی های سال ۱۴۰۱، چنین پیداست که فضای فرهنگی جامعه تغییر کرده و طرح ها بیشتر به سوی مواردی حرکت کرده اند که از المان های اسلامی فاصله می گیرند. با این حال، ما تلاش می نماییم نامحسوس و باتوجه به ترندها، از مؤلفه های فرهنگی و هنری استفاده نماییم. هرچند جامعه نسبت به این مورد حالتی مقاومت آمیز یا گارد دارد، اما استقبال از طرح هایی با هویت ایرانی بازهم وجود دارد، هرچند محدود.

طرح های فرهنگ ایرانی بیشتر مورد استقبال هستند تا طرح های اسلامی


وی اضافه کرد: اخیرا جلیقه هایی با پارچه های سنتی و طرح های بته جقه و تخت جمشید ساخته ایم، اما باز هم استقبال از این محصولات محدود بوده است. بالاخره، مجبوریم برمبنای سلیقه و خواسته مشتریان پیش برویم؛ چونکه اگر نتوانیم به نیاز آنها پاسخ دهیم، احتمال این که مشتری ها به بوتیک های دیگر مراجعه نمایند بسیار بالاست.
الیاسی اظهار داشت: تا همین اواخر، طرح ها و لباس های خودرا بصورت رایگان برای سریال هایی مثل «جوکر» عرضه دادیم و آنها از این لباس ها استفاده کردند. در مجموع، با برخی از پروژه های نمایشی همکاری داشتیم و حتی طراحی های خودرا بدون هزینه در اختیار طراحان لباس فعال در سازمان صدا و سیما قرار دادیم. این اقدامی بود که به علل خاصی ملزم به انجام آن بودیم و تنها گاهی در مقابل این همکاری ها تبلیغی از برند ما صورت پذیرفت. بعنوان مثال، در مجموعه «جوکر»، تنها لطفی که کردند این بود که نام مدیریت را در تیتراژ ذکر کردند.
وی اضافه کرد: من طراح هستم و تجربه های مختلفی در این مورد کسب کرده ام. تعدادی از طرح هایم تنها در جشنواره های مد و لباس مورد استقبال قرار گرفتند و توانستم چندین تندیس بهترین طراحی را در جشنواره های بین المللی مد و لباس دریافت کنم. با وجود موفقیت جشنواره ای، وقتی طراحی های خودرا به تولید انبوه رساندیم، متاسفانه استقبال چندانی از طرف مردم صورت نگرفت؛ نتیجه فروش چشم گیری برای ما نداشت. تلاش کردیم تغییراتی در طراحی ها ایجاد نماییم با سلایق عموم مردم هماهنگ تر باشد؛ بعنوان مثال، مدل مانتوهای بلند را کوتاه تر کردیم یا مانتوهای جلو بسته را باز طراحی کردیم اما باز هم استقبال مناسبی نشد.
این طراح اظهار داشت: حالا نسل های Y و Z بیشتر به ترندهای روز جهانی توجه دارند و عمدتا علاقمند هستند طرح ها و رنگ هایی که در سطح جهانی محبوب هستند را دنبال کنند. نکته قابل تأمل این است که خیلی از این ترندها با فرهنگ اسلامی و ایرانی همخوانی ندارند. حتی اگر تلاش نماییم چنین مدل هایی را با فرهنگ بومی ترکیب نماییم، به طور معمول نتیجه موفقی ندارد. حالا بیشتر مدلهای مد شده شامل کراپ ها، نیم تنه ها یا شومیزهای آستین بلند هستند. ما سعی کردیم با طراحی جلیقه ها موفق تر عمل نماییم و این مدل نسبت به سایر موارد استقبال بیشتری داشت.

ترند محصولات ایرانی جسارت می خواهد


وی اضافه کرد: ایجاد یک مدل جدید در جامعه نیازمند جسارت و ریسک پذیری بالایی است. این که بخواهیم مدلی جدید را جا بیندازیم، چالش های زیادی دارد و نیازمند بودجه تبلیغاتی بسیار بالاست. از نظر من، یکی از راه های موفقیت در این عرصه حمایت دولتی است. اگر بودجه ای در اختیار ما قرار داده شود، می توانیم با اینفلوئنسرهای مطرح در ایران همکاری نماییم تا مدلی را ترند کرده و به فرهنگ بومی کشورمان معرفی نماییم. اما این کار فعلا دشوار است، چونکه اولویت همه ما تأمین نقدینگی برای ادامه فعالیت هاست و بدون حمایت مالی مناسب، پذیرش چنین ریسک هایی عملی نیست. تنها در صورتی می توان از پیشرفت قابل توجه سخن اظهار داشت که نهادی از ما حمایت کند و منابع مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهد.
الیاسی اظهار داشت: اینروزها بلاگرها و اینفلوئنسرها شاهد درخواست های همکاری با تعرفه هایی نجومی هستند، که واقعا کار کردن با آنها را دشوار کرده است. حتی مواردی هست که مالیات را دور می زنند، و تعرفه های شان به قدری بالاست که خیلی ها نمی توانند مستقیم با آنها وارد تعامل شوند. مثلا استوری هایی که فقط ۲۴ ساعت منتشر می شوند، از ۷۰ میلیون شروع می شوند و گاهی تا ۵۰۰ میلیون هم می رسند. این هزینه ها سبب شده نتوانیم کمپین های بزرگ و مؤثر اجرا نماییم.
وی اضافه کرد: باید حمایت هایی از طرف نهادهای مرتبط صورت گیرد تا بتوانیم کمپین های گسترده به وجود آورده و فرهنگ ایرانی را در سطح جهانی ترند نماییم. بعنوان مثال، کشورهای دیگری مثل امارات که فشن شوهای بزرگی برگزار می کنند، از ما می خواهند که در این مراسم ها حضور داشته باشیم. در چنین موقعیت هایی هدفمان معرفی فرهنگ ایران است و حتی موفقیت های خوبی هم داشته ایم. اما با این اوضاع، امکان پیشرفت برای برندها به تنهایی وجود ندارد؛ چونکه فشار تنها روی بخش خصوصی است و حمایت کافی از سمت رسانه ها یا دولت وجود ندارد.

رسانه ملی در بین نسل جدید قدرت ندارد


این تولیدکننده اظهار داشت: وقتی به قدرت رسانه ملی نگاه می نماییم، متوجه می شویم این رسانه دیگر جایگاه خاصی بین نسل های جوان ندارد. نسل y و z (دهه هشتاد و نودی ها) عمدتا توجهی به تلویزیون ندارند و بیشتر سراغ پلت فرم های دیجیتال یا نمایش خانگی می روند. برای تأثیرگذاری بر این نسل باید فرهنگ ایرانی را باتوجه به سلیقه امروز آنها به روز نماییم. البته لازم است در عین حفظ اصالت فرهنگی، خودمان را هم با جهان مدرن هماهنگ نماییم.
الیاسی اظهار داشت: متاسفانه گاهی تفکرهایی که به اسم دین معرفی شده اند، محدودیت های زیادی ایجاد می کنند و ارتباط نسل جوان با موضوعات دینی را مختل کرده اند. خیلی از این مشکلات از نحوه آموزش دین در مدارس سرچشمه می گیرد؛ جایی که بیشتر با اجبار همراه بوده تا آگاهی. همین مسأله سبب شده جوانان به دین گارد داشته باشند، چون رویکرد آموزشی مناسبی در این مورد وجود نداشته است.
حرف آخر اینکه در مجموعه جوکر، تنها لطفی که کردند این بود که نام مدیریت را در تیتراژ ذکر کردند. سعی کردیم تغییراتی در طراحی ها ایجاد نماییم با سلایق عموم مردم هماهنگ تر باشد؛ به عنوان مثال، مدل مانتوهای بلند را کوتاه تر کردیم یا مانتوهای جلو بسته را باز طراحی کردیم اما باز هم استقبال مناسبی نشد. مثلاً استوری هایی که فقط ۲۴ ساعت منتشر می شوند، از ۷۰ میلیون شروع می شوند و گاهی تا ۵۰۰ میلیون هم می رسند.


منبع:

1404/06/15
09:57:12
5
0.0 / 5
تگهای خبر: آموزش , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما