به جای تمرکز بر نکات منفی از تجربه موفق لبوبو درس بگیریم

به جای تمرکز بر نکات منفی از تجربه موفق لبوبو درس بگیریم به گزارش دست و هنر، یک کارشناس صنعت اسباب بازی اظهار داشت: بجای تمرکز بر نکات منفی مانند خروج ارز، بهتر است از تجربیات موفق عروسک لبوبو برای پیشرفت صنعت اسباب بازی کشور استفاده نمائیم.



علی هاشمی کارشناس صنعت اسباب بازی، در گفت و گو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به عروسک های لبوبو اظهار داشت: عروسک لبوبو یکی از محصولاتی است که به سبب پوشش رسانه ای گسترده توانسته جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند. البته مشابه این کالاها قبل تر در بازار موجود بوده اند، اما هیچ یک به این صورت ترند نشده بودند. زمانی که محصول مشابه به فروش بالا دست یافت، اما با گذشت زمان استقبال از آن کاهش پیدا کرد. این وضعیت به خوبی نشان داده است که چقدر رسانه و تبلیغات می توانند بر موفقیت یک محصول تاثیر گذار باشند. متاسفانه صنعت اسباب بازی در ایران از نظر تبلیغات حرفه ای و مناسب، گرفتار کمبود جدی است.
وی اضافه کرد: دراین میان محدودیت های بین المللی هم اهمیت بالای ی در دیده نشدن کالاهای ایرانی دارند. خیلی از کالاهای داخلی توانایی جهانی شدن ندارند و صرفا در بازار داخلی مطرح می شوند. در مقابل، محصولاتی مانند عروسک لبوبو با بهره گیری از ترفندهای تبلیغاتی توانسته اند در خیلی از کشورها، همچون ایران و امارات، محبوب شوند. بخش عمده ای از این کالا از امارات وارد ایران می شود، چونکه واردات سریع تر امکان فروش وسیع تر را فراهم می آورد.
این کارشناس صنعت اسباب بازی اظهار داشت: عروسک لبوبو به سبب نمایش گسترده در فضای مجازی جنبه بین المللی یافته است. برخی ترفندهای تبلیغاتی حتی واکنش های عجیب و برعکس به وجود آورده اند؛ برای نمونه شایعاتی که این عروسک را آیتمی شیطانی معرفی می کنند سبب شده گروهی از افراد تنها جهت بررسی حقیقت مبادرت به خرید کنند. این نوع تبلیغات هرچند غیرمعمول است، اما تاثیر قابل توجهی دارد. البته نباید فراموش کرد که برخی استراتژی های فروش هم می توانند بسیار هوشمندانه باشند؛ مشابه اتفاقی که قبل تر برای یک محصول داخلی رخ داد که بعد از تبلیغات گسترده در تلویزیون، یک شرکت در آستانه ورشکستگی به فروش بالایی رسید و حتی با کمبود موجودی روبه رو شد.

از داستان موفق عروسک لبوبو باید درس گرفت


وی اضافه کرد: این چرخه موفقیت و چالش های ایجادشده پیرامون عروسک لبوبو می تواند درسهای مهمی برای تولیدکنندگان داخلی داشته باشد. اگر نکات مثبت این فرایند را بیاموزیم و از آنها در تولیدات و تبلیغات داخلی بهره ببریم، امکان رشد محصولات داخلی و حتی صادرات به منطقه خاورمیانه فراهم خواهد شد.
هاشمی اظهار داشت: بجای تمرکز بر نکات منفی مانند خروج ارز، بهتر است از تجربیات موفق عروسک لبوبو برای پیشرفت صنعت اسباب بازی کشور استفاده نمائیم. این تغییر رویکرد می تواند بنیانگزار تحولات بزرگی در این مورد باشد.
وی اضافه کرد: من نمی گویم نا ممکن است که محصول داخلی را در دنیا ترند نماییم، اما باید قبول نماییم که در هر صورت ما با محدودیت های زیادی روبه رو هستیم. همین محدودیت ها سبب می شوند که نسبت به کشورهای دیگر در این راه کار سخت تری داشته باشیم. پیشنهاد من این است که به جنبه های مثبت مبحث نگاه نماییم. بجای مقابله صرف، بیایید این قضیه را مدیریت نماییم. بعنوان مثال، می توان در قسمت کنترل قاچاق یا واردات این کالا محدودیت هایی تعیین کرد.
این کارشناس صنعت اسباب بازی اظهار داشت: اگر بخواهیم به مساله پشت پرده عروسک های لبوبو فکر نماییم، باید دقت کنیم که عرضه این عروسک ها فقط در ایران رخ نمی دهد بلکه در سطح جهانی عرضه شده و استقبال شده است. گاهی امکان دارد بگویید هدف این محصولات ضربه زدن اقتصادی می باشد، مثل خروج ارز از کشور. اما جالب است بدانید چنین اتفاقاتی در کشورهای دیگر هم رخداده است. برای مثال، در امارات که امکانات بسیار زیادی دارد، مردم هم برای خرید این عروسک ها صف کشیده اند. نکته جالب تر این است که آیتمی که وارد ایران شده، مدل اصلی و گران ترش نبوده. درنظر بگیرید که افرادی که این محصول را وارد کردند، حاشیه سود بسیار بالایی از فروش آن در ایران به دست آوردند.
وی اضافه کرد: برای مقایسه، مدل ارزان تر لبوبو در دبی حدود ۱۰ درهم قیمت داشته، درحالی که مدل اورجینال آن ۳۰۰ درهم بوده. اختلاف قیمت قابل توجهی وجود دارد، که نشان داده است مساله به آسانی اقتصادی یا سیاسی نیست. حتی در کشورهای اروپایی هم این محصول توانسته خویش را مطرح کند و ترند شود.
هاشمی اظهار داشت: از دید من باید تلاش نماییم از تجربیات موفق بازاریابی و تبلیغات آنها درس بگیریم. یادمان باشد که تبلیغات حرفه ای چه اثری می تواند داشته باشد. داستان هایی مانند موفقیت عروسک ها نشان می دهند که صرف کیفیت محصول تنها عامل فروش نیست. ظاهر جذاب، بسته بندی درست و بازاریابی دقیق اهمیت بسیاری دارند.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال، برندهای پفک را درنظر بگیرید؛ امکان دارد فکر کنید کیفیت موفق ترین برندها بسیار بالاتر است، اما حقیقت این است که خیلی از برندها صرفا با بهره گیری از طراحی بسته بندی جذاب و ایجاد حس خاص برای مشتری موفق شده اند. بعنوان مثال دیگر، پروژه عروسک دارا و سارا به علل مختلفی موفقیت کمتری داشت. یکی از علل، طراحی نه چندان جذاب و مشکلات تولید بود که موجب شد قیمت کالا بالا برود. به این علت بسیاری ترجیح دادند عروسک های خارجی و اقتصادی تر را خریداری کنند. حتی اگر اهداف فرهنگی پشت این محصول قرار داشت، صرف تبلیغ در تلویزیون کافی نبود.

ضرورت استفاده از استراتژی درست بازاریابی در عرضه محصولات


این کارشناس صنعت اسباب بازی اظهار داشت: برای یک محصول ایرانی مانند عروسک، باید استراتژی های بازاریابی متنوع را به کار ببریم. اگر بهترین مدل یک عروسک خارجی در بازار قیمت ۱۰۰ هزار تومان داشته باشد و ما یک عروسک ایرانی عرضه نماییم با قیمت چند برابر، آیا همه توان خریدش را دارند؟ خیر. دقیقا مشابه داستان لبوبو که مدل ارزان تر آن به سادگی در بازار موجود بود، اما اختلاف قیمت مدل گران تر آن بیشتر به موقعیت مالی خریدار وابسته بود تا تفاوت واقعی در کیفیت. این نشان داده است بخش عظیمی از موفقیت چنین محصولات به بازاریابی هوشمندانه مربوط است.
وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که شرکت هایی مانند پاپ مارکت بعد از موفقیت لبوبو، محصولات دیگری هم وارد بازار کرده اند و همچنان توانسته اند فروش خوبی داشته باشند. چنین موفقیت هایی نشان داده است این شرکت با برنامه ریزی دقیق توانسته نه فقط در بازار ایران بلکه در مقیاس جهانی سودهای کلان کسب کند. وقتی بررسی عمیق تر انجام دهیم، درمی یابیم موفقیت آنها صرفا به عرضه محصول خاص محدود نشده بلکه به استراتژی جامع بازاریابی شان وابسته بوده است. به اجمال، این نوع تبلیغات هرچند غیرمعمول است، اما تاثیر قابل توجهی دارد. همین محدودیت ها سبب می شوند که نسبت به کشورهای دیگر در این راه کار سخت تری داشته باشیم. پیشنهاد من این است که به جنبه های مثبت مبحث نگاه نماییم.
1404/06/25
10:41:42
230
0.0 / 5
تگهای خبر: اسباب بازی , بازی , تولید , خرید
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما