بازآفرینی بازیهای بومی باارزش است، اما با رنگ وبوی امروزی

بازآفرینی بازیهای بومی باارزش است، اما با رنگ وبوی امروزی به گزارش دست و هنر، یک کارشناس صنعت اسباب بازی اظهار داشت: وقتی ما بازهم درگیر بازتولید و کپی از محصولات موجود در بازارهای جهانی هستیم، نمی توان انتظار خلق آثار بومی و منحصربه فردی داشت.



آزاده بیات کارشناس صنعت اسباب بازی در گفت و گو با گزارشگر مهر اظهار داشت: هم اکنون، جریان تولید اسباب بازی در ایران وضعیت نسبتاً خوبی دارد و تولیدکنندگانی هستند که محصولات باکیفیتی ارایه می دهند. در عین حال، جریان طراحی اسباب بازی هنوز نتوانسته اعتماد کامل تولیدکنندگان را جلب نماید. این مورد سبب شده تا کمتر از پتانسیل طراحان استفاده گردد و خیلی از تولیدات بر پایه کپی برداری از نمونه های موفق خارجی باشند، در حالیکه امکان طراحی و تولید نمونه های داخلی با کیفیت نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: در عرصه بازیهای رومیزی طی چند سال گذشته پیشرفت هایی دیده شده و طراحی بازیهای جدید دراین خصوص قوت گرفته است. اما در عرصه اسباب بازی بازهم ضعف های جدی وجود دارد. یکی از دلیلهای اصلی این مشکل، نبود تخصص لازم در طراحی در رابطه با پروسه تولید است. دلیل دیگر به کمبود دانش تولیدکنندگان برمی گردد؛ دانش ضروری جهت شناخت و استفاده از بازیچه های بومی و الهام گیری از فرهنگ ایرانی. این مسئله سبب شده که کمتر شاهد تولیداتی باشیم که ریشه در فرهنگ و هویت داخلی داشته باشند.
مدیر موزه اسباب بازی اظهار داشت: یکی از ماموریت های موزه اسباب بازی دقیقاً در همین راستاست که میتوان به پیشرفت دانش طراحی و دعوت از طراحان و تولیدکنندگان برای شناخت بهتر بازیچه های بومی ایران اشاره نمود. هدف این است که آنها به خلق آثار جدیدتر و معاصرتر تشویق شوند. پروسه کار نیازمند اتصال حلقه های مختلف و ایجاد یک جریان هماهنگ است، اما هنوز در این راه با چالش های زیادی مواجه هستیم. دو نکته ای که به آن اشاره کردم نشان دهنده برخی ابعاد از مشکلات موجود است که نیازمند توجه بیشتر هستند.
وی اضافه کرد: یکی از مسایل مهم در فرهنگ ما، نبود تصویرسازی های مناسب و دقیق از افسانه ها، اسطوره ها و قهرمانان ادبی و تاریخی است. با این که در داستان ها، ادبیات و اشعارمان تعداد زیادی شخصیت های برجسته داریم، اما این شخصیت ها اغلب به درستی تصویرسازی نشده اند. این مورد خصوصاً در صنعت طراحی اسباب بازی بسیار تاثیر گذار است.
بیات اظهار داشت: یک طراح اسباب بازی، علاوه بر درک فرم و کارکرد محصول، نیاز دارد تا به منابعی از شخصیت های دقیق و تصویرسازی شده دسترسی داشته باشد تا بتواند از آنها استفاده نماید. متاسفانه جریان فرهنگی ما که قابلیت تبدیل به اسباب بازی را داشته باشد، کمتر به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته است. برای بهبود این وضعیت، ضروری است که حلقه های مختلف در رابطه با پروسه طراحی و تولید اسباب بازی به هم متصل شوند؛ از تصویرسازان و طراحان صنعتی گرفته تا گرافیست ها و تولیدکنندگان.
وی اضافه کرد: طراحی اسباب بازی، یک حوزه میان رشته ای است که باید این افراد و تخصص ها را به یکدیگر مرتبط کند. مشکل کمبود اسباب بازی ایرانی تنها به تولیدکنندگان محدود نمی شود؛ بلکه مسئله اصلی نبود تعامل درست میان این حلقه هاست. اگر تصویرگران، طراحان و گرافیست ها با فراخوان هایی گرد هم آورده شوند، میتوان شخصیت ها و اسطوره های تاریخی و ادبی را بگونه ای تصویرسازی کرد که برای نسل جدید جذاب و ارتباط پذیر باشند.

رستم هنوز تصویر محبوبی ندارد!


این کارشناس صنعت اسباب بازی اظهار داشت: به عنوان نمونه، سال هاست که روی شخصیت رستم در شاهنامه کار می شود، اما هنوز نتوانسته ایم به تصویری برسیم که هم محبوب باشد و هم نسل جوان بتواند با آن ارتباط برقرار کند. اگر چنین تصویری ایجاد شود، میتوان از شاهنامه بی نهایت آثار هنری، کارت های بازی و حتی بازیهای دیجیتال تولید کرد. توجه به این زنجیره همکاری میان رشته های مختلف می تواند اهمیت بالای ی در تقویت هویت فرهنگی اسباب بازیها ایفا کند.
وی اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف اصلی که میتوان به آن اشاره نمود، نبود دانش و پیوند مناسب در زنجیره های در رابطه با تولید است. این عدم اتصال موجب می شود در نهایت تولیدکننده در کانون انتقاد قرار گیرد و مورد پرسش باشد که چرا بجای تولید محصولات داخلی، به تولید کارهای خارجی می پردازد. اما باید توجه داشت که زیرساخت ها و زمینه های لازم هنوز فراهم نشده اند و نمی توان فقط لایه سطحی این مورد را مورد سرزنش قرار داد.
بیات اظهار داشت: وقتی از یک برند اسباب بازی ایرانی می پرسند چرا محصول داخلی تولید نمی کند، باید ابتدا دید آیا شرایط مناسب برای این کار برقرار است یا نه. اگر تولیدکننده اعتماد داشته باشد که می تواند با یک طراح اسباب بازی، گرافیست یا تصویرساز همکاری کند تا شخصیتی خلق شود که با ذائقه و نیاز خردسالان امروز سازگار باشد، چرا این کار را انجام ندهد؟ این پروسه باید حمایت شود تا تولیدکننده نیز بتواند از چنین پتانسیل هایی بهره ببرد.
وی افزود: برای پیشرفت واقعی در این عرصه، احتیاج به جریان های ترویجی وجود دارد که بتوانند به تقویت صنعت اسباب بازی کمک کنند. وقتی ما بازهم درگیر بازتولید و کپی از محصولات موجود در بازارهای جهانی هستیم، نمی توان انتظار خلق آثار بومی و منحصربه فردی داشت. در این راه، رسانه ها مانند روزنامه ها، رادیو و تلویزیون می توانند نقش پررنگی ایفا کنند. آنها می توانند با دعوت از متخصصانی که آگاهی و دانش کافی دراین خصوص دارند، به ترویج فرهنگ و شناخت نیازهای خردسالان امروز کمک کنند.
مدیر موزه اسباب بازی اظهار داشت: بااینکه بازآفرینی بازیهای بومی باارزش است، اما ضروری است که این محصولات رنگ وبوی دنیای امروز خردسالان را بگیرند و ارتباط مؤثری با آنها برقرار کنند. مهم تر از همه، باید این نکته را به خاطر داشت که ناامیدی جایی در این راه ندارد. حتی اگر یک طرح با شکست مواجه شود، نباید دست کشید؛ بلکه ضروری است به تلاش ادامه داد تا بتوانیم این حوزه را با انرژی بیشتر و آثاری پربارتر برای خردسالان امروز توسعه دهیم و فضایی سرشار از خلاقیت و جذابیت برایشان ایجاد نماییم.

منبع:

1404/07/17
13:46:59
18
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , اسباب بازی , بازی , تولید
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما