از اتاق فکر تخصصی لباس تا مهاجرت بازی سازان و قاچاق لوازم التحریر
دست و هنر: بررسی چالش های صنایع فرهنگی ازجمله قاچاق نوشت افزار چینی، مشکلات تولید پوشاک و مهاجرت بازی سازان نشان داد که نبود اقتصاد پایدار و سرمایه گذاری ناکافی، تولید داخلی را با مشکلات جدی مواجه کرد.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، در دو هفته نخست مهرماه، صفحه صنایع فرهنگی با انتشار مطالبی، به رصد تحولات حوزه های کلیدی همچون مد و لباس، اسباب بازی، بازیهای کامپیوتری و نوشت افزار پرداخت. همچون محورهای مهم مورد بحث، معضل مهاجرت بازی سازان ایرانی، طرح های پاییزه تولیدکنندگان ایرانی، وضعیت نوشت افزار ایران و انتشار بازیهای مقاومت بود.
از چالش های حوزه نوشت افزار تا رقابت با کالای چینی
در خصوص بحث نوشت افزار گفت و گویی با محسن گلستانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار تهران انجام داده ایم که او یکی از اشکالات قابل توجه این حوزه واردات نوشت افزار به کشور دانست و بیان کرد که بخش بزرگی از بازار نوشت افزار، از راه واردات تأمین می شود.
او معتقد بود که واردکنندگان قانونی و معتبر معمولا با چالش های مختلفی روبه رو هستند؛ خصوصاً زمانیکه بارهای وارداتی، مانند ماژیک، به سبب فرایند های طولانی و پیچیده در گمرک مدت ها زیر آفتاب باقی می مانند و در عمل بین هشت تا نه ماه معطل می شوند. این در حالیست که مسیر قاچاق بسیار ساده تر و بدون این موانع است. چنین شرایطی سبب ایجاد انگیزه برای قاچاق شده و خلأ موجود را شدت می بخشد.
همچنین سعید شهلا تولیدکننده حوزه نوشت افزار در گفتگوی دیگری یکی از معضلات بزرگ این حوزه را بازار رقابت با کالای چینی دانست و بیان کرد که حتی با وجود افزایش نرخ دلار، بازهم تولیدکنندگان داخلی گرفتار مشکل هستند.
این تولیدکننده بیان کرد که با وجود کوشش های چند سال گذشته برای مبارزه با قاچاق کالاها، متاسفانه در دو سال قبل حجم قاچاق افزایش پیدا کرده است. مغازه ها پر از جنس های قاچاق چینی است که بازار را اشباع کرده اند. البته در حوزه هایی مثل دفتر و جلد دفتر فرصت هایی وجود دارد. نمونه های چینی هنوز نتوانسته اند بطورکامل با سلیقه بازار بومی سازگار شوند؛ اگر تولیدکنندگان داخلی روی طراحی و کیفیت این محصولات سرمایه گذاری کنند، امکان موفقیت بیشتری خواهند داشت.
از اتاق فکر تخصصی برای طراحی لباس تا تولید لباس برای غیرمحجبه ها
با توجه به فرارسیدن ایام پاییز، بعضی از تولیدکنندگان مبادرت به طراحی و تولید لباس های پاییزه می کنند. دراین میان، با مشکلاتی روبه رو هستند. معصومه ناجی تولیدکننده محصولات حجاب و فعال پیشکسوت این حوزه از استقبال افراد بی حجاب از طراحی های پوشیده خود گفت.
این تولیدکننده در صحبت هایش از تلاشی که طرح های مورد استقبال غیرمحجبه ها هم باشد. او اعتقاد دارد که حتی برخی افراد غیرمحجبه هم تمایل دارند اندام شان پیدا نباشد و برای آن دسته هم مدلهای شیک و مناسب طراحی می کند.
سحر تلقانی دیگر تولیدکننده پوشاک در گفت و گویی به ایجاد اتاق فکر تخصصی در طرح هایش اشاره نمود که ماه ها زمان صرف بررسی ترندها، انتخاب پارچه، الگوسازی و جزییات فنی می کنند. سپس نمونه دوزی و بررسی های کیفی صورت می گیرد تا محصولی که به مرحله تولید می رسد، هم از نظر زیبایی و هم از نظر معیارهای پوشش و کاربرد، در سطح مطلوب باشد. به این علت هر بخش از مجموعه، از طراحی تا دوخت نهایی، در هماهنگی کامل فعالیت می کند تا خروجی کار دقیقاً با نیاز و سلیقه مشتریان همخوانی داشته باشد.
یکی دیگر از تولیدکنندگان به نام فاطمه منصوری طراح حجاب اسلامی اعتقاد دارد که محصولات تک دوز پاییزی گرفته شده از هنر نگارگری، فاخر بوده اما مناسب استفاده عمومی نیستند؛ همین اختلاف فرهنگی موجود در جامعه مانع از عام تر شدن طرح هایم می شود.
منصوری نزدیک به ۲۲ سال است که در این زمینه فعالیت می کند و برای تولید انبوه با چالش های جدی مالی مانند مالیات سنگین و هزینه های جانبی مواجه می باشد، به این علت بخش تولید و فروش این حوزه را تعطیل کرد.
از مهاجرت بازی سازان تا تولید بازیهای مقاومت
مهاجرت بازی سازان یکی از مشکلاتی است که در صنعت بازیهای ویدئویی شاهد می باشیم و تا حالا آمار دقیقی از این مورد منتشر نشده است. امین شهیدی بازی ساز و مدیر یکی از شرکتهای بازی سازی است، بیان کرد که از سال ۹۶ تاکنون، ۱۲ نفر از شرکت ما مهاجرت کرده اند که یکی از اشکالات اصلی که با آن مواجه هستیم، عدم اتصال مؤثر به جهان است. این مسئله به موارد مختلفی نظیر مباحث اقتصادی، فناوری و حتی پدیده هایی چون فیلترینگ و تحریم برمی گردد.
او یکی از دلیلهای نبود آمار رسمی از مهاجرت بازی سازان به نهادهای حاکمیتی در رابطه با صنعت ویدئوگیم دانست که آنها توجه جدی به جمع آوری و تحلیل داده های آماری در این زمینه نداشتند.
همچنین حسن مهدی اصل بازی ساز و مدیر یکی از شرکتهای بازی سازی در گفت گویی اطلاع داد که از سال ۸۶ تا حالا هر سال برخی از نیروهای مان مهاجرت کرده اند. او بیان کرد که یکی از مشکلاتی که سبب می شود آمار دقیقی از مهاجرت بازی سازان در صنعت بازی نداشته باشیم، اینست که بیشتر این مهاجرت ها بصورت غیرسیستماتیک و همراه با احساس ناراحتی صورت می گیرد.
آزاده بیات کارشناس صنعت اسباب بازی که هم اینک مدیر موزه اسباب بازی است در گفت و گویی دیگر بیان کرد که بازآفرینی بازیهای بومی پرارزش است، اما ضروری است که این محصولات رنگ وبوی دنیای امروز خردسالان را بگیرند و ارتباط مؤثری با آنها برقرار کنند.
او اعتقاد دارد برای پیشرفت واقعی در این عرصه، احتیاج به جریان های ترویجی وجود دارد که بتوانند به تقویت صنعت اسباب بازی کمک کنند. وقتی ما بازهم درگیر بازتولید و کپی از محصولات موجود در بازارهای جهانی هستیم، نمی توان انتظار خلق آثار بومی و منحصربه فردی داشت.
از عدم وجود یک اقتصاد پایدار در کشور تا کاهش تولید بازیهای مقاومت
تولید بازیهای مقاومت به سبب گران بودن همراه با مشکلات و چالش های بزرگی است که بعضی از تولیدکنندگان به سبب عدم برگشت سرمایه بدنبال ساخت چنین بازی هایی نمی روند.
مهدی جعفری جوزانی مدیرعامل مجموعه کارخانه صنایع سرگرمی مهوا در گفت و گویی بیان کرد که نبود برگشت سرمایه یا گردش مالی مناسب سبب شده خیلی از سرمایه گذاران با احتیاط به این زمینه وارد شوند و تنها روی پروژه هایی که احتمال برگشت سرمایه بیشتری دارند، تمرکز کنند. این امر باعث کاهش روی آوردن به تولید بازیهای در رابطه با مقاومت شده است.
البته او اعتقاد دارد که اگر دخالت های نهادهای نظامی به جزییات فنی و گیم پلی بازیها کشیده شود، امکان دارد محصول غائی به یک اثر سفارشی تبدیل گردد که جنبه سرگرمی و توجه بازار را از دست بدهد. این رویکرد بطور قطع نمی تواند نتایجی مناسب برای انتقال پیام مقاومت یا سایر مفاهیم داشته باشد. بنابراین، ارایه مشاوره تخصصی باید محدود و هدفمند باشد تا کیفیت و استقلال هنری و صنعتی بازی حفظ شود.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین حبیب داستانی بنیسی تولیدکننده بازیهای دفاع مقدس با تأیید صحبت های جعفری جوزانی اظهار داشت که عدم وجود یک اقتصاد پایدار باعث می شود تولیدکنندگان بیشتر به سوی بازی هایی بروند که احتمال برگشت سرمایه بیشتر است و متاسفانه برخی بازیهای زرد هستند.
او اعتقاد دارد که در چنین شرایطی، کسانیکه مسئله اقتصادی برای شان بسیار اهمیت دارد، معمولا به سوی ساخت بازی هایی می روند که احتمال موفقیت اقتصادی بیشتری دارند. اینجاست که مشکلات اصلی آغاز می شوند.
مصطفی کیوانیان تولیدکننده بازیهای کامپیوتری اعتقاد دارد که سرمایه گذاری در حوزه فیلم گاهی حتی به سوددهی نمی رسد، اما در زمینه بازیهای کامپیوتری، خصوصاً باکیفیت مناسب، پتانسیل سوددهی بالاست.
او در گفت و گویی بیان کرد که هزینه بالای تولید بازیهای مقاومت و چرخه زمانی طولانی سبب شده سرمایه گذاری در این بخش ها، چه در حوزه دولتی و چه در حوزه خصوصی، به شدت کاهش پیدا کند. حتی جشنواره ها و رویدادهای مرتبط هم نتوانسته اند به جذب سرمایه برای تولید بازیهای باکیفیت بالا کمک چندانی کنند. سبک مقاومت، ظرفیت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به ژانری موفق دارد، اما بالا بودن هزینه ها سبب شده توجه به آن کمتر شود.
و صادق جبلی تولیدکننده دیگر حوزه بازیهای حوزه دفاع مقدس که بتازگی بازی شاهین؛ وعده صادق را ساخته است، در گفت و گویی بیان کرد که سرمایه گذار دولتی یا حاکمیتی، عامل سفارشی سازی بازی دفاع مقدس نیست، بلکه این مورد به رویکرد مدیر فرهنگی و تعریف نقش ها وابسته است.
او در این گفتگو پیشنهاد کرد که سرمایه گذاری در عرصه تولید بازیهای مقاومت افزایش یابد و به تیم های جوان که دارای ایده های نوآورانه هستند و ذهنی خلاق دارند، اعتماد شود. به طور خلاصه در مورد بحث نوشت افزار گفتگویی با محسن گلستانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار تهران انجام داده ایم که او یکی از اشکالات قابل توجه این حوزه واردات نوشت افزار به کشور دانست و بیان کرد که بخش بزرگی از بازار نوشت افزار، از طریق واردات تأمین می شود. این تولیدکننده بیان کرد که با وجود کوشش های چند سال قبل برای مبارزه با قاچاق کالاها، متاسفانه در دو سال قبل حجم قاچاق افزوده شده است. سپس نمونه دوزی و بررسی های کیفی صورت می گیرد تا محصولی که به مرحله تولید می رسد، هم از نظر زیبایی و هم از نظر معیارهای پوشش و کاربرد، در سطح مطلوب باشد.
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب