صداوسیما با نحوه مدیریت فعلی و نوع نگاهش به سانسور نمی تواند رضا عطاران را به تلویزیون برگرداند
به گزارش دست و هنر، روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه مهدی نقویان رییس سیمافیلم، در قسمتی از صحبت های خود، برای همکاری با رضا عطاران اعلام آمادگی کرد و گفت «مذاکراتی با دوستان نزدیک عطاران انجام شده است تا زمینه بازگشت او فراهم شود».
به گزارش دست و هنر به نقل از خبر آنلاین روزنامه خراسان نوشت: این نخستین بار نیست که از جانب مدیران اعلام می شود مانعی برای برگشت عطاران به تلویزیون وجود ندارد و تلویزیون برای همکاری باردیگر با این کارگردان اظهار امیدواری می کند و احیانا آخرین بار نیز نخواهد بود. حقیقت این است که حضور باردیگر رضا عطاران در تلویزیون وابسته به استقبال صداوسیما و مدیران نیست. باتوجه به شرایط موجود، بعید است که مذاکرات غیرمستقیم به نتیجه برسد و شاهد برگشت عطاران به تلویزیون باشیم.
مذاکرات تکراری بی نتیجه
طی سال ها دوری رضا عطاران از تلویزیون، بارها درباره ی آمادگی رسانه ملی برای همکاری باردیگر با او یا کوشش برای هم اندیشی با این کارگردان و بازیگر صحبت هایی مطرح شده، اما در نهایت هر بار خبری از برگشت عطاران نشده است. در این شرایط به نظر می آید رضا عطاران به عنوان طرف دیگر ماجرا، تصمیمی برای همکاری باردیگر با تلویزیون ندارد.
تجربه پرحاشیه «بزنگاه»
رضا عطاران دهه ۸۰ سریال های مختلفی را جلو دوربین برد و با ساخته های پربیننده خود به یکی از سریال سازان محبوب آن دوران تبدیل شد. سریال هایی مانند «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» همگی جزو آثار خاطره انگیز تلویزیون هستند و در بازپخش نیز دیده می شوند. سریال پرحاشیه «بزنگاه» که سال ۸۷ روی آنتن رفت، نقطه پایان همکاری عطاران با تلویزیون بود. او بعد از این مجموعه که مورد ممیزی قرار گرفت و گاهی تعبیرهای عجیب و غریبی از آن شد، تنها به عنوان مشاور کارگردان در سریال های کمدی «زن بابا»، «موج و صخره» و «نقطه سر خط» حضور داشت و دیگر مجموعه ای جلو دوربین نبرد. حواشی «بزنگاه» و این تجربه برای دورشدن عطاران از تلویزیون کافی بود.
تصمیم برای خداحافظی در اوج؟
سریال «بزنگاه» نه فقط آخرین همکاری عطاران با تلویزیون به حساب می آید، بلکه به عنوان پایان سریال سازی این کارگردان تا امروز نیز شناخته می شود. رضا عطاران بعد از خداحافظی با تلویزیون، ابتدای دهه ۹۰ در سریال نمایش خانگی «قلب یخی» بازی کرد و سپس به سینما رفت. اسفندماه ۹۹ خبری درباره ی برگشت عطاران به سریال سازی منتشر و اعلام گردید که این کارگردان مجموعه ای را ویژه پلت فرم نماوا خواهد ساخت، اما خبری از این سریال نشد و به نتیجه نرسید. عطاران بعد از حدود یک دهه برای بازی در مجموعه «دفتر یادداشت» اثر کیارش اسدی زاده باردیگر به نمایش خانگی آمد و پس از این سریال نیز جلو دوربین «اجل معلق» ساخته عادل تبریزی رفت و البته به عنوان مشاور کارگردان نیز در این مجموعه حضور داشت. جنس شوخی های سریال و فضای کلی آن نشانه های پررنگی از آثار رضا عطاران داشت و ردپای وی در این مجموعه دیده می شد. حدودا از سال ۹۷ که نمایش خانگی و پلت فرم ها رونق گرفتند تا امروز، عطاران حتی در این مدیوم نیز سریالی جلو دوربین نبرده است؛ در این شرایط بعید چنین پیداست که این کارگردان با ساخت یک مجموعه تلویزیونی به عرصه سریال سازی بازگردد. معلوم نیست علت تصمیم عطاران برای دوری از سریال سازی چیست، اما باتوجه به سابقه پرافتخار این کارگردان و بازیگر، طبیعتا کارگردانی یک سریال جدید بعد از سال ها، تصمیم بسیار پرریسکی خواهد بود.
وضعیت خاص تلویزیون
همانطور که ۱۷ سال پیش تهیه کنندگان و کارگردانانی مانند رضا عطاران در راه سریال سازی با مشکلات، ممیزی و خط قرمزهایی مواجه بودند، امروز هم سریال سازان متناسب با سیاستهای جدید مدیران صداوسیما، همینطور تغییر روند سریال سازی، تجربیات و محدودیت هایی خواهند داشت. سال ۱۴۰۲، ایرج محمدی تهیه کننده پرکار تلویزیون که در ساخته های عطاران با او همکاری کرده است، ضمن اشاره به سلیقه متفاوت این کارگردان، از سیاستهای مدیران تلویزیون انتقاد نمود و گفت نمی تواند عطاران را بازگرداند. ناگفته نماند امروز برعکس دهه ۸۰، کیفیت تولیدات و سریال های تلویزیون مورد انتقاد است و به ندرت مجموعه های پربیننده و جریان ساز روی آنتن می رود، بدین سبب تلویزیون دوران اوج و روزهای خوبی را سپری نمی کند.
بطور خلاصه او پس از این مجموعه که مورد ممیزی قرار گرفت و گاهی تعبیرهای عجیب و غریبی از آن شد، تنها بعنوان مشاور کارگردان در سریال های کمدی زن بابا، موج و صخره و نقطه سر خط حضور داشت و دیگر مجموعه ای جلو دوربین نبرد. مشخص نیست علت تصمیم عطاران برای دوری از سریال سازی چیست، اما با عنایت به سابقه پرافتخار این کارگردان و بازیگر، طبیعتا کارگردانی یک سریال جدید پس از سال ها، تصمیم خیلی پرریسکی خواهد بود. ناگفته نماند امروز برعکس دهه ۸۰، کیفیت تولیدات و سریال های تلویزیون مورد انتقاد است و به ندرت مجموعه های پربیننده و جریان ساز روی آنتن می رود، به این دلیل تلویزیون دوران اوج و روزهای خوبی را سپری نمی نماید.
منبع: دست و هنر
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب