کارگردان وفادار به هویت ایرانی

کارگردان وفادار به هویت ایرانی دست و هنر: هادی مرزبان از چهره های شاخص تئاتر معاصر ایران بود؛ هنرمندی که عمرش را بر صحنه گذاشت و در تمام بیشتر از نیم قرن فعالیت هنری، به شناسنامه ایرانی تئاتر وفادار ماند. او نه تنها کارگردانی پرکار و دقیق بود، بلکه از مهم ترین مفسران و احیاگران نمایش ایرانی محسوب می شد.



به گزارش دست و هنر به نقل از خبر آنلاین، مرزبان در ۴ فروردین ۱۳۲۳ در سبزوار متولد شد و از نوجوانی با دنیای تئاتر گره خورد. او فعالیت حرفه ای خویش را از سال 1345 آغاز کرد و بعد در دانشگاه تهران در رشته بازیگری و کارگردانی درس خواند. وی در سال ۱۳۵۷ با دریافت مدرک کارشناسی ارشد طراحی و کارگردانی تئاتر از دانشگاه برونل لندن، با ذهنی آشنا به تئاتر جهانی به ایران بازگشت؛ اما همان گونه که بارها تاکید کرده بود، «هویت ایرانی» برایش جوهره کار هنری بود.
او از دهه ۱۳۶۰ وارد عرصه سینما هم شد و با فیلم «جنگل بان» اولین تجربه خویش را در این حوزه ثبت نمود.
راوی و مجری صادق آثار اکبر رادی
مرزبان بیشتر از هرچیز با اجرای مجموعه ای گسترده از آثار اکبر رادی شناخته می شود. وی در چهار دهه، ده نمایش مهم این نمایشنامه نویس شاخص را روی صحنه برد؛ از «پلکان» و «آهسته با گل سرخ» گرفته تا «ملودی شهر بارانی» و «لبخند باشکوه آقای گیل». این پیوند عمیق او با جهان رادی، مرزبان را به یکی از شاخص ترین چهره های وفادار به ادبیات نمایشی معاصر ایران بدل کرد.
مرزبان همینطور در سال ۱۳۷۹ برای فعالیتهای گسترده و اثرگذار خود در هنرهای نمایشی، نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) را دریافت کرد.
عشق به نمایش ایرانی
آنچه مرزبان را متمایز می کرد، باور صریح و عمیق او به نمایش های ایرانی بود. وی در گفت وگوهای مختلف، همچون گفتگویی درباره ی اجرای مجدد «بنگاه تئاترال»، تاکید می کرد که حتی در دوران زندگی و تحصیل در خارج از کشور هم مطالعه و پژوهش درباره ی نمایش ایرانی را رها نکرده است. او باور داشت نسل جدید تئاتر باید قبل از شیفتگی به ادبیات غرب، میراث ادبی و نمایشی ایران را بشناسد.
هادی مرزبان و همسرش فرزانه کابلی
این نگاه سبب شد مرزبان بارها سراغ متون ایرانی برود، چه در قالب اجراهای تخت حوضی و چه در آثار دراماتیک اجتماعی. برگشت او از خارج هم شروع اجرای مجموعه ای از آثار ایرانی بود؛ آغازی که با نمایش «طالب» در تماشاخانه سنگلج رقم خورد.
بنگاه تئاترال؛ احترام به یک میراث
یکی از آثار مهمی که او بارها به صحنه برد، نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان بود؛ متنی ماندگار از ادبیات نمایشی ایران که مرزبان از آن با احترام یاد می کرد و معتقد بود بعد از چهار دهه بازهم «تازه» است و حرفی برای گفتن دارد. وی در اجرای این نمایش از ساختار تخت حوضی بهره می گرفت و تماشاگر را در دل روند آماده سازی و اجرای نمایش توسط گروهی روحوضی قرار می داد.
کارنامه ای پررنگ در کارگردانی
مرزبان آثار بسیاری را در سالن های مهمی چون تالار اصلی تئاتر شهر، تالار وحدت و تالار سنگلج کارگردانی کرد. آثاری همچون: «طالب»، «فریاد»، «پلکان»، «شاهزاده و گدا»، «آهسته با گل سرخ»، «هاملت با سالاد فصل»، «شب روی سنگفرش خیس»، «سیمرغ»، «ملودی شهر بارانی»، «پایین گذر سقاخانه»، «دزد آب»، «خانمچه و مهتابی»، «تانگوی تخم مرغ داغ»، «بازار عاشقان»، «دکتر نون زنش را بیش از مصدق دوست دارد» و...
او همینطور تنها نمایشنامه اش، «سیمرغ»، را در سال ۱۳۷۹ نوشت و کارگردانی کرد.
مرزبان در کنار کارگردانی، به تدریس هم پرداخت و در سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ در کانون تئاتر دانشگاه علم و صنعت ایران هنر نمایش را آموزش داد. نگاه دقیق و پژوهش محور وی در کلاس ها، نسل تازه ای از هنرجویان تئاتر را با میراث نمایش ایرانی آشنا کرد.
1404/09/02
11:25:15
4
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازی , بازیگر
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما