پشه ای که زندگی مرغ ها را نجات می دهد

پشه ای که زندگی مرغ ها را نجات می دهد دست و هنر: کارگردان «مرغسانان» ضمن اشاره به درون مایه این اثر و نقدهای آن بر جامعه سرمایه داری از امید و نگاه روشن این پویانمایی گفت.


به گزارش دست و هنر به نقل از خبر آنلاین به نقل از مهر، سارا علی مرادی کارگردان پویانمایی کوتاه «مرغسانان» در رابطه با مبحث این اثر توضیح داد: داستان این پویانمایی در یک مرغداری مدرن می گذرد که در آن همه مرغ ها مسخ شده اند. وقتی چراغ روشن می شود غذا می خورند و وقتی چراغ خاموش می شود به خواب می روند. اما در اثر اتفاقی که در مرغداری می افتد یکی از مرغ ها هوشیار می شود و همه چیز تغییر می کند.

جامعه ای که مردمانش در یک چرخه معیوب گرفتار می شوند وی اضافه کرد: وقتی که به سراغ این ایده رفتم بالاتر از هر چیزی به روزمره گی های زندگی خودم که به تکرار افتاده بودند، فکر می کردم. تمرکز و مطالعه بیشتر در این ایده من را به آن سمت سوق داد که در این پویانمایی به جامعه سرمایه داری نقدهایی وارد کنم؛ جامعه ای که در آن انسان ها به یک چرخه معیوب وارد می شوند و دیگر از آن خارج نمی شوند.
این کارگردان جوان ضمن اشاره به درون مایه این اثر عنوان کرد: پایان این فیلم روشن و امیدبخش است و خود من هم در هنگام ساخت آن نگاه روشنی داشتم. دلیلی که سبب به هم خوردن این چرخه می شود یک پشه است که در دستگاه گیر می کند و همه چیز را تغییر می دهد. در آغاز دلیلهای بیشتر و مهم تری برای به هم خوردن چرخه معیوب در ذهن داشتم اما بعدتر تصمیم گرفتم که دلیل آن یک اتفاق بزرگ نباشد بلکه دلیلی کوچک این ریتم را به هم بزند. در بین مرغانی که غذا می خورند آنانی که هوشیار می شوند مردمک چشم دارند و یکی از آن مرغ ها قبل از تغییر شرایط هم هشیار بود اما تصمیم گرفته بود که به این وضعیت ادامه دهد.

بودجه های درنظر گرفته شده برای تولید پویانمایی ناچیز است علی مرادی ضمن اشاره به روند تولید این فیلم اظهار نمود: این یک پروژه دانشجویی بود و اولین بار طرحش را در کلاس فیلم نامه نویسی دانشگاه نوشتم اما پایانش ایراد داشت. در کلاس کارگردانی روی آن کار کردم و به مرور پایانش مشخص شد. وقتی درسم به اتمام رسید همه توجهم را روی این مستند متمرکز کردم و قراردادی که با مرکز گسترش بستم سبب شد تا کار به آخر برسد. با این وجود بودجه مرکز گسترش برای تولید چنین اثری بسیار کم بود و مجبور شدم حدودا همه کارهایش را خودم انجام دهم و به رغم این که کامپوزیت بلد نبودم آنرا آموختم و بیشتر بخش های پویانمایی را خودم کامپوزیت کردم. ۲ سال پیش به من به شکل قسط بندی ۷۰ میلیون تومان بودجه دادند درحالی که اگر می خواستید تنها کارگردان باشید، تولید یک پویانمایی کوتاه به حداقل ۵۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز داشت.
کارگردان پویانمایی «مرغسانان» که برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمائی از جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز شده است در انتها با بیان تکنیک این اثر اظهار داشت: این پویانمایی به شکل فریم بای فریم تولید شده و از آنجائیکه می خواستم تا کار هنری تر باشد و انعطاف و بامزگی مرغ ها را نشان بدهم این تکنیک را برگزیدم. محتوای پویانمایی من تا حد زیادی سیاه است اما فرم ما حالت بانمکی دارد. پویانمایی «مرغسانان» اولین پروژه من بود و هم اکنون همراه با دوستانم روی یک پروژه سریالی کار می نماییم و همین طور درگیر ایده ای برای یک پویانمایی کوتاه جدید هستم.


منبع:

1404/10/05
13:32:03
10
0.0 / 5
تگهای خبر: تولید , جشن , جشنواره , دانشجو
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب
نظر شما درباره این مطلب دست و هنر
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دست و هنر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی ... دست و هنر، اصالت و زیبایی هنر ایرانی ... دنیای هنر در دستان شما