مدیر شبكه دوم سیما:

نقش رسانه ملی بر معرفی صنایع دستی

نقش رسانه ملی بر معرفی صنایع دستی دست و هنر: جعفری جلوه در نشست «دست آفریده ها» به نقش مهم رسانه ملی در معرفی صنایع دستی اشاره كرده و اظهار داشت صنایع دستی توجه به همه فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاست و رسانه ملی باید به این مقوله بپردازد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، محمدرضا جعفری جلوه در نشست رسانه ای مجموعه مستند «دست آفریده ها» كه امروز ۲۵ مردادماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، به اهمیت صنایع دستی اشاره و بیان كرد: توجه به صنایع دستی توجه به همه اقوام، فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی است كه در گوشه گوشه این كشور وجود دارند. صنایع دستی یك امر تجملی نیست كه بود و نبودش اهمیت چندانی نداشته باشد، بلكه یكی از لوازم و وسایل زندگی است كه هم هویت ساز است و هم در حوزه معاش و تامین اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد و باید به چرخه اقتصادی تبدیل شود.
مدیر شبكه دوم سیما، صنایع دستی را بخشی از مشاغل خانگی عنوان كرد و افزود: صنایع دستی در زمره مشاغل خانگی به حساب می آید و ما باید سهم ویژه ای در معرفی و تبلیغ آن داشته باشیم؛ چرا كه هم به اقتصاد خانواده ها كمك می كند و هم حافظ و نگهدارنده هویت اصیل و غنی ماست.
جعفری جلوه با اشاره به اینكه هنرهای جدید باید مبتنی بر مبانی ملی باشند، گفت: امروز هنرهای جدیدی چون تئاتر، سینما و بخشی از هنرهای تجسمی به كشور ما راه یافته اند، این هنرها باید بر مبانی ملی تكیه كنند تا به یك هنر ملی تبدیل شوند. ما نیاز داریم كه هنرهای جدیدمان اصیل تر باشند، اما در صنایع دستی این دغدغه وجود ندارد؛ چراكه این فرآورده ها بر ریشه ها و هویت ملی ما تكیه دارند و به یكپارچگی ما در حیطه هنر كمك می كنند. پس رسانه ملی وظیفه دارد به هنرهای سنتی توجه ویژه ای داشته باشد.
وی به مستند «دست آفریده ها» اشاره و بیان كرد: در این مستند تلاش كرده ایم تا در قالبی جذاب و تاثیرگذار به معرفی صنعتگران و رشته های مختلف صنایع دستی بپردازیم تا مخاطب هم با فرآورده های دستی آشنا شود و هم رغبت بیشتری برای خرید آن پیدا كند. همچنین قرار است این مجموعه در یك زمان مناسب پخش شود و هدف ما این نیست كه صرفا به مستندنگاری هنرهای سنتی و صنایع دستی خود توجه كنیم، بدون اینكه مخاطب را نادیده بگیریم.
جعفری جلوه همچنین بیان كرد: طبیعی است هر قدر كارهایی كه به معرفی صنایع دستی می پردازد، به فیلم و سریال، كارهای نمایشی و داستانی نزدیك تر شود، باورپذیرتر و دلپذیرتر است؛ از این رو تلاش ما گفتمان سازی در حوزه صنایع دستی و معرفی این شاخه از هنر در قالب فیلم، سریال و برنامه های تركیبی است.
داوود سماواتی یار مدیر اجرایی و تهیه كننده مجموعه «دست آفریده ها» به ویژگی های این مجموعه اشاره و بیان كرد: ما از وجود ۱۴ كارگردان در ساخت این مجموعه بهره برده ایم. سری دوم «دست آفریده ها» به لحاظ فرم و محتوا با سری قبل تفاوت دارد و تلاش ما این بوده كه نسل دیروز و امروز صنایع دستی را كنار هم بنشانیم.
وی همچنین بیان كرد: ما در ساخت این مجموعه به معرفی رشته هایی پرداخته ایم كه برای نخستین بار مستند می شوند و در ساخت «دست آفریده ها» از راهنمایی های سه مشاور یعنی محمدرضا اصلانی، مصطفی گودرزی و سیدمحمد بهشتی بهره برده ایم.
سماواتی یار همچنین به برگزاری یك نمایشگاه عكس بر اساس مجموعه «دست آفریده ها» اشاره كرد و افزود: ما از هر فیلم یك عكس انتخاب كرده ایم، بنابراین ۳۰ عكس از ۳۰ فیلم در قالب یك نمایشگاه در برابر دید مخاطبان قرار می گیرد.
همچنین در این مجموعه ۸ تصویربردار، ۱۲ تدوین كننده و ۵ عكاس حضور داشته اند.
تهیه كننده مجموعه «دست آفریده ها» با اشاره به اینكه دهم شهریور فیلمبرداری این سریال مستند آغاز می شود، گفت: ما با حمایت دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی پژوهش میدانی و كتابخانه ای را آغاز كرده ایم. همچنین با معاونان صنایع دستی در ۸ استان كردستان، كرمانشاه، همدان، قم، گلستان، اردبیل، قزوین و چهار محال و بختیاری ارتباط برقرار كرده ایم و آنها كارشناسانی را به ما معرفی كرده اند تا از كارگاه های مختلف بازدید كنیم و با استادكاران آشنا شویم. بنابراین از ۱۰ شهریور فیلمبرداری ما آغاز می شود و تا پایان مهرماه ادامه می یابد.
سماواتی یار همچنین بیان كرد: این نخستین مشاركت بین معاونت صنایع دستی و شبكه دوم است، كل هزینه های تولید را معاونت صنایع دستی و هزینه پخش را شبكه دوم سیما تقبل كرده است.

 

1396/05/25
14:41:36
4895
5.0 / 5
تگهای خبر: صنایع دستی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی