در گفتگو با مهر مطرح شد:

صنایع دستی نیاز به یك رنسانس دارد، سهم هنر در خانه های ایرانی

صنایع دستی نیاز به یك رنسانس دارد، سهم هنر در خانه های ایرانی دست و هنر: طراح خانه ایرانی با اشاره به این كه باید رنسانسی در صنایع دستی اتفاق بیفتد اظهار داشت:  رنسانس یعنی بازآفرینی با تاكید بر اصالت ها و ورود ما به این دوره در صنایع دستی با تاخیر بوده است.



امیر مسعود انوشفر در گفتگو با خبرنگار مهر، به اجرای دوباره «خانه ایرانی» در بیست و نهمین نمایشگاه صنایع دستی اشاره و بیان كرد: ایده خانه ایرانی در بیست وهشتمین نمایشگاه صنایع دستی اجرایی شد. ما طی جلساتی كه با معاونت صنایع دستی داشتیم به این نتیجه رسیدیم كه برای رونق صنایع دستی ایران، باید آن را كاربردی نماییم. اصلا این نوع محصولات، همواره جنبه كاربردی داشته اند و اگر به تاریخ صنایع دستی نگاه نماییم، متوجه می شویم از دوره مفرغ تا امروز، صنایع دستی جنبه تزیینی نداشته و همیشه كاربردی بوده اند؛ ازاین رو ما در طراحی و چیدمان خانه ها می توانیم از صنایع دستی بهره ببریم و به رونق كارگاه های صنایع دستی كمك نماییم.
طراح خانه ایرانی، این خانه را نوعی فرهنگ سازی دانست و اضافه كرد: ما این فرهنگ سازی را شروع كرده ایم كه در چیدمان خانه ها می توان از صنایع دستی استفاده كرد؛ امروز خانه تازه عروس ها را با اجناس چینی تجهیز می كنند در حالیكه صنایع دستی ما كاربردی است و ما صفر تا ۱۰۰ یك خانه را می توانیم با دست ساخته های خود كامل نماییم.
انوشفر در پاسخ به این كه چه اندازه می توان از صنایع دستی در تجهیز هتل ها بهره برد اظهار داشت: یكی از اهداف اصلی مان همین است كه در هتل ها و اقامتگاه های بومگردی از صنایع دستی استفاده گردد. از این رو مرتب با معاونت گردشگری در تعامل هستیم و با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توافق كرده ایم در هر استان یك خانه ایرانی، بعنوان پایلوت و نمونه داشته باشیم و به هتلداران نشان دهیم تا چه اندازه می توان از صنایع دستی در تجهیز هتل ها بهره برد.
این طراح و معمار ایرانی به این كه خانه های ایرانی باید با صنایع دستی ایران تجهیز شوند اشاره و بیان كرد: هم اكنون نزدیك به ۴۰۰ كاروانسرا و خانه قدیمی داریم كه در اختیار صندوق حفظ و احیاست؛ این خانه ها، ارزش های میراثی دارند و لازم است كه به این معماری فاخر احترام گذاشته شود. از جانب دیگر، وقتی میلیاردها تومان برای مرمت خانه ها هزینه می نماییم نباید آن را با جنس چینی تزیین نماییم. اما باید برای هتل ها و اقامتگاه هایی كه در چیدمان خود از صنایع دستی استفاده می نمایند، یك سری سیاست های نشویقی كه به آن امتیاز فیروزه ای می گوییم در نظر گرفته شود.
انوشفر در پاسخ به این كه آیا افرادی هستند كه بعنوان كارشناس به هتلداران معرفی شوند اظهار داشت: ما می خواهیم كمیته ای داشته باشیم. شرح خدماتی را در مركز كه تهران است تصویب و به استان ها عرضه نماییم. پس از آن، هر استان یك خانه ایرانی خواهد داشت و علاوه بر آن، افراد علاقه مند می توانند اقامتگاه ها و هتل ها خویش را با صنایع دستی تجهیز كنند و كارشناسان ما در كمیته مركزی این آمادگی را دارند كه به انها مشاوره دهند.
این معمار و طراح به لزوم معاصر شدن صنایع دستی اشاره و بیان كرد: چه اشكالی دارد در فضاهای امروزی از صنایع دستی بهره ببریم؟ مگر تنها در خانه های قدیمی می توان از صنایع دستی استفاده كرد؟ اصلا صنایع دستی ما زمانی می تواند جای خویش را در زندگی آدم های امروزی باز كند كه نو شود و مشكل فعلی ما معاصر كردن صنایع دستی است كه باید با استفاده از هنرمندان دنبال شود.
انوشفر با اشاره به این كه باید رنسانسی در صنایع دستی اتفاق بیفتد اظهار داشت: رنسانس یعنی بازآفرینی و این به مفهوم آن نیست كه اصالت ها از بین می روند بلكه بدان معناست كه معاصر می شوند و این رنسانس با رشد اقتصادی همراه است و ورود ما به این دوره، چه در معماری چه در صنایع دستی با تاخیر همراه بوده است.

1396/12/22
16:37:33
4962
5.0 / 5
تگهای خبر: صنایع دستی , فرهنگ , گردشگری , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی