قبادی در نشست هم اندیشی تولید شال و روسری مطرح كرد؛
۱۵۰ میلیون قطعه مصرف روسری در سال، دولت یك ریال وام نمی دهد
دست و هنر: دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: دولت هیچ سهمی در تزریق محصولات تولیدی شال و روسری ندارد و تصمیم این كارگروه، رسیدن به خودكفایی است.
به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست «هم اندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر» بیست و هفتم تیرماه با حضور حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس و جمعی از تولیدكنندگان شال و روسری در معاونت فرهنگی تالار رودكی برگزار گردید.
قبادی: در سال پشتیبانی از كالای ایرانی بحث خودكفایی را تولید كردیم
حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس در این نشست هم اندیشی با اشاره به بحث خودكفایی و استقلال تولید شال و روسری اظهار داشت: در سال پشتیبانی از كالای ایرانی، كارگروه مد و لباس مقرر است بحث خودكفایی را تولید كند. در نمایشگاه قرآن، بخش حجاب و عفاف، غرفه های متعددی در بخش روسری و شال داشتیم كه نقطه عطف ما در این نمایشگاه بود.
وی بیان كرد: در این نمایشگاه مردم به صورت انبوه تولیدات بخش حجاب و عفاف را خریداری كردند و ما می توانیم با این حال تولیدات، بحث خودكفایی را اعلام كنیم؛ از این رو این نشست هم اندیشی را برگزار كردیم.
قبادی اظهار داشت: ۱۵۰ میلیون قطعه مصرف روسری در سال داریم كه این آمار بر مبنای میزان استفاده بانوان در كشور است؛ مسلماً اعداد در مصرف متفاوت می باشد كه ماهیانه دو یا سه قطعه مورد استفاده قرار می گیرد و این حجم قابل توجهی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی است.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به بخش عمده محصولات شال و روسری بیان كرد: برآوردی كه در این زمینه صورت گرفته است، نگاه مصرفی به تولید داخلی معطوف شده تا نگاه متمركز به تولید داخل داشته باشد؛ بدون شك ما منتظر گرانی و یا ارزانی ارز نبودیم و تمام تمركزمان بر روی تولید داخل بود.
وی با اشاره به وزن شال و روسری اذعان كرد: روسری ۷۰ تا ۱۰۰ گرم وزن دارد و پیش از اینكه به دست خانوارها برسد، حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ گرم است كه به این فاصله، «وزن تقلیل» می گویند.
قبادی با اشاره به نبود نگاه تجاری بین طراحان اظهار داشت: اگر در دانشگاه ها به دانشجویان بحث طراحی را خیلی ضعیف آموزش می دهند و آنان نگاه تجاری نسبت به مسائل طراحی ندارند، مقصر دانشجوی مظلوم نیست، بلكه این كم كاری توسط وزارت علوم در سرفصل های دروس دانشگاهی اعمال شده است.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس خاطرنشان كرد: ما بحث برآورد تولید را داریم تا حجم بزرگ نیاز جامعه را تأمین نماییم. ما بحث خودكفایی را پیش می بریم تا نگاه جامعه به سمت تولیدات داخلی برود. كارخانه های یزد مهم ترین مركز بافندگی هستند كه سفارش های زیادی را در بحث پوشاك دارند؛ پس به سمت خودكفایی رفتن بسیار امیدبخش است.
وی همینطور با اشاره به بخش تولید داخلی پوشاك تاكید كرد: عدد قطعی در تولید داخلی را در آینده خواهیم گفت و اساساً به سمت خودكفایی می رویم و این خودكفایی را جشن می گیریم؛ بدون شك ما در تولید داخلی توانمند هستیم و این نمود عینی را به همگان نشان می دهیم.
قبادی در عین حال اظهار داشت: در ساختار برنامه ریزی كشور و بحث طراحان و تولیدكنندگان، یك نگاه حذف كننده نیست، بلكه توجه به قدرت رقابتی است. بحث كالاهای قاچاق جدای از صدمه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، قانون گریزی را نشان داده است. ازاین رو داشتن مزایا در تولید داخلی، حرف اول را در جهان می زند. زمانی كه نخ، طراح، بافت پارچه و موقعیت تولید محصول را داریم، عقل سلیم حكم می كند به سمت تولید داخلی برویم.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: دولت هیچ سهمی در تزریق محصولات اولیه در تولید روسری و شال را ندارد و امیدواریم حتی همان دستی كه بر سر تولیدكنندگان دارند را بردارند كه تولیدكنندگان بتوانند خودشان پیشرفت داشته باشند و در این زمینه دولت یك ریال هم به تولیدكنندگان وام نداده است.
وی در انتها تصریح كرد: وضعیت تولید در حوزه شال و روسری در حال ارتقاء است. باید تلاش نماییم ضعف های موجود را مرتفع نماییم. برندهای ایرانی را به جامعه بشناسانیم. با عنایت به اینكه امكان تولید نخ مورد نیاز در ایران وجود ندارد، باید در زمینه ظرفیت سازی تولید نخ گام های مؤثری برداریم. همینطور كیفیت محصولات را افزایش دهیم، برندسازی را در این حوزه تولید نماییم، استفاده از طرح ها و المان های هویت ایرانی را گسترش دهیم و از وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث تولید كالاهای پوشاك مشاركت بگیریم.
محمودی: جلوگیری از كالای قاچاق، اتفاق خوبی بود
حسین محمودی مدیرعامل كارخانه حریر پردیس شهریار در ادامه این نشست هم اندیشی اظهار داشت: در زمینه تولید شال و روسری و كارهای دست دوز، تولیدات خوبی را داریم كه این تولیدات به شهرهای دیگر هم ارسال می گردد. یكی از اتفاقات خوب این عرصه، جلوگیری از كالای قاچاق بود.
وی افزود: اگر تولیدكنندگان محصولات خوبی را عرضه كنند، مطمئناً مردم از آنان حمایت می كنند. یكی از مشكلاتی كه برای ما تولیدكنندگان وجود دارد، بحث ماشین آلات است كه حدود چهار ماه است كه سرگردانیم. ما این محصولات را از كشور تركیه خریداری كردیم، اما نتوانستیم به علت وجود اختلافات ارزی، آن را تحویل بگیریم.
مدیرعامل كارخانه حریر پردیس شهریار بیان كرد: از دیگر مشكلات ما قطعی برق است كه حدود پنج هزار متر پارچه ما در دستگاه ها از بین رفت.
محمودی درباره طراحی گرافیك شال و روسری اضافه كرد: اگر چاپ و تولید روسری حمایت شود، می تواند پیشرفت كند، چون كه هیچ جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشده است.
مظاهری: تولیدكننده چشم یك كشور است
همچنین مظاهری مدیرعامل شركت لورنزو اظهار داشت: ۳۵ سال است كه در كار تولید روسری فعالیت می كنم. باید بگویم حدود ۵۰ درصد از پارچه هایی كه در داخل كشور تولید می شود، ضعیف است و ما مجبوریم از كشورهای دیگر پارچه را وارد نماییم، چون كه جنس این پارچه ها با تولید داخل قابل قیاس نیست. من نسبت به پارچه های تولید داخلی تعصب دارم كه حتماً از آن استفاده گردد. البته اگر پارچه هایی را كه در دنیا خوب هستند را وارد نماییم و بتوانیم بر روی آنها تحقیق نماییم كه از چه متریالی استفاده شده اند، می توانیم خودمان تولید داخلی باكیفیت داشته باشیم.
وی با اشاره به تبلیغات تلویزیونی در زمینه شال و روسری خاطرنشان كرد: صدا و سیما حدود ۷۰۰ میلیون برای تبلیغات شال و روسری از تولیدكنندگان دریافت می كند و ما توان پرداخت چنین مبلغی را نداریم. اگر این نوع تبلیغات را در اختیار ما قرار دهند، فروش ارتقاء پیدا می كند.
مظاهری افزود: هم اكنون جنس ایرانی معتبر به اسم جنس تركیه ای فروش می رود. چرا نباید این اعتماد به نفس را داشته باشیم تا تولیدات داخلی مان را با عنوان «تولید ایرانی» به فروش برسانیم. تولیدكننده چشم یك كشور است.
لاجوردی: دانشگاه ها طراحان خوبی در حوزه مد و لباس پرورش نمی دهند
در ادامه این نشست سید محمود لاجوردی مدیرعامل شركت پارسیان اظهار داشت: طراحی شال و روسری كار پیچیده ای است؛ از بافت تا تركیب آن پیچیده است و طراحان داخلی این ضعف را در طراحی كردن دارند. روسری كالایی است كه به واسطه انتخاب می گردد و پس از یكسری اتفاقات، در صنایع دیگر رخ می دهد.
وی اضافه كرد: با عنایت به اینكه حدود ۴۰ سال جزو بزرگترین مصرف كنندگان شال و روسری هستیم، نتوانستیم تولید داخلی را گسترش دهیم. همیشه پشتیبانی از سوی دولت را مطرح می نماییم، اما جمله من به آنها این است كه «ما را به خِیرِ شما امید نیست، پس شَر نرسانید». چرا در عرض پنج یا شش ماه تغییر قوانین را شاهد هستیم؟ انگار هیچ منطقی پشت این تغییرات نیست.
مدیرعامل شركت پارسیان افزود: خوشحالم كه بحث واردات برخی كالاها ممنوع شده است. مطمئناً در بحث طراحی شال و روسری یك مبحث زنجیره وار وجود دارد. ما در این بحث دو بخش صنعتی و هنر را داریم كه تلفیق این دو كار آسانی نیست و متأسفانه نوع آموزش در دانشگاه ها بسیار ضعیف است.
لاجوردی خاطرنشان كرد: در بحث طراحی شال و روسری ضعف هایی همانند كپی برداری كردن از طرح های خارجی را داریم؛ هر چه طراحان در این حوزه كار می كنند، باز هم به كیفیت مطلوب نمی رسند، چونكه دانشجویان در دانشگاه ها آموزش نرم افزار را به خوبی یاد نمی گیرند و از چاپ هیچ سررشته ای ندارند.
بهرامی: تولید محصولات بی كیفیت، آسیب به تولید ملی است
همچنین بهرامی مدیرعامل برند دیباسان اظهار داشت: حضور افراد غیرمتخصص در زمینه طراحی شال و روسری ضررهای زیادی را به این عرصه وارد كرده است؛ دانشگاه ها خیلی آموزش مناسبی را به دانشجویان یاد نمی دهند و نظارتی بر كارهای طراحی شده وجود ندارد.
وی افزود: تولید محصولات بی كیفیت سبب آسیب به تولید ملی می گردد. البته كارهای باكیفیت كم نیستند و طرفداران زیادی دارند. زمانی كه مردم محصولات ایرانی باكیفیت را خریداری می كنند، برای آنان غیرقابل باور است كه محصول كشور ایران را می خرند.
مدیرعامل برند دیباسان اضافه كرد: عدم ثبات مواد اولیه همچون رنگ و كاغذ كه قیمت آن هر روز تغییر می كند، سبب بی اعتمادی مصرف كننده و همینطور فروشنده نسبت به تولیدكنندگان می گردد و این باز هم ضرر است.
محمدی: فرهنگ سازی خوبی در حوزه مد و لباس نداریم
محمدی صاحب برند تاج محل هم در این نشست هم اندیشی اظهار داشت: تولیدات پارچه مصنوعی نسبت به جنس الیاف و طبیعی بالاست. درست است كه طرح بر روی پارچه مصنوعی خوش تر می نشیند، اما مهم این است كه طرح ها را بر روی پارچه های طبیعی ببینیم.
وی افزود: متأسفانه در حوزه فرهنگ سازی خیلی خوب كار نكرده ایم. زنان نسبت به كالاهای ایرانی گارد دارند و اگر مارك ایرانی را بر روی كالاها ببینند، آن جنس را خریداری نمی كنند. ما برندسازی خوب در بحث شال و روسری نداریم. تولیدكننده داخلی باید سطح خودش را بالا ببرد تا مصرف كننده به او اعتماد داشته باشد.
صاحب برند تاج محل در انتها تصریح كرد: ما در گذشته تولید داخلی نداشتیم و تمام جنس ها از كشور چین وارد می شد و جنس های چینی تولید و فروش داخلی را لِه كرد، اما شرایط حاضر تولید داخلی بهتر شده است و زمانی كه وارد بازار می شویم، می بینیم كه حدود ۸۰ درصد كالاهای شال و روسری تولید داخلی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب