در گفت وگو با مهر عنوان شد

سرمایه گذاران به ارزآوری بازی های كامپیوتری اعتماد كنند

سرمایه گذاران به ارزآوری بازی های كامپیوتری اعتماد كنند دست و هنر: محمد زهتابی كه بازی او با عنوان پسرخوانده راه خودرا در بازار خاورمیانه باز كرده معتقد است: سرمایه گذاران باید بیشتر از پیش به این حوزه ارزآور اعتماد كنند.


به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، بازی آنلاین «پسرخوانده» كه عنوان بهترین بازی نیمه اول سال ۱۳۹۶ به انتخاب كاربران را به دست آورده است، در راه انتشار در بازار خاورمیانه قرار گرفت. این بازی بهترین بازی از دیدگاه هنری در دومین جشنواره بین المللی IMGA حوزه خاورمیانه شد و توانست عناوینی چون نامزد بهترین دستاورد فنی از ششمین جشنواره بازی های كامپیوتری تهران، نامزد بهترین بازی استراتژی از ششمین جشنواره بازی های كامپیوتری تهران و نامزد بهترین بازی سال از ششمین جشنواره بازی های كامپیوتری تهران را نصیب خود كند. همین طور بازی پسرخوانده در دومین «جشنواره بین المللی بازی های موبایلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» كه سال ۲۰۱۷ انجام شد توانست جوایز زیادی كسب كند. محمد زهتابی، بنیان گذار بازی «پسرخوانده» در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: تولید بازی «پسرخوانده» از سال ۱۳۹۵ در شركت «پاییزان» آغاز و در سال ۱۳۹۶ منتشر گردید. در مدت دو سال ۲ میلیون دانلود داشته و ۲۰۰ هزار وس (VAS) فعال دارد. تیم ۳۰ نفره بر این پروژه كار كرده اند. وی درباره خاصیت های این بازی توضیح داد: «پسرخوانده» یك بازی چندنفره است و جزو بازی های پرمخاطب و پرفروش ایرانی شمرده می شود كه در خارج از كشور هم انتشار یافته است و مقرر است در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه نیز منتشر شود. قبلاً بازی های «ارتش فرازمینی» و «مگنت» نیز بوسیله شركت پاییزان طراحی و تولید شده بود. زهتابی درباره جنبه های بین المللی این بازی توضیح داد: یكی از نكات مهم بازی پسرخوانده «سبك هنری» خاص آن است كه از تركیب فرهنگ ایرانی و ایتالیایی ساخته شده است. این همان نكته ای است كه در نمایشگاه های كشورهای فرانسه و آلمان یاد شده خیلی از مخاطبان قرار گرفته بود. آنها معتقدند كه «پسرخوانده» سبكی متفاوت به نسبت سایر بازی هایی كه در كشورهای غربی ساخته و انتشار یافته دارد و همین تفاوت بر جذابیت بازی افزوده است. در سبك بازی «پسرخوانده» ابداعات و خلاقیت هایی دارد كه می تواند در خارج از ایران مخاطب خودرا جلب نماید. این بازی ساز كامپیوتری با اشاره به این كه «پسرخوانده» برای گروه سنی ۱۲+ طراحی شده است، درباره نحوه صادرات این بازی به كشورهای خاورمیانه اظهار نمود: برای انتشار این بازی در كشورهای غربی با یك شركت غربی همكاری كردیم و برای شرق آسیا نیز تصمیم داریم این بازی را به صورت بومی و ترجمه شده منتشر نماییم. وی ادامه داد: برای صادرات به حوزه خاورمیانه با شركت مبین وان كیش وارد مذاكره شدیم و این شركت با عنایت به قابلیت های بازی ما را انتخاب نمود. با عنایت به این كه تیم ما تیمی جوان بود كه در زمینه تولید محصول دانش بنیان ایرانی فعالیت می كند و بر ارزآوری برای كشور در شرایط سخت فعلی تاكید داشت و با عنایت به دیدگاهی كه مبین وان كیش نسبت به تغییرات جریان های اقتصادی و جریان های تولیدی داشت، این مذاكرات به سمت مثبت پیش رفت. امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد. وی درباره سابقه صادرات محصولات شركت پاییزان نیز توضیح داد: قبل از این، بازی «ارتش های فرازمینی» را صادر كرده بودیم و این تجربه به ما می گوید كه وقتی بازی ایرانی می خواهد وارد عرصه بین المللی شود، با سختی های زیادی از نظر رقابت و وجود نقاط ضعفی كه به سبب تحریم ها به وجود آمده روبه روست. ما مجبوریم كه این سختی ها را به جان بخریم و كارمان را انجام دهیم. با عنایت به این كه استعدادهایی در ایران وجود دارد كه برتری ما را نسبت به سایر رقیبان رقم می زند؛ اگر این استعدادها در كنار هم قرار گیرند، می توانیم در حوزه بازی های كامپیوتری صادرات گسترده تری داشته باشیم. معتقدم كه اگر شركت های سازنده بازی می خواهند پیشرفت كنند، باید صادرات را سرلوحه كار خودشان قرار دهند. زهتابی تصریح كرد: ما همیشه با بازار ایران را بعنوان بازاری كه بر آن شناخت و تسلط داریم، مواجه ایم. این بازار راهی برای صادرات بازی ها است. بطور قطع اگر بخواهیم پیشرفت نماییم، باید صادرات داشته باشیم. تجربه مثبتی از صادرات داشتیم و صادرات بازی «پسرخوانده» نیز تجربه ای ملی است. چند شركت برای صادرات این بازی با هم همكاری می كنند. این یك خط شكنی است و امیدوارم بتوانیم با اعتمادی كه شركت های ایرانی و سایر سرمایه گذاران به این گروه جوان داشته اند، بتوانیم تجربه مثبت و باارزش دیگری را هم رقم بزنیم. وی با بیان این كه سرمایه گذاران باید به كمك بازی سازان كامپیوتری بیایند، اشاره كرد: آنها باید به این حوزه و بیشتر از پیش به بازی سازان اعتماد كنند. چون بازی های دیجیتال حوزه ای سودآور است.
ارزآوری با تاكید بر كار فرهنگیزهتابی بازی پسرخوانده یك بازی آنلاین و دانش بنیان دانست كه مجوز دانش بنیانی را نیز دریافت كرده است و اضافه كرد: از آن جا كه مؤسسه پاییزان یك مؤسسه علمی فرهنگی است، ما بر هر دو جنبه علم و فرهنگ تمركز داریم. بدین سان هم توانستیم اشتغال زایی نماییم، هم ارزآوری داشته باشیم و هم با وجود دشواری های انجام كار فرهنگی و خصوصی بودن شركت، توانستیم كار فرهنگی پرطرفداری را عرضه نماییم. خدا رو شكر با رشد شركت ها در حوزه بازی سازی مواجه ایم و این اتفاق مثبت است. وی در توضیح فرآیند بروز رسانی بازی «پسرخوانده» توضیح داد: هر ۴۰ روز یا یك ماه، كاركترها، مراحل جدید بازی و خاصیت های جدید به بازی افزوده و این به روز رسانی به صورت مداوم انجام می شود. بازی های جدید بیشتر شبیه به یك سرویس دهی است و نیازمند پشتیبانی است. بدین سبب هر ماه قهرمان های جدید به بازی افزوده می شود. این بازی ساز كامپیوتری درباره نحوه تنظیم بازی نامه «پسرخوانده» توضیح داد: قبل از نوشتن بازی نامه «پسرخوانده» سه بازی دیگر هم ساخته بودیم كه هدف اصلی ما نبودند. بازی پسرخوانده از دل بازی های دیگر درآمد. ما دو نسخه آزمایشی از بازی های دیگر ساخته بودیم و آنها را تركیب كردیم تا توانستیم به مدل تازه و در نهایت به بازی «پسرخوانده» برسیم. زهتابی در پاسخ به این پرسش كه بازی «پسرخوانده» چقدر می تواند به معرفی فرهنگ ایران در دنیا كمك كند؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی این كه یك بازی ایرانی هم بتواند ارزآوری كند و هم بتواند فرهنگ ایرانی را به نحو احسن منتقل كند، كاری دشوار است. وی ادامه داد: هم اكنون بیشتر تمركز گروه ما ورود به بازار بین المللی است. چون ابتدا باید پایه های اقتصادی مان را در این صنعت شكل دهیم و در قدم بعدی به صورت كلان تری به كار فرهنگی بپردازیم. البته تلاش هایی برای انتقال فرهنگ ایرانی در این بازی صورت گرفته است اما اگر به دستاورد اقتصادی برسیم؛ گام بعدی مان گام فرهنگی خواهد بود. این بازی رگه هایی از فرهنگ ایرانی را منتقل می كند و تصمیم داریم بعد از ورود به بازار به بین المللی و تثبیت، این رگه ها را پررنگ تر نماییم.تلاش برای رونق تولید و صادرات گیم های باكیفیتمهندس حمید نصیری، نایب رییس هیأت مدیره و مسئول دپارتمان بین الملل شركت مبین وان كیش نیز درباره دلیل انتخاب بازی «پسرخوانده» برای صادرات به خاورمیانه توضیح داد: پیرو اعطای مجوز «ایجاد مركز تسهیل گر صادرات سرویس های دیجیتال» به شركت مبین وان كیش از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اواخر سال قبل (۱۳۹۷) و با بررسی بازار اپلیكیشن ها و شناسایی محصولات ایرانی فاخر و با كیفیت، توانستیم حمایت هایی را برای صادرات این محصولات انجام دهیم. وی با بیان این كه محصولاتی كه صادر می شوند از دو منظر برای ما حائز اهمیت اند، اضافه كرد: این محصولات باید استاندارد و كیفیت های لازم را داشته باشند تا بتوانند درآمدهای پیش بینی شده را حاصل كنند. در واقع صادرات این محصولات باید برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد. نصیری اظهار داشت: از طرفی، با عنایت به تعهدات و رسالتی كه در رونق تولید محصولات با كیفیت بر عهده داریم، می كوشیم بازارهای جذاب برای شركت های دانش بنیان بیابیم. به ما به شركت های دانش بنیان كه محصولات با كیفیت تولید می كنند، كمك می نماییم بازار خودرا در عرصه بین المللی توسعه دهند. در این میان، اولین محصولی كه از نظر ما این خاصیت ها را داشت، بازی «پسرخوانده» محصول مؤسسه پاییزان بود كه برای درآمد ارزی در حوزه خاورمیانه آماده می شود. نایب رییس هیأت مدیره مبین وان درباره خاصیت های خاص این بازی ایرانی كه منجر به صادرات آن شد، اظهار نمود: اولین خاصیت این محصول به دست آوردن موفقیت خوب در بازار داخل و جلب مشتریان داخلی بود كه توانست از نظر اقتصادی بازی موفقی باشد. «پسرخوانده» از نظر فنی و سایر كیفیت هایی كه برای صادرات مدنظر بود هم توانست نظر ما را به خود جلب نماید. از طرفی این بازی ایرانی در بازار اروپایی هم توانسته بود به موفقیت های نسبی و خوبی برسد و این نشان می داد از كیفیت لازم بین المللی برخوردار می باشد. تمامی این فاكتورها سبب شد كه این محصول را برای صادرات به بازارهایی كه هنوز به آن ورود پیدا نكرده بود انتخاب نماییم برای اینكه پتانسیل های لازم را داشت. وی در پاسخ به این پرسش كه آیا گیم های دیگر را هم مورد حمایت قرار می دهید؟ توضیح داد: از آن جا كه كارگزار صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شركت مدیریت صادرات در زمینه سرویس های ارزش افزوده هستیم؛ این هدف را دنبال می نماییم و از محصولات دیگری كه در این زمینه واجد شرایط صادرات باشند یا تولیدكنندگان آن یقین داشته باشند كه محصولشان می تواند در بازار بین المللی فروش خوبی تجربه می كنند، حمایت خواهیم كرد.


منبع:

1398/03/07
15:36:01
5.0 / 5
3867
تگهای خبر: بازی , جشن , جشنواره , دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی