حجت الاسلام قمی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسباب بازی:

پشتیبانی از تولید اسباب بازی بومی از وظایف سازمان تبلیغات است

پشتیبانی از تولید اسباب بازی بومی از وظایف سازمان تبلیغات است دست و هنر: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تولید ملی محصولات اسباب بازی را باید بیشتر كرد؛ دستگاه ها و نهادهای مرتبط همچون سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارند از این حوزه حمایت كنند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، افتتاحیه نخستین نمایشگاه دائمی اسباب بازی های ایرانی و بررسی و تحلیل نقش اسباب بازی بعنوان یك كالای فرهنگی هویت ساز امروز عصر دوشنبه، ۲۰ خردادماه، با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فاضل نظری مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و… در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه انجام شد.
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسباب بازی با اشاره به كه در دوران مبارزات انقلاب افرادی بارها بارها خدمت امام خمینی (ره) رفتند تا مبارزات مسلحانه داشته باشند، اظهار داشت: روزی عده ای خدمت حضرت امام (ره) رفتند و درباره لزوم مبارزه مسلحانه صحبت كردند كه امام فرمودند مسیر مبارزاتی ما مبارزه مسلحانه نیست، ما مدل مبارزاتمان فرق می كند ما باید مدل مبارزه خودمان را داشته باشیم، كه البته مدل مبارزه خودمان را هم داشتیم. مجدد عده ای نزد امام (ره) رفتند و بیان نمودند كه حزب تشكیل دهند، امام (ره) باز هم اجازه ندادند و فرمودند مدل مبارزه ما مردم را به صحنه آوردن است، حزب مدل مبارزاتی ما نیست.
رئیس سازمان تبلیغات افزود: ما یك خانواده بزرگ هستیم كه زیست بوم متفاوتی دارد كه اقتضائات خاص خودش و خاصیت های منحصر به فردی دارد. خیلی از موضوعاتمان شبیه هیچ جای دیگر در دنیا نیست، اختصاصات ایران اسلامی را دارد كه وقتی می خواهد پیشرفت كند یك سوال نزد اندیشمندانش این است كه الگوی پیشرفت ما كدام است. آیا اگر شبیه آن كشور یا دیگر كشورها شدیم به معنای پیشرفت است؟
حجت الاسلام قمی اظهار نمود: ما الگوی بومی خودمان را برای پیشرفت می خواهیم و علوم انسانی بومی خودمان را می خواهیم؛ الگوی اسلامی پیشرفت یك لزوم عقلانی است. ما در طول تاریخ در دنیا حرف برای گفتن داشتیم و امروز هم حرف ها داریم. می خواهیم تمدن دیگری بسازیم. در سبك زندگی ما چنان معنویت در تاروپود فرهنگ، باورهایمان و اعتقادمان ریشه دوانده كه شكل و شمایل تمدن مان، سازه ها و معماری مان متفاوت می باشد.
او اشاره كرد: در این سال های اخیر بسیار منفعل بوده ایم، اما حالا می خواهیم پیشرفت نماییم و یك قدم از آرمان هایمان كوتاه نمی آییم، ولی باید دنبال پیشرفت خودمان باشیم كه مهندسی فرهنگی هم نام دارد. یعنی ما یك نظام ارزشی معیار و مطلوب داریم كه همه شاخص ها را برمبنای نظام مطلوب خودمان شكل می دهیم كه یكی از آن معیارها بازی است. بازی در عقبه تاریخی ما پدیده ای غنی بوده است. در عقبه تاریخی ما بازی موجب پیوند انسان ها بوده است، صمیمیت را بیشتر می كرده و تحركات انسان ها بیشتر می شده است. تفریح و بازی تنها برای كودكان نبوده، بلكه بزرگترها هم از آن بهره می بردند. بسیاری از تفریحات حلال ما جزو بازی بوده است.
حجت الاسلام قمی درباره اسباب بازی متناسب زیست بوم كشورمان اظهار داشت: باید به دنبال اسباب بازی متناسب با زیست بوم خودمان باشیم، البته چشممان را بر روی دست آورد دیگر كشورها نمی بندیم اما همه چیز را با آغوش باز و بدون بررسی جوانب و تبعاتش نمی پذیریم. اگر یك نوع بازی متولد شده كه آدم ها سرهایشان را داخل گوشی می برند و از همدیگر فاصله می گیرند، باید به آفات و تبعات اش فكر نماییم.
او بیان كرد: این همه خلاقیت میان جوانان كشورمان موج می زند، حتما می توانیم اسباب بازی متناسب زیست بوم و فرهنگ خودمان، بعنوان اسباب بازی جذاب تر، گیراتر از اسباب بازیهای غیربومی با ابزار نوین و فناوری دیجیتال تولید نماییم. باید صنایع فرهنگی را به صورت جدی تر و خلاقانه تر پیگیری و دنبال نماییم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه اظهار داشت: شما تصور كنید كه فرزند ایرانی در بغل پدرش است اما كسی دیگر ذهن او را به اختیار می گیرد كه نظام ارزشی دیگری دارد و این واقعاً خوب نیست.
او همین طور اضافه كرد: البته ما بعد اقتصادی ماجرای اسباب بازی را هم دست كم نمی گیریم. چرخش اقتصادی اسباب بازی در دنیا امری مهم می باشد و پس از اسلحه و مواد مخدر و… تجارت اسباب بازی در دنیا رونق اقتصادی پدید می آورد.
این مقام مسئول گفت: از منظر تولید ملی هم باید به مسئله اسباب بازی و نوشت افزار توجه نشان داد كه مثلاً چند درصد این محصولات ایرانی است. حتی چند درصد كتاب ها برای كودكان ترجمه ای است؟! كه حتی نقاشی هایش هم خارجی است كه بسیار آفات و صدمات زیادی را برای كودكان ما دارد.
او اظهار نمود: اسباب بازی بر روی ابعاد شناختی و هویتی فرزندان اثر مستقیم دارد و كسی كه بر زیست بوم فرهنگی كشورش حساس است حتما ضرورتی را در این بخش ها به وجود می آورد. اینكه می گوئیم اقتصاد باید به سمت تولید ملی برود اقتضا می كند كه در سوژه اسباب بازی اهتمام ورزیده شود و ما دست تمام كسانی كه در این عرصه تولید ملی دارند را می فشاریم.
حجت الاسلام قمی اشاره كرد: باید تولید ملی محصولات اسباب بازی را بیشتر كرد. همین طور دستگاه ها و نهادهای مرتبط همچون سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارند از این حوزه حمایت كنند.
او با اشاره به برگزاری نمایشگاه اسباب بازی اظهار داشت: مسئله مهم در ایجاد چنین نمایشگاه هایی میدان دادن به جوانان خلاق برای خلق اسباب بازی متناسب با زیست بوم خودمان است و آنرا تقویت كند.
او درانتها با اشاره به خاطره ای درباب تبادل دو هدیه در خانواده اش اظهار داشت: من یكی از مهم ترین هدایایی كه از همسرم گرفتم، البته اسباب بازی نبوده، بلكه نوشت افزار بوده است ولی یكی از مهم ترین هدیه هایی كه به ایشان (همسرم) دادم مداد رنگی بوده است. ما باید در این زیست بوم و این فرهنگ غنی و با بچه هایی كه بمب استعداد هستند حتما باید به تولید اسباب بازی های پر مغز و پرمحتوا و جذاب و خواستنی اهتمام بورزیم.


منبع:

1398/03/22
15:23:21
4382
5.0 / 5
تگهای خبر: اسباب بازی , بازی , دیجیتال , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی