عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاك تهران در گفت وگو با مهر:

بحران پساكرونا سخت تر از خود كرونا است

بحران پساكرونا سخت تر از خود كرونا است دست و هنر: مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاك تهران می گوید، در شرایطی قرار گرفته ایم كه اصلاً شرایط ایده آلی نیست و با این وضعیت واحدها نیاز به نقدینگی طولانی مدت دارند.



خبرگزاری مهر گروه فرهنگ؛ نزدیك به دو ماه است كه «كرونا» این ویروس ناشناخته، پیچیده و مبهم تأثیرات مخرب را در زندگی، كار و اشتغال و فعالیت ها گذاشته است. ویروسی كه همه را خانه نشین كرد، اقتصاد را با مشكلات عمیقی روبه رو كرد، فرهنگ را تحت تأثیر قرار داد، تمامی جشنواره و نمایشگاه فرهنگی و هنری كنسل شد، به صورتی همه سازوكارهای مختل شد.
«كرونا ویروس» همچنان در حال تاختن است و بیشتر راه كارها را با بن بست روبه رو كرده است. از همین رو، در حوزه مد و لباس شاهد می باشیم كه این صنعت را فلج كرده و تولیدكنندگان همچنان نتوانستند راهی را برای خروج از این بحران در پیش بگیرند. مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاك تهران معتقد می باشد كه هیچ گونه پیش بینی را در مورد آینده نمی توان كرد و اگر هم تا به امروز درباره رویدادهای پیش آمده كرونا پیش بینی هایی را داشته همه غلط از آب درآمده است. بگفته او، باید اهتمام نماییم این مراحل را با راه كارهای درست و بموقع مدیریت نماییم تا بحران آمده جبران شود.
مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاك تهران و مدرس دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره كاهش كارهای حوزه مد و لباس و پوشاك می گوید: ما شاهد می باشیم بخش عمده ای از همكاران ما در حوزه پوشاك از نیمه اسفندماه به كادر درمانی كمك كردند و صددرصد ظرفیت و تمام تمركزشان را برای تهیه ماسك و لوازم بیمارستانی گذاشته اند.
فعالان پوشاك، خیلی ها به صورت رایگان و برخی هم با هزینه خیلی كم كمك كردند تا در این بخش كمك رسانی ثمربخشی به نهادهای مختلف را داشته باشند، قطع به یقین باتوجه به شرایط در آینده هم كماكان باید قسمتی از تولیدكنندگان پوشاك به نظام سلامت كشور كمك نماید. تا مشكل به صورتی مدیریت شود
او ادامه می دهد: این فعالان پوشاك، خیلی ها به صورت رایگان و برخی هم با هزینه خیلی كم كمك كردند تا در این بخش كمك رسانی ثمربخشی به نهادهای مختلف را داشته باشند، قطع به یقین باتوجه به شرایط در آینده هم كماكان باید قسمتی از تولیدكنندگان پوشاك به نظام سلامت كشور كمك نماید تا مشكل به صورتی مدیریت شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاك تهران بیان می كند: ما تا چند ماه آینده نمی توانیم هیچ چشم اندازی را برای صنعت پوشاك تصور نماییم. كسانی كه از آینده صحبت می كنند تماماً گمانه زنی های است كه اغلب نشان داده تمام محاسبات غلط از آب درآمده است، اساساً این پدیده به قدری پیچیده و مبهم است كه شرایط مجهول و ناشناخته ای را برای تمامی مشاغل رقم زده است. از همین رو، هیچ آینده ای را نمی توان در نظر گرفت.
افتخاری درباره بهم ریختگی بازار پوشاك می گوید: باید به این مساله قائل باشیم كه شرایط موجود نظم تعادل بازار را به هم ریخته است، تمام تولیدكنندگان و فروشندگان چك ها و حساب هایی دارند كه اگر ورودی و دریافتی نداشته باشند، شرایط خوبی حاصل نمی گردد. تا زمانی كه ورودی و دریافتی برای فروشنده و بنكدارها نباشد یعنی این زنجیره از بین رفته است و باید اظهار داشت كه شرایط بحرانی را به وجود آورده است.
او همین طور از نگرانی بحران های پسا كرونا صحبت كرد و معتقد می باشد، مطمئناً بحران پسا كرونا بیشتر از خود كرونا است. برای اینكه التهاب این ۴ یا ۵ ماه را نمی توانیم به این راحتی پشت سر بگذاریم یا بحران اسفندماه كه برابر ۴ ماه كاری بشمار می رود. در نتیجه باید تدابیری اندیشیده شود تا با مكانیزم درست و قابل اتكا از صنایع مادر كه میزان اشتغال بالایی دارند همانند صنعت پوشاك حمایت های ویژه ای شود تا بتوانیم این كمر شكسته را درست نماییم.
به گفته افتخاری، در شرایطی كه قرار گرفته ایم اصلاً شرایط ایده آلی نیست و با این وضعیت واحدها نیاز به نقدینگی طولانی مدت دارند.
با ایجاد محرك های خرید هم می توانیم از این مشكلات عبور نماییم یعنی با مشوق هایی انگیزه مصرف كننده را تحریك نماییم تا دست به خرید بزنند. بالاخره باید این موضوعات را مدیریت نماییم البته می بینیم بعضی از كشورها به خوبی این جریانات را مدیریت كردند، بالاخره هر كسی راه و روش خودش را در مدیریت دارد اما باید یاد بگیریم كه چگونه می توانیم خرید كالاها برای مصرف كننده را سهل نماییم تا دست به خرید بزنند
این مدرس دانشگاه بیان می كند: البته ما در شرایط سختی بودیم كه قرار بود از ۱۸ فروردین صنعت نساجی مورد تحریم قرار بگیرد، كه این هم تبعات داشت، همین طور در كنار تمام بحران ها تولیدكنندگان نزدیك به دو سال بود كه درگیر مواد اولیه بودند اما امروز باید برای حل بحران پیش آمده جدید «كرونا ویروس» باید با تزریق نقدینگی باتوجه به ظرفیت اشتغال واحدها، بحران ها را كم نماییم.
او ادامه می دهد: البته با ایجاد محرك های خرید هم می توانیم از این مشكلات عبور نماییم یعنی با مشوق هایی انگیزه مصرف كننده را تحریك نماییم تا دست به خرید بزنند. بالاخره باید این موضوعات را مدیریت نماییم البته می بینیم بعضی از كشورها به خوبی این جریانات را مدیریت كردند، بالاخره هر كسی راه و روش خودش را در مدیریت دارد اما باید یاد بگیریم كه چگونه می توانیم خرید كالاها برای مصرف كننده را سهل نماییم تا دست به خرید بزنند.
افتخاری می گوید: سهل شدن خرید محصولات و كالاها هم به این معنا نیست كه پول در جیبشان قرار دهیم، می توانیم فروش اقساطی را راه اندازی نماییم كه بالاخره تحرك خرید ایجاد شود و بازار راه بیفتد. برای اینكه این بحران، بحران ساده ای نیست. این را هم در آخر بگویم هر اتفاقی كه پیش بینی می كنند پیش بینی كنندگان باید بدانند این قصه تمام شدنی نیست تا واكسن آن تولید شود باید بدانیم كه مكانیزم تمامی كشورها بهم ریخته است. هر كسی كه شرایط آینده را پیش بینی می كند هیچ كدام درست از آب درنیامده است. پس باید راه كارهای درست اتخاذ نماییم و بحران را به مرور كم نماییم.
مجید افتخاری، عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاك تهران و مدرس دانشگاه است. او معتقد می باشد، جریان و مكانیزم تولید مُد در ایران بسیار متفاوت می باشد، برای اینكه زمانی كه برای خودمان یكسری اصول طراحی می نماییم و پیش می رویم قطع به یقین آن اصول اگر هم سو با جریان فرهنگی، مُد داخل، و سلایق مردم نباشد آن مد و اصول هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. در شناسایی مسیر مُد به نگاه دلسوزانه احتیاج داریم، بعد باید اگر نقصها و ایرادهایی دارد در همان مسیر برطرف نماییم برای اینكه نمی توانیم خلاف جریان حركت نماییم.
او دراین زمینه كه بعنوان متخصص فعال است و در دانشگاه ها دراین زمینه تدریس می كند، اعتقاد دارد كه جریان تولید مد در دنیا با ایران متفاوت می باشد. اساساً در دنیا فرمت و فرمولی برای تولید مُد وجود دارد كه غالب اش از هفته های مُد صورت گرفته است كه برندها هم در سطح عرضه مد را انتقال می دهند در ایران این مدل هنوز به صورتی كه حتی مسئولان به شیوه و سبك اطلاع داشته باشند، ندارند چه برسد به اینكه آنرا به مرحله اجرا و عمل برسانند. یعنی شما از متولیان و مسئولان مد و لباس صحبت می كنید از او بپرسید مُد چگونه تولید می شود، بطور قطع باخبر نیست و اطلاع موثقی ندارد.



منبع:

1399/01/31
11:50:08
5.0 / 5
2261
تگهای خبر: جشن , جشنواره , خرید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی