برگزاری نمایشگاه محمد صیاد

روایت یك عكاس از انقلاب تا جنگ

روایت یك عكاس از انقلاب تا جنگ دست و هنر: نمایش «عكس از م. صیاد» همسو با رویكرد آرشیومحور در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ از تاریخ سوم مردادماه در مركز نبشی افتتاح می شود و تا اختتام تابستان ادامه دارد.


به گزارش دست و هنر به نقل از ایسنا، هر بخش از این نمایشگاه بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­ شود و به روایت مستند و اخباری صحنه هایی از این دو واقعه می پردازد. بعد از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­ ها بود، این دومین نمایش تصاویر خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربین صیاد ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت­ های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه­ ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­ ها آماده می شدند، بعضی از نگاتیوها انتخاب و به همراه برخی از «کنتاکت­شیت»­های اسکن­ شده ­ی آرشیو عکاس ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می ­ماند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده اند.
روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز می ­شود: عکس هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد می ­آورد که مردم و خیابان ­های تهران به تماشای پیروزی انقلاب رفته بودند. در این مجموعه ­ عکس، روایت انقلاب در چند پرده نشان داده می شود. قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده و قسمتی دیگر تا جریان های اوایل دهه­ ی شصت و اتفاقاتی که در ادامه ی جریان­ های انقلاب شکل گرفته ­اند.
محمد صیاد با بودن در بین مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویه ­دید جمعیت حاضر، لحظه هایی را ثبت کرده که هم­ زمان حس بیم و امید را منتقل می کنند. بخش زیادی از پرینت ­ها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفته ­اند که سبب نازک بودن پرونده ی تصاویر انقلاب نسبت به دیگر پرونده­ های موضوعی عکاس شده است.
بخش دوم این نمایشگاه به دوره ی هشت ساله ی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. تصاویر دوران جنگ از زندگی روزمره ی مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می ­شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی­ ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران­ های شهری و لحظه­ های حماسی و تراژیک را در بر می گیرد. خاصیت بارز این عکس ها، بازتاب وفادارانه به واقعیت هر رویداد به دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه ­پردازی ­شده است؛ م. صیاد معتقد می باشد عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.
محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» ـ آن­گونه که پشت عکس­ هایش مُهر می ­زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه ای خودرا شروع کرد. در سال­ های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه ی آیندگان در بخش­ های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه­ ی انقلاب، همکاری خودرا با خبرگزاری آسوشیتدپرس شروع کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.
صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیه ی عکس و ارسال آن به جبهه ها می رفت. تصاویر مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب های مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر تصاویر مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه ­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. اولین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال قبل در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» انجام شد که به عکس­ های وی از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام می ­پرداخت. او هم اکنون عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می کند.
هم­ زمان با بخش دوم این نمایشگاه، از کتاب عکس­ های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می ­شود و اولین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، نمایش داده می ­شود.
بخش اول این نمایشگاه با موضوع تصاویر انقلاب از ۳ تا ۲۸ مردادماه در مرکز نبشی برگزار می ­شود. این نمایشگاه در ایام یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب و روزهای جمعه از ساعت ۴ پس از ظهر تا ۸ شب امکان بازدید دارد.

مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچه ی خسرو، پلاک ۵۱ واقع شده است.








منبع:

1399/04/31
13:42:15
5.0 / 5
1491
تگهای خبر: آثار , اقلیم , انجمن , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی