میزگرد خبرگزاری مهر با عوامل تولید بازی سایه انتقام
بازی با محوریت سردار سلیمانی اجازه انتشار ندارد
دست و هنر: بازی سایه انتقام با هدف معرفی شخصیت سردار سلیمانی و معرفی توانمندی های نظامی ایران در عرصه بین الملل به زبان انگلیسی تولید شد، اما بنیاد بازی های کامپیوتری اجازه انتشار این بازی را نمی دهد.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: امروزه در جهان تولید و ساخت بازی یکی از اثرگذارترین و همین طور پول سازترین حوزه های صنایع فرهنگی است. صنعت گیم هم در حوزه تبادل و گفت وگوی فرهنگ ها و هم در حوزه درآمدزایی می تواند بسیار به کمک جمهوری اسلامی ایران بیاید. اما متأسفانه سهم ایران از بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری این صنعت در جهان کمتر از یک دهم درصد است.
محدودیت های پولی و بانکی و تحریم های ظالمانه از یک طرف و سیاستگذاری های اشتباه و غیرتخصصی، نگاه دستوری و نبود اعتماد به بخش خصوصی از جانب دیگر دست به دست هم داده تا تیشه به ریشه این صنعت زده و سهم بازار داخل را کوچک تر کند و موجب غلبه بازی های خارجی و مهاجرت متخصصان شود.
متأسفانه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری که خود باید متولی رشد و اعتلای صنعت بازی در ایران باشد، تبدیل به یکی از بزرگ ترین مشکلات بازی سازان داخلی شده است! طبق قانون جدید بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، همه بازی های تولید داخل باید در فرایندی کند و زمان بر و در یک فرآیند ممیزی سخت گیرانه و غیرشفاف از این بنیاد مجوز دریافت نمایند. این در شرایطی است که مدلهای بسیار کارا و استاندارد در سطح جهان برای رده بندی سنی بازی های موبایلی وجود دارد. فعالان این صنعت پیش تر در ضرورت پشتیبانی از این صنعت و همین طور اصلاح قوانین دست و پا گیر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اطلاعیه ای را صادر کردند که از این نشانی قابل مطالعه است.
همانطور که اشاره شد این صنعت در حوزه انتقال فرهنگ قابلیت بسیاری دارد. بوسیله ساخت بازی می توان آرمان های انقلاب اسلامی ایران را به جهانیان صادر کرد. اما متأسفانه ما در حوزه صنایع فرهنگی ضعیف هستیم و آثار باکیفیت که واجد این مؤلفه (یعنی شرح آرمان های انقلاب) باشند، بسیار اندک اند. بر اثر تبلیغات سو دشمنان کشور در این دهه ها، به ویژه با هجمه هایی که رسانه های بیگانه روی کارهای نیروی قدس سپاه صورت داده اند، حالا در بیشتر کشورهای منطقه و البته جهان نگاه درستی به کارهای شاخه برون مرزی سپاه وجود ندارد. ما ایرانیان می دانیم که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بجز امنیت ایران و حفظ مرزهای کشور، به تقویت محور مقاومت در منطقه و نجات مظلومان از دست نظام استکبار جهانی و سگ قلاده شکسته اش در خاورمیانه یعنی اسرائیل نیز پرداخت و آزادی خواهان منطقه از این بابت مدیون او هستند. معرفی این سردار رشید اسلام و همین طور معرفی مکتب سلیمانی از دستورات ویژه مقام معظم رهبری نیز هست و این مهم را می توان بوسیله صنایع فرهنگی پیگیری کرد.
در آذر سال ۹۹ از یک بازی با محوریت شخصیت سردار سلیمانی به نام «سایه انتقام» رونمایی گردید. این بازی به سرپرستی مهدی آتش جام به سرانجام رسید. «سایه انتقام» باتوجه به شرایط خاورمیانه و تهدیدهای امنیتی که برای کشور در منطقه وجود داشت و ضرورت نشان دادن قدرت نیروی قدس به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی در حفظ مرزهای کشور ساخته شد.
به دلیل این که دشمن تنها توانست با استفاده از پهپادهای پیشرفته خود به هدف شومش در به شهادت رساندن این فرمانده بزرگ ایران اسلامی و جبهه مقاومت برسد و همین طور باتوجه به پیشرفت های نظامی کشور در دهه گذشته و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تجهیزات جدید و به روز نظامی مانند انواع پهپادهای فوق هوشمند و موشک های رادارگریز و… که ترس و وحشت دشمنان ایران را باعث شده است، «سایه انتقام» بصورت یک بازی پهپادی طراحی شده است.
این بازی برای پلت فرم اندروید تولید شده و تمامی گوشیهای با اندروید ۵ به بالا قادر به انجام آن خواهند بود. پایه این بازی برمبنای حملات پهپادی در ماموریت های مختلف به منافع و پایگاه های دشمن و نیروهای تروریستی در خارج از کشور است. این مواضع شامل ساختمان ها، وسایل حمل و نقل و پیاده نظام دشمن است که در هر مرحله با دستورالعمل ها و اهداف مشخص مورد حمله پهپادهای ایران قرار می گیرند.
ویژگی این بازی در این است که به مخاطب بازی بطور غیرمستقیم دستاوردهای کشور در حوزه تولید سلاح های پیشرفته را منتقل می کند، چونکه تمامی این دستاوردها همچون پهپادهای پیشرفته و موشک های تولید داخل با تمامی خاصیت های خود به این بازی انتقال پیدا کرده اند و حتی قدرت تخریب آنها در بازی هم مانند مدل واقعی اش طراحی شده است.
لازم به ذکر است که هم زمان با ایام گرامیداشت چهل ویکمین سالروز دفاع مقدس اولین جشنواره بین المللی بازی های کامپیوتری در زمینه ایثار، فداکاری و شهادت با عنوان «بازی دل ها» به همت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد که این رویداد با حضور امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعدادی از اهالی صنعت بازی، از بازی های برتر در ۲ بخش «ایده» و «سند طراحی بازی» یا «گیم دیزاین داکیومنت» با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد. در بخش «سند طراحی بازی» بازی «سایه انتقام» رتبه نخست این بخش را به خود اختصاص داد.
با تمام این اوصاف اما «سایه انتقام» در حوزه انتشار با مشکلات عجیبی روبه رو شده است. بدین منظور نشستی در خبرگزاری مهر با حضور علیرضا حقیقی، مدیرعامل شرکت سازنده بازی، مهدی قیدی، از اعضای تیم تولید این بازی و فائزه سادات موسوی پور، روابط عمومی این بازی انجام شد که گزارش نخست آنرا در ادامه می خوانید.
*بازی «سایه انتقام» با محوریت کاراکتر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است و در موضوع معرفی دستاوردهای کشور در حوزه تولید سلاح های پیشرفته نظامی نیز قابلیت های مهمی دارد. ایده تولید این بازی چگونه و برمبنای چه ضرورت هایی شکل گرفت و چرا با وجود گذشت چند ماه از رونمایی این بازی خبری از انتشار آن نیست و رسانه ها نیز خیلی کم به آن پرداخته اند؟
علیرضا حقیقی: انگیزه تولید بازی، در همان سال ۱۳۹۸، یعنی در روزهایی که سردار سلیمانی را ترور و شهید کردند توسط مهدی قیدی و همکارانش عنوان شد. ایده اصلی این بود که برای پاسداشت نام و یاد سردار سلیمانی و زنده نگاه داشتن مجاهدت های ایشان و همین طور معرفی این شخصیت برجسته جهان اسلام در عرصه بین الملل یک بازی طراحی شود. بدین منظور جلسات مختلفی انجام شد و حاضران بحث های مختلفی کردند و بررسی های زیادی انجام دادند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یک بازی موبایلی با پایه پهپاد تولید شود که فرمانده بازی نیز شخصیت سردار سلیمانی باشد و از سمت ایشان دستوراتی برای پهپاد صادر شود و مواضع داعش در منطقه مورد به هدف خوردن قرار گیرد. یک ماموریت اصلی و یکسری مراحل زیرمجموعه برای بازی در نظر گرفته شد.
هدف گذاری ها بر این پایه قرار گرفت که بازی ابتدا در سطح منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) و کشورهایی که در محور مقاومت اسلامی حضور دارند، منتشر شود، بنابراین نیز بازی به زبان انگلیسی طراحی شد، اما چون بازی به زبان فارسی نیست اجازه انتشار آنرا نمی دهند فرآیند تولید از اسفند ۱۳۹۸ شروع شد که متأسفانه به شیوع ویروس کرونا برخورد کرد. پیش بینی ما این بود که تولید بین چهار تا پنج ماه به سرانجام برسد، اما شیوع ویروس کرونا این زمان را دو ماه طولانی تر کرد و حدود هفت ماه طول کشید تا بازی به خروجی برسد. طی این مدت یک تیم هشت نفره مشغول کار تولید بودند و در طول این مدت نیز پشتیبانی از تولید و همین طور تولید محتوا در بعضی از موضوعات انجام می شد. در نهایت بازی در اوایل آذر ۱۳۹۹ رونمایی گردید.
شما پرسیدید که چرا از «سایه انتقام» در رسانه صحبت چندانی نشده است. ما در حوزه انتشار این بازی مشکلات بسیاری داشتیم. هدف از تولید بازی توجه به بعد بین الملل آن بود و باتوجه به دانش و سلیقه تیم تولید سعی کردیم تا «سایه انتقام» به المان های محور مقاومت نزدیک شود. بنابراین نیز با مشکلاتی در حوزه انتشار مواجه شدیم. هدف گذاری ها بر این پایه قرار گرفت که بازی ابتدا در سطح منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) و کشورهایی که در محور مقاومت اسلامی حضور دارند، منتشر شود، بنابراین نیز بازی به زبان انگلیسی طراحی شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازی هایی که زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند، حمایتی نکرده و مجوز انتشار آنها را حتی در موارد خاص هم نمی دهد. بنابراین ما نتوانستیم «سایه انتقام» را در استورهای داخلی منتشر نماییم یعنی اجازه این کار را به ما ندادند.
مجموعه تولید تلاش بسیار کردند تا با مذاکره با بنیاد محترم بازی های کامپیوتری و بیان این نکته که این بازی انگیزه تولیدش فراملی بود و هدفش معرفی سردار و دستاوردهای نظامی ایران و جذب نیروهای منطقه و جریان مقاومت است، مجوز انتشار این بازی را در استورهای داخلی بگیرند که متأسفانه این امر محقق نشد. این معضل بزرگ ما در پروسه انتشار بود. مشکل دیگر این بود که به جهت المان هایی که در بازی به کار گرفته شد، حواشی خبری زیادی حول بازی به وجود آمد. انتظار داشتیم تا مسئولان ارگان های دولتی حمایت بیشتری از ما کنند اما هیچ حمایتی از این ارگان ها و صاحبان اصلی این مساله نسبت به کار ما نشد. به این دلیلهای نتوانستیم بازی را بصورت موفق launch (شروع کردن، توزیع کردن و…) نماییم، اما راهکارهایی برای آن در نظر گرفته ایم و ان شاءالله به زودی بازی را بوسیله سایت خودمان در دسترس عموم قرار خواهیم داد.
*یعنی دیگر بازی در اپ استورهای ایرانی عرضه نمی شود؟
حقیقی: دیگر از انتشار در استورهای موجود ناامید شده ایم. شرط پیش پای ما اضافه کردن زبان فارسی به بازی است، اما محدودیت های مالی این کار را سخت می کند. تولید «سایه انتقام» پروژه ای استارتاپی با بودجه ای محدود بود. تیم تولید هم همکاری بسیاری کرد و در بعضی موارد نیز مجبور به هزینه کردن از جیب خود شد. شتاب دهنده سرمایه اندکی داشت و الان بضاعت مالی برای اضافه کردن زبان های دیگر به بازی وجود ندارد و این یعنی عدم انتشار بازی.
*با توجه به این که بازی های باکیفیت در حوزه انتقال فرهنگ ایران و شناساندن آرمان های انقلاب اندک اند، وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری کمکی برای اضافه کردن زبان فارسی به این بازی نمی کنند؟
حقیقی: نکته این است که اضافه کردن زبان فارسی نیازمند هزینه است و این اکنون برای ما مقدور نیست، مگر این که حمایتی بشود. حتی برای تولید و ساخت ورژن های بعدی این بازی هم با تیم تولید برنامه ریزی شد، اما اگر حمایتی از این جنس از تولیدات نشود، ادامه دادن آن امکان پذیر نیست.
همانطور که اشاره کردید بازی هایی که قهرمان های ملی ایران را معرفی کنند بسیار اندک اند و شاید فقط ظرف یکسال اخیر اقداماتی برای تولید این بازی ها شده باشد، اما به یقین ما نخستین تولید را با محوریت شخصیت سردار سلیمانی داشتیم والحق والانصاف با زحمات تیم تولید نیز کار نهایی فوق العاده باکیفیت شد. بازی از نظر فنی بسیار جذاب طراحی شده و حتی پهپادهای واقعی نیز مدل سازی شدند. تیم تولید تمام تلاشش را به کار گرفت تا همه المان های بازی واقعی و جذاب باشد. ما تمام تلاش مان را کردیم و خروجی نیز بسیار عالی از کار درآمد، اما اگر بخواهیم این فرآیند ادامه دار باشد، نیازمند حمایت هستیم.
*قاعدتا تا وقتی که بازی انتشار رسمی پیدا نکند، نمی توان به درآمدزایی از آن هم فکر کرد.
حقیقی: در بازی مدل درآمدزایی دیده شده است، اما تیم تولید روی درآمد بازی حساب چندانی باز نکرده است. به هر حال ژانر و موضوع بازی یکسری محدودیت هایی بوجود می آورد. ما از حیث این که کار تکمیل باشد، مدل درآمدزایی و پرداخت درون برنامه ای را طراحی نموده ایم. کاربران می توانند در بازی موشک های تازه بخرند و پهپادهای خودرا آپگرید کنند و برای این کار باید هزینه ای پرداخت کنند. بازی از این طریق درآمدزا می شود، اما زمانی که بتوان منتشرش کرد و ما حالا در حوزه انتشار آن به مشکل برخورده ایم.
البته شاید این ژانر بازی نتواند درآمدزایی کلانی داشته باشد، به همین جهت هم ما نیازمند حمایت هستیم. تولیداتی از این جنس نیازمند حمایت دولتی است و هیچ ارگان خصوصی به تولیدی که ممکنست در کوتاه مدت درآمد چندانی برایش نداشته باشد، ورود نمی نماید. در زمینه انتشار بین الملل این بازی می تواند موفق باشد و درآمد مناسبی را کسب کند که آن هم داستان خودرا دارد.
*در سطح بین الملل بازی انتشار یافته است؟
حقیقی: ما یک بازه زمانی برای خود در نظر گرفتیم تا بتوانیم یک آپ دیتی از بازی داشته باشیم و یکسری از باگ ها را برطرف نماییم. حالا این کار انجام شده و بازی عملاً آماده انتشار است و به زودی بوسیله سایت خودمان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و قابلیت دانلود پیدا می کند.
*از سختی های انتشار صحبت کردیم، اما درباره سختی ها و مشکلات تیم تولید صحبتی نشده است. تیم تولید چه مشکلاتی داشت؟
مهدی قیدی: ایده تولید از اسفند سال ۱۳۹۸ عنوان شد و فکرها به این سمت رفت که بازی برمبنای اتفاق شهادت سردار طراحی شود. می دانیم که سردار سلیمانی را به وسیله پهپادها شهید کردند. اتاق فکر ما در مجموعه نیز این تصمیم را گرفت که در بازی نیز دقیقاً همین اتفاق بیفتد. روزهای بعد از اتفاق ترور و شهادت سردار همه به دنبال «انتقام سخت» بودند. این که نام «سایه انتقام» را برای این بازی انتخاب کردیم به این علت بود که کشور ما در حوزه تولید پهپادهای پیشرفته دستاوردهای مهمی داشت و پهپاد هم همیشه در آسمان است و سایه این پهپاد که ممکنست هر لحظه هرکدام از مواضع نیروهای خصم را نابود کند بالای سر دشمن است. بنابراین بازی نام «سایه انتقام» را به خود گرفت.
مجموعه تولید تلاش بسیار کرد تا با مذاکره با بنیاد محترم بازی های کامپیوتری و بیان این نکته که این بازی انگیزه تولیدش فراملی بود و هدفش معرفی سردار و دستاوردهای نظامی ایران و جذب نیروهای منطقه و جریان مقاومت است، مجوز انتشار این بازی را در استورهای داخلی بگیرند که متأسفانه این امر محقق نشد باتوجه به ایده حضور پهپاد در بازی به تحقیق درباره مدلهای پهپادهای که در اختیار ایران است، پرداختیم و از نسل اولیه پهپادهای ایران تا نسل های پیشرفته را مورد واکاوی قرار دادیم. پهپادهای ابتدایی ما قابلیت این را که خودشان از روی زمین بلند شوند، نداشتند و با ماشین هایی حمل می شدند و بوسیله آن ماشین ها و پایه هایی که وجود داشت پرتاب می شدند. در دوران دفاع مقدس، ما هواپیماهای بدون سرنشین داشتیم، اما پهپاد موجود نبود. به هر حال تحقیقات گسترده ای درباره مدل پهپادها و قابلیت های هرکدام انجام دادیم و برمبنای دیزاین بازی، ۱۰ پهپاد از پهپادهای معمولی گرفته تا بهترینشان را که همین مدلی است که بوسیله مهندسی معکوس مدل RQ170 به نام صاعقه تولید شد، برای «سایه انتقام» طراحی کردیم.
ویژگی این بازی این است که از ابتدا با نرم افزار یونیتی نوشته شده است. ما مدل خارجی را ترجمه و دستکاری نکردیم تا کد فارسی به آن بدهیم. از ابتدا همه چیز با نرم افزار یونیتی طراحی، نوشته و کدنویسی شد. برای همه سلاح ها و موشک ها و حتی برای قدرت تخریب این سلاح ها تحقیقات گسترده کردیم و بعد وارد طراحی مراحل بازی شدیم. بازی ۳۶ مرحله و سه فصل دارد و در کشورهای مختلف با هدف های مختلف اتفاق می افتد. به جهت اینکه در هر مرحله چه اتفاقاتی باید رخ دهد و چه ماموریت های باید صورت گیرد تا بازی جذاب شود، ما تحقیقات گسترده ای کردیم.
بر اساس نمونه های موفقی که در دنیا بود کوشیدیم مراحلی انتخاب و طراحی شوند که بازی را نه آنقدر ساده کنند که یک روزه تمام شود و نه آنقدر سخت باشد که کاربر ماه ها زمان بگذارد و نتواند آنرا تمام کند. طراحی بازی به شکلی صورت گرفت که حتی فروشگاه آن نیز برای خرید سلاح و اتمام مراحل بازی با سناریو و دیگر اجزای بازی همخوانی کامل داشته باشد. پرداخت درون برنامه ای برای درآمدزایی هم در بازی صورت گرفت اما میزان آن مهم نبود، مهم این بود که طراحی فروشگاه برای خرید سلاح به سناریوی بازی بخورد و با آن هماهنگی داشته باشد.
یکی از چالش های بزرگ ما در حوزه تولید، شیوع ویروس کرونا بود که آقای قریب حقیقی به آن اشاره نمود. چالش دیگر کیفیت بازی بود. ما باید بازی ای طراحی می کردیم که درخور شأن و شخصیت سردار سلیمانی باشد و این کار را سخت می کرد. حتی چهره ایشان بارها و بارها توسط گرافیست ها و طراحان مختلف طراحی شد، اما حاصل کار مورد پسند نبود. یکی دیگر از چالش های ما این بود که طراحی مراحل بازی به شکلی باشد که اقتدار و کاریزمای سردار شهید قاسم سلیمانی را به مخاطب انتقال دهد. همین طور زبان کار نیز انگلیسی بود و باید روی اصطلاحات دقت می کردیم تا درست باشند و البته باید صدایی قوی برای فرمان هایی که از بی سیم به تیمی که کنترل پهپادها را برعهده دارند، می گذاشتیم. بازی از ویوی پهپاد است. بطور کل صدای بازی و این که بازی درخور بازار بین المللی باشد با زبانی درست و نه گوگل ترانسلیتی، یکی از چالش های مهم ما بود.
الحمدالله حالا صوت بازی کیفیتی بالایی دارد و مراحل بازی هم جذاب است و ساختار و محتوا نیز هم خوانی کاملی باهم دارند. بعد از تولید نسخه اولیه شروع کردیم به رفع باگ های بازی. فعالان عرصه گیم به طور معمول تولیدات همدیگر را چک می کنند. ما نسخه اولیه را در اختیار ۲۵ نفر از تولیدکنندگان و طراحان قرار دادیم تا نظرشان را درباره بازی و کیفیت آن بگویند. همگی آنها از بازی استقبال کردند و بعد از چک کردن نکات فنی به ما گفتند که بازی خوبی است فقط تعدادی ایراد کوچک دارد که باید برطرف شود. در یک زمان یک ماهه آن ایرادات را نیز برطرف کردیم و ۳۶ مرحله بازی تثبیت شد. در روز رونمایی بازی واقعاً آماده انتشار بود.
همه چیز آماده بود که بازی در عرصه بین الملل انتشار یابد که متأسفانه مسائل مختلف پیش آمد. ضمن این که کشور نیز تحریم است و ما برای حضور در بازار بین الملل با مشکل مواجه هستیم. برای حضور در بازار داخل هم به ما گفتند که باید حتما زبان بازی فارسی باشد. فارسی کردن زبان ساده نیست و باید باردیگر تیم را جمع کرد تا بازی را برای زبان فارسی بنویسند. کدها همه باید فارسی شوند و این هم زمانبر است و هم مستلزم صرف هزینه و ما چنین بودجه ای نداریم. فرآیند تولید نیز آنقدر زیاد شد که هیچ منفعت ریالی برای تیم تولید نداشت، اما به هر حال ما تعهدی داشتیم که باید به سرانجام می رساندیم. قسمتی از کار پول بود و بخش دیگر دلی. در هر صورت خدا را شاکرم که کار نهایی خوب از آب درآمد، اما به هر حال این چالش ها را برای انتشار دارد.
*مسئله معرفی و گسترش آرمان ها و اهداف انقلاب به جهانیان از شروع پیروزی انقلاب اسلامی ایران مطرح بوده است و صنایع فرهنگی یکی از زمینه های مناسب برای این کار است. قاعدتاً اگر می خواهیم در صنعت گیم این هدف را دنبال نماییم باید زبان های بین المللی مدنظرمان باشد. به نظر می آید که فعالان صنعت گیم با خلأ قوانین مواجهند. در بازار بین الملل که تحریم هستیم و در داخل هم نه قوانین مناسب موجود است و نه حمایتی از تولیدات می شود. فعالان این عرصه در این بن بست چه باید بکنند؟
قیدی: قوانین موجود که ابهامات و سوالات زیادی را ایجاد می کنند. بازی های بسیاری در بازار فعلی کشور موجود است که کپی صرف از تولیدات خارجی است. عرف بازی سازها این است که بازی خارجی را آورده و به آن چند کد برای المان فارسی می دهند تا کافه بازار آنرا پخش کند و برای دانلود بگذارد. این بازی ها درآمد زیادی هم دارند بدون این که کمترین هزینه ای برای تولید کننده ایجاد کنند. تا حالا کمتر رخ داد که تیمی از صفر تا صد یک بازی را خود تولید نماید.
نکته دیگر این است که بطور قطع عموم ایرانیان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را می شناسند و می دانند که او چه مجاهدت هایی کرد و چه نقش مهمی در ثبات مرزهای ایران و منطقه داشت. برای مجموعه ما و تیم تولید «سایه انتقام» مهم این بود که سردار سلیمانی و قدرت نظامی ایران در سطح بین الملل معرفی شود. من می توانستم بسادگی یک بازی فارسی بسازم و در آن ذیل عکس سردار چند موشک هم شلیک شود. بعد از شهادت سردار بازی های بی کیفیت مختلفی ساخته شد. برخی تیم ها بودجه حمایتی گرفتند و چیزی را تولید کردند که مدتی پخش گردید، اما دیگر خبری از آنها نیست. به علت آنکه قرار بود «سایه انتقام» در سطح بین الملل منتشر شود ما نمی توانیم آنرا ضعیف و باکیفیت پایین تولید نماییم.
به هر حال «سایه انتقام» قوی طراحی شد و این را بازی سازها می گویند و برنده شدن این بازی در جشنواره نیز موید همین نکته است، اما حالا که می خواهیم آنرا منتشر نماییم با مشکل روبه رو شده ایم. وقتی تصویر لوگوی بازی بالا می آید سریعاً بازی را از اپ استور برمی دارند. لوگوی بازی هم خاص است و از نماد زیتون های لوگوی سپاه در آن استفاده شده و گویا همین خط قرمزی شده برای انتشار.
ما به جهت اینکه خودرا در عرصه بین الملل معرفی نماییم با این چالش ها مواجه هستیم. ما که کار خلافی نکرده ایم. سردار سلیمانی انسانی عادی و کوچک نبوده است که معرفی یا عدم معرفی اش علی السویه باشد. ما می خواهیم ایشان را معرفی نماییم اما نمی گذارند. نه در داخل می گذارند انتشارش دهیم که میزان نصب آنرا تبلیغ نماییم و نه در عرصه بین الملل جایی برای نشر داریم. این میان گیر کرده ایم که باید چه نماییم و حتی به این نتیجه رسیدیم که اصلاً چرا وارد تولید این بازی شدیم؟
ادامه دارد…
منبع: dastohonar.ir
این مطلب دست و هنر مورد پسنده؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب دست و هنر مرتبط
نظرات کاربران دست و هنر در مورد این مطلب