كریم زاده مطرح كرد؛

بازی می تواند به مثابه یک بسته ایدئولوژیک باشد

بازی می تواند به مثابه یک بسته ایدئولوژیک باشد به گزارش دست و هنر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم اظهار داشت: بازی صرفا یک سازه مهندسی شده نیست، بلکه به مثابه یک بسته ایدئولوژیک هم می تواند باشد.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، نشست بازی پژوهی و قلمروهای آن با حضور عبدالله کریم زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار گردید.
عبدالله کریم زاده در این جلسه ضمن مرور سابقه و روندهای طی شده در بازی پژوهی اظهار داشت: اگر در گذشته بازی دیجیتال بعنوان یک اسباب بازی بی اثر و خنثی تلقی می شد، امروز دیگر چنین دیدگاهی وجود ندارد. چون که بازی ها امروز جایگاه رسانه ای پیدا کرده اند.
وی اضافه کرد: از گذشته دو سنت پژوهشی در رابطه با بازی پژوهی وجود داشته است. سنت بازی شناسی که توسط مهندسان شروع شد و در آن بیشتر به جنبه های فنی، جلوه های بصری و گرافیکی بازی توجه می کردند. از منظر این گروه بازی ها یک سازه فناورانه تلقی می شدند و از این منظر نگاه ها به این سازه بیشتر تکنوکراتیک بوده است.
کریم زاده اضافه کرد: در نقطه مقابل این گروه روایت پژوهان قرار داشتند که معتقد بودند بازی صرفا یک سازه مهندسی شده نیست، بلکه به مثابه یک بسته ایدئولوژیک هم می تواند باشد. یک روایت است که در آن معانی و پیام هایی رمزگذاری شده است. وقتی ما با این بسته ایدئولوژیک مواجه می شویم، از آنجاییکه خنثی نیست به لحاظ شناختی در مخاطب تولید ذهنیت و فاعلیت جدیدی می کند. در واقع در این سنت بر عنصر روایت بسیار تاکید گردید.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه همینطور از ۳ دسته بندی در بازی پژوهی نام برد و اظهار داشت: دسته نخست شامل مطالعاتی است که محصول محور هستند، دسته دوم مبتنی بر مطالعاتی است که بر تعامل بین کنش گران و بازیکن با دنیای بازی متمرکز است و تحت عنوان مطالعات فرایند محور معرفی می گردند و دسته سوم شامل مطالعات بازی کارکردگرا است.
سیدجواد شیخ الاسلامی، سرپرست مدیریت تولیدات محتوایی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و دیگر حاضران در این جلسه هم نقطه نظرات خود در رابطه با روندهای طی شده در راه بازی پژوهی را مطرح نمودند.


منبع:

1402/05/14
08:46:55
0.0 / 5
229
تگهای خبر: اسباب بازی , بازی , تولید , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی