قاسمیان نیك با دست و هنر مطرح كرد؛

لباس ساعد در دولت مردمی در دسترس همه قرار گرفت

لباس ساعد در دولت مردمی در دسترس همه قرار گرفت به گزارش دست و هنر، معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: در دولت مردمی سعی کردیم لباس ساعد (سالم، اقتصادی، عفیفانه) در دسترس همگان باشد.



محمدجواد قاسمیان نیک معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که «تحول» در دولت شهید آیت الله رئیسی سرلوحه اقدامات کارگروه ساماندهی مد و لباس بود، اظهار داشت: بر مبنای مستندات موجود، رویکرد تحولی اجرایی شده است. کارگروه ساماندهی مد و لباس محلی با ظرفیتهای فراوزارتخانه ای است که باید نقش دستگاه ها در آن دیده شود اما در عمل به کارگروه ساماندهی مد و لباسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل گشته بود که این واژه جایگاهی در قانون نداشت.
وی اضافه کرد: «دولت سیزدهم در حالی با نگاه حل مساله جایگاه فرا وزارت خانه ای کارگروه ساماندهی مد و لباس را احیا کرد که طی ۸ سالِ دولت قبلی فقط ۵ جلسه در این رابطه تشکیل شده بود، اما در همین ۳ سال ۱۳ جلسه برای احیای جایگاه فرا وزارت خانه ای این کارگروه تشکیل شده است.
معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: در سه سال قبل سعی کردیم تا نوع نگاه به حوزه فشن تغییر کند. تلاش کردیم این حوزه بازشناسایی شود و حتی با رویکرد اقتصادِ فرهنگ تحولات مد و لباس را بررسی کردیم. در این حوزه باید سودآوری برای فعال صنعت پوشاک را در نظر می گرفتیم تا بر این اساس چارچوب های فرهنگی - اجتماعی را ایجاد نماییم. این بخش علیرغم دشواری هایی که داشت اما تا حد زیادی محقق شد.
وی ضمن اشاره به این که در دولت مردمی «تعیین تکلیف آئین نامه های مغفول مانده» توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس پیگیری شد، اظهار داشت: کارگروه بر مبنای آئین نامه اجرایی هیئت وزیران موظف است که هرجا احتیاج به مصوبه، قانون یا دستورالعمل است آنرا تدوین و تصویب کند، بر این اساس حدود ۵ مصوبه ابلاغی که حوزه مد و لباس کشور را تحت تأثیر قرار می دهد بازبینی کرده یا از نو تدوین، تصویب و ابلاغ گردید که میتوان به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایرانی - اسلامی (ایونت ها) اشاره نمود.
قاسمیان نیک اظهار داشت: دستورالعملی دیگری در آئین نامه اجرایی هیئت وزیران جزء وظایف صدا و سیما وجود داشت که حدود ۱۵ سال گرفتار ترک فعل شده بود اما سر انجام در این دولت تصویب و ابلاغ گردید. با این وجود تازه ابتدای کار هستیم و از این به بعد باید به سراغ پایش اجرای مصوبات ابلاغ گردیده برویم که امیدواریم در دولت بعدی هم با همین رویکرد اجرایی شود، در غیر این صورت اقدامات سه سال قبل ابتر و ناقص می ماند.
وی در ادامه بر «آسیب شناسی ۱۱ دوره جشنواره مد و لباس فجر» اشاره نمود و اظهار داشت: کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم فقط اداره کننده جشنواره نبود، بلکه کوشش کرد تا با تشکیل تحول تا حد زیادی نقش خویش را در این رویداد مهم ملی محقق کند. برای مثال این مورد دغدغه اصلی ما بود که بفهمیم چرا آثار برگزیده ادوار جشنواره به ویترین بازار نمی رسد؟
قاسمیان نیک اظهار داشت: با عنایت به این که پیش از این فقط طراحان و هنرمندان مخاطبان اصلی جشنواره بودند، تصمیم گرفتیم اتاق های طراحی ویژندها (برندها) هم مخاطب جشنواره باشند و طاووس زرین دریافت نمایند تا به شکل همزمان به هنر و صنعتِ مد و لباس نگاه شود.
وی اضافه کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس در این دوره متوجه شد که نمی توان ویژندهای صنعتی، کارگاه های تولیدی، نظارت بر بازار، مالیات ها، تعرفه های گمرکی و دیگر موارد را در این عرصه نادیده گرفت و بعنوان زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به هنرمندان پرداخت.
معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: اگر نگاه به حوزه مد و لباس جزیره ای باشد، هیچ هم افزایی و اقدام مشترکی صورت نمی گیرد. حالا از راه حکمرانی پلتفرمی، سامانه «کد شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) را به سامانه جامع تجارت در وزارت صمت متصل کرده ایم تا اقدامات به شکل فراوزارتخانه ای دنبال شود. البته نمی توان منکر برخی مشکلات اجرایی شد که برای این بخش هم پیگیری و مطالبه جریان دارد.
قاسمیان نیک اظهار داشت: «نظارت پیشینی» دیگر رویکرد تحولی دولت سیزدهم در حوزه مد و لباس به حساب می آید. در این حوزه «کد شیما» را به شناسه کالا متصل کردیم تا بتوانیم جلوی طراحی و تولید پوشاک ناهنجار را بگیریم. پس کد ۱۶ رقمی «شیما» کنار شناسه کالا قرار گرفت تا ضابط فراجا یا بازرس اتحادیه که برای بازرسی می رود با یک پلت فرم و از راه QR code شناسه پوشاک را بررسی کند. در این شرایط است که اعمال نظارت سلیقه ای هم کنار می رود و این دقیقاً یک رویکرد تحولی است.
معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نظارت بر محتواهای انتشار یافته توسط برخی فعالین این حوزه در فضای مجازی با همکاری دیگر دستگاه ها و نهادها بود که در این حوزه توانستیم بیشتر از ۵۰۰ هزار محتوای نامناسب حوزه مد و لباس را بعد از نظارت و پایش از فضای مجازی حذف نماییم.

1403/03/18
13:10:48
185
0.0 / 5
تگهای خبر: آثار , تولید , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی