جشنواره نقش تن پوش برگزیدگان خویش را شناخت

جشنواره نقش تن پوش برگزیدگان خویش را شناخت دست و هنر: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش برگزار گردید.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر، الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر جشنواره، حمید قبادی، دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و جمعی از صاحبان برندهای تولید پوشاك و دست اندركاران حوزه مد و لباس در فرهنگستان هنر برگزار گردید.
الهام زایجانی، دبیر ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش اولین سخنران این مراسم بود و اظهار داشت: دوره ششم جشنواره هم با همه سختی ها و كاستی ها برگزار گردید اما خوشبختانه از زمان انتشار فراخوان در آبان ماه سال گذشته، ۵۰۰ اثر به دبیرخانه رسید.
زایجانی خاطرنشان كرد: ششمین دوره جشنواره ملی نقش تن پوش در دو بخش مسابقه طراحی تیشرت با محوریت تمدن ایرانی، مسابقه طراحی تیشرت با مبحث آزاد و همراه با برگزاری نشست های تخصصی، برگزاری نمایشگاه آثار طراحان و هنرمندان خلاق در زمینه طراحی تن پوش و بازدید از مراكز تولیدی پوشاك برگزار گردید و امروز در مراسم اختتامیه، برگزیدگان این رویداد مورد تجلیل قرار می گیرند.
دبیر جشنواره ملی نقش تن پوش خاطرنشان كرد: از پنج برند تولید لباس برای تولید آثار برتر دعوت به همكاری شد كه اكنون سه طرح برتر سال قبل توسط برندهای "سله بن" و "بادی اسپینر" در حال تولید انبوه است و ۱۵ روز دیگر این آثار برتر را می توانیم در فروشگاه های این برندها خریداری نماییم. امسال هم ۲۰۰ طراح آثاری را به این جشنواره ارسال كردند كه ۱۲۰ طراح از استان های مختلف كشور بودند و این نشان دهنده گسترده تر شدن فعالیت این جشنواره است.
زایجانی در ادامه باشاره به اینكه بخش های دولتی آنگونه كه باید از این رویداد حمایت نكردند تصریح كرد: از بخش های مختلف دولتی برای پشتیبانی از جشنواره كمك خواستیم، اما آن گونه كه باید به ما كمك گردد، كمكی صورت نگرفت و در این دوره بخش خصوصی و صاحبان برند با ما همراه شدند و به ما كمك كردند.
جشنواره نقش تن پوش محصول یك كار گروهی دانشجویی
بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر هم در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خدا را شاكریم كه به ما توفیق داده تا درحد بضاعت و امكانات جهاددانشگاهی هنر، در مورد مد و لباس بعنوان یكی از وجوه تمدنی ایران، تلاش نماییم و در كنار سایر فعالیت های این مجموعه، جشنواره نقش تن پوش را بعنوان یكی از جشنواره های تخصصی حوزه مد و لباس، به دوره ششم برسانیم.
او با تاكید بر اینكه این جشنواره محصول یك كار گروهی دانشجویی است تصریح كرد: با حداقل امكانات برگزار می گردد و این برای مجموعه ما یك ارزش تلقی می گردد. همه كارها، برنامه ها و اقدامات دبیرخانه جشنواره توسط جوانان دانشجو و با هماهنگی خانم الهام زایجانی انجام می گردد. كه لازمه همین جا از ایشان و همكارانشان تشكر می كنم.
رشیدی اضافه كرد: ما در جشنواره نقش تن پوش با فراگیر ترین نوع پوشش، بخصوص در میان جوانان، سر و كار داریم. تن پوش یا همان تی شرت از نظر ما همچون یك لوح سفید، می تواند یك تابلو و یك اثر هنری زیبا و جذاب باشد كه محیط پیرامونش را زیباتر می كند و می تواند همانند یك رسانه فراگیر در فضای عمومی جامعه عمل كند و مفاهیم و مولفه های فرهنگ و تمدن ایرانی را معرفی نماید.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر با اشاره به اینكه در فرهنگ و تمدن ایران زمین هزاران تصویر، طرح، نقش و نگار و ایده برای طراحی وجود دارد، كه هر یك از آنها می تواند دستمایه یك كار هنری معرف این تمدن باشد و هم به شناخت عموم از میراث تمدنی و تاریخی شان كمك نماید و هم به كمك متولیان گردشگری كشور بیاید تصریح كرد: جهاددانشگاهی هنر با برگزاری این جشنواره و ورك شاپ ها و نشستهای آن تلاش دارد در این رابطه "فرهنگ سازی" كند و فهم عمومی را نسبت به این مورد بالا ببرد.
او اضافه كرد: واقعا لازم است این آگاهی در عامه مردم تولید شود كه بدانند بعضی از لباس ها و نمادهایی كه مورد استفاده قرار می دهند، ضمن اینكه نسبتی با فرهنگ شان ندارد، با باورهای آنها تناقض جدی دارد و حتی می تواند مبلغ گروه های منحرف هم باشد.
رشیدی در ادامه اظهار داشت: ما معتقدیم باید آثار هنری برتر، به شكل های مختلف معرفی شوند. باید الگوهای موفق، در جامعه ارائه شود. باید فرهنگ سازی نماییم و این آگاهی را تولید نماییم تا مردم فرق بین یك اثرهنری ایرانی و اصیل را با نمونه های جعلی و خارجی آن تمییز دهند. باید روی ذائقه مردم كار نماییم تا كمتر به سمت آثار هنری ارزان و بی كیفیت بروند. باید در هنرمندان خوش ذوق و خلاق، انگیزه تولید نماییم. باید به جوانان هنرمند یاد بدهیم منتظر استخدام در ادارات دولتی نباشند، خودشان ایده پردازی كنند؛ خودشان نیاز بازار را شناسایی كنند.
بهترین منطقه را به لحاظ جغرافیایی برای صادرات پوشاك داریم
شاهین فاطمی در ادامه مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در كشوری زندگی می نماییم كه هزاران سال تمدن داشته اما دنیای امروز به آنچه داشته ایم بهایی نمی دهد، بلكه به آنچه داریم اهمیت قائل است. فقط ملت ها و جوامعی توانسته اند در جهان تغییر كنند كه داشته های گذشته خویش را به دارایی كنونی تبدیل نموده اند، اما ما همچنان عاشق نوستالوژی های گذشته هستیم و نمی دانیم چگونه آنها را به اكنون پیوند بزنیم.
او با اشاره به اینكه ما اكنون دچار بحران های زیاد با فرصت های زیاد هستیم بیان كرد: ما از نظر جغرافیایی بهترین منطقه را برای صادرات پوشاك داریم. اكنون با كاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار مواجه هستیم، اما تمام كشورهایی كه خواسته اند صادرات خویش را بالا برند، ارزش پولشان را كاهش داده اند، پس افزایش قیمت دلار هم می تواند یك فرصت باشد.
فاطمی اظهار داشت: ما میلیون ها دلار صرف مبارزه با تهاجم فرهنگی كرده ایم، در حالیكه سبك زندگی در پوشش به راحتی می تواند جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد و یكی از طریق های مقابله با تهاجم فرهنگی تولید سبك زندگی خودمان است و اگر ما این سبك را برای خودمان نسازیم، خارجی ها برای ما ساخته و به ما تحمیل خواهندكرد. هزاران سال است كه انواع تهاجم ها به ما صورت گرفته و همین اعتماد به نفس ما را از بین برده است. داشته های زیادی داشته ایم كه می توانستیم آنها را گسترش دهیم اما چون اعتماد به نفس نداشته ایم، كنار هر كارمان یك اسم خارجی می آوریم تا بگوییم كه كار خوب و قوی است.
مدیرعامل چرم درسا در خاتمه اظهار داشت: شركت های بزرگ می دانند چگونه محتوا تولید و با مشتریان خود ارتباط برقرار كنند و اگر ما از امروز به فكر تولید محتوا باشیم، خواهیم توانست گام های بزرگی برداریم. ما باید سه كار انجام دهیم؛ اول اعتماد به نفسمان را بالا ببریم، دوم برنامه ریزی نماییم و سوم دست به تولید محتوا بزنیم.
محمد محب خدایی، معاون گردشگی سازمان میراث فرهنگی دیگر سخنران این مراسم بود.
محب خدایی با تاكید بر اینكه رنگین كمانی از ظرفیت های گردشگری در كشور ما وجود دارد بیان كرد: محور گردشگری تنها تفریح نیست و در تمام جهان وقتی می خواهند یك بخش مزیت بیشتری پیدا كند گردشگری را به آن می افزایند و در این میان وظیفه ما این است كه جاذبه ها را به محصول تبدیل نماییم و آن را به تمام دنیا صادر نماییم.
نقش تن پوش در جهت انتقال همین مفاهیم فرهنگی گام های مؤثری برداشته است
حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور كه در دقایق میانی مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش با اهدای لوح مورد تجلیل قرار گرفت طی سخنانی اظهار داشت: نشانه شناسی و پرداختن به نمادها و المان های فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب لباس را حائز اهمیت بسیار دارد و لباس ثابت كرده می تواند حامل مفاهیم مختلف فرهنگی باشد و در جهان امروز آمیختن مفاهیم و مد بسیار حائز اهمیت است.
او با اشاره به اینكه الزاماً نتایج هر جشنواره را آخر آن جشنواره نباید جست وجو كرد، بلكه باید با نگاهی فراتر از مخاطب خاص فكر و عمل نماییم بیان كرد: بر همین مبنا از مسئولان جشنواره می خواهم جریان سازی جشنواره نقش تن پوش را در جامعه هم رصد كنند. خیلی از جشنواره ها تكثیر دهنده خیلی از نظریات فرهنگی هستند و نقش تن پوش هم در جهت انتقال همین مفاهیم و پیام ها گام های مؤثری را تابحال برداشته است.
معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش
بخش پایانی این مراسم تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش بود.
در این بخش سعیده خیرآبادی، گلشید قنبری یزدی، مینوفر رفعت راد، مهدی میرمعنا و حسین شاه طاهری بعنوان دارندگان آثار شایسته تقدیر معرفی گشتند.

1397/02/31
15:40:40
4999
5.0 / 5
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی