دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور در گفت وگو با مهر:

رسانه ها گسست میان متولیان ومردم را پر كنند

رسانه ها گسست میان متولیان ومردم را پر كنند به گزارش دست و هنر سیده مرضیه شفاپور اظهار داشت: پتانسیلی كه از دوران كودكی برای شكل گیری ذائقه سازی وجود دارد را نباید از دست بدهیم. همینطور رسانه ها گسست میان مردم و متولیان مدولباس را باید پُر كنند.



به گزارش دست و هنر به نقل از مهر، سیده مرضیه شفاپور در گفت وگوی پیشین اش با خبرنگار مهر درباره وظایف بنیاد ملی مد و لباس گفته بود که طبق قانون مجلس کار ساماندهی «فرهنگی» مد و لباس بر عهده ما است، ذیل کارگروه چند دستگاه باید با ما همکاری کنند وزارت صمت، اتحادیه پوشاک، اصناف، صداوسیما و … باید در کنار ما قرار بگیرند تا به رسالتی که قانون برای ما مشخص کرده، برسیم. وقتی در بازار می بینیم که انواع و اقسام مانتوهای غیرمتعارف عرضه می شود دیگر باید چه کار کرد؟ من حتی بررسی کردم که بیشتر این محصولات از مبادی غیرقانونی با قیمت ارزان وارد کشور می شود. ما با ستاد مبارزه با کالای قاچاق به جهت اینکه که جلوی این واردات گرفته شود رایزنی کردیم. زمانی که جلوی این واردات گرفته شود مردم به سمت پوشش جامعه خودمان سوق پیدا می کنند. اگر دولت ارزی را به پوشاک ایرانی اختصاص دهد تا طراحان در این حوزه طراحی نمایند و عرضه داشته باشند مطمئن باشید با تخصیص این سوبسید به کالای ایرانی، مردم می توانند آن کالا را خریداری کنند. اتحادیه پوشاک اگر در کنار ما قرار بگیرد و مغازه هایی را که در مرکز شهر است را با قیمت مناسب در اختیار طراحان ما قرار دهد که آنان بتوانند محصولاتشان را در معرض نمایش قرار دهند این کمک بسیاری را خواهد نمود اگر تمام این موارد صورت گیرد ما به هدفمان خواهیم رسید. سیده شفاپور دبیر کارگروه مد و لباس کشور در گفتگو با خبرگزاری مهر از گسست میان مردم و مسؤلان و دوگانگی در پوشش می گوید.
من اعتقاد دارم که ذائقه سازی را از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم چونکه آنها نسل هایی هستند که باید با ذائقه ایرانی آشنا گردند و با همین ذائقه هم جلو بروند
شفاپور در پاسخ به این سؤال که با عنایت به این که هم البته هم ذائقه سازی داریم و هم ذائقه شناسی اما فرق های اساسی این دو در این است که با ذائقه سازی می توان مُد ایرانی و مناسبی که به صورت پیش فرض در اذهان وجود دارد و از آن بعنوان مُد بومی یا ایرانی یاد می کنند، بهره برد! اما تفاوت ذائقه شناسی در این است که طراح یا مسئول سازمان یا ارگانی که در حوزه پوشاک فعالیت می کند به دنبال نیازسنجی مخاطب درصدد این است که آنان چه مُد یا پوشاکی را می پسندند و همان را در اختیارشان قرار دهند و این به شکلی کپی برداری یا تقلید از مُد اروپایی است، من احساس می کنم که مسؤلان، متولیان یا هر شخصی که در حوزه مد و لباس فعالیت می کند یک قدم از مخاطبانشان عقب هستند!؟ می گوید: من اعتقاد دارم که ذائقه سازی را از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم چونکه آنها نسل هایی هستند که باید با ذائقه ایرانی آشنا گردند و با همین ذائقه هم جلو بروند. بیشتر و مامن از زمانی اتفاق می افتاد که بچه ها خودشان را به خوبی می شناسند و دوست دارند لباسی که مدنظرشان است و برپایه سلیقه خودشان طراحی شده، انتخاب کنند.
او ادامه می دهد: بنیاد ملی مد و لباس از انجمن پوشاک مدارس در این حوزه حمایت کرده تا لباس مدارس را برپایه روان شناختی، جامعه شناسی و اقلیمی که کودک و نوجوان در آن زندگی می کنند طراحان بر همین مبنا طرح بدهند. یعنی پوشاک کودکان برپایه سلیقه مدیران مدارس نباشد و برپایه سلیقه ای باشد که کودکان با آن ارتباط برقرار کنند.
شفاپور درباره بهره گیری سوزن دوزی در لباس ها بیان می کند: همینطور تلاش داریم از سوزن دوزی که در هر منطقه ای خاستگاه متفاوت و متنوعی دارد. باید کودکان و نوجوانان را با فرهنگی آشنا نماییم که از قدیم وجود داشته و امروزه در حال نابودی است. خوشبختانه انجمن شکل گرفته و حتی طراحان هم بسیار از این حمایت کردند. پتانسیلی که از دوران کودکی برای شکل گیری ذائقه سازی وجود دارد را نباید از دست بدهیم.

دبیر بنیاد مد و لباس یکی از علل گسست میان مردم و متولیان حوزه مد و لباس را رسانه ها دانست و می گوید: ارتباطی که مردم با مسؤلان نمی توانند بگیرند دلایلش بیشتر رسانه ها هستند که همکاری مستمر و قابل قبولی را با بنیاد ملی مد و لباس ندارند. بر فرض مثال اگر صداوسیما در کنار بنیاد ملی مد و لباس قرار بگیرد و در عرصه های مختلف یاری رسان باشد بسیار مؤثر خواهد بود.
ارتباطی که مردم با مسؤلان نمی توانند بگیرند دلایلش بیشتر رسانه ها هستند که همکاری مستمر و قابل قبولی را با بنیاد ملی مد و لباس ندارند
شفاپور با اشاره به کارکرد رسانه ای در این عرصه، ادامه می دهد: صداوسیما نقش مؤثری در ترویج و فرهنگ سازی مد ایرانی اسلامی دارد که متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده اند یکی از علل راه نیافتن طرح ها و مُد جشنواره فجر در سطح جامعه این است که کارکرد رسانه ای ندارد. اگر رسانه بعنوان بازوی کمکی در کنار ما قرار گیرد اساسا این گونه طرح ها وارد بازار می شود و مردم با آن ارتباط برقرار می کنند و سلایقشان به این سمت خواهد بود. وزارت صمت باید از طراحان ما حمایت مالی داشته باشد و امکانات اولیه را در اختیار آنان قرار دهد. با همکاری و تعامل این سازمان ها و نهادها اساسا به افق درستی که مدنظرمان است، خواهیم رسید.
درباره گسست موجود میان متولیان مد و لباس و مردم جامعه و بی کارکرد بودن جشنواره برای عموم مردم می گوید: ما تمام تلاش و تلاش مان را می نماییم که کارکرد جشنواره عمومی شود و مردم جامعه استفاده تمام و کمال از مد و محصول عرضه شده در جشنواره داشته باشند. زمانی که به طراحان بها دهیم و طراحانی که در قالب قانون حرکت می کنند را دریابیم اساسا حوزه مد و لباس ارتقا پیدا می کند و انصافاً طراحانی که طرح ها را عرضه می دهند متناسب با مد ایرانی اسلامی است و ما باید حمایت مادی و معنوی از آنان داشته باشیم تا در این راه پر فراز و نشیب به ما کمک کنند و ما در این حوزه موفق عمل نماییم، تا طراحان زیرزمینی بساط شان را جمع می کنند.
او ادامه می دهد: هدف ما این است که بعنوان کارگروه مد و لباس کشور فرهنگ سازی درست و دقیقی را ایجاد نماییم و با همکاری و تعامل ارگان هایی همچون وزارت صمت، اتحادیه پوشاک و صنوف دیگر این امر را جلو ببریم، ارگان دولتی باید کنار ما قرار بگیرند. ببینید کارگروه مد و لباس متشکل از چند نهاد و سازمان است که متأسفانه کارکرد کنار هم بودن را نداریم و من وظیفه خودم می دانم که این مورد را سروسامان دهم.



منبع:

1399/05/29
22:46:08
2002
5.0 / 5
تگهای خبر: اقلیم , انجمن , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی