به همت سازمان سمت و همكاری دانشگاه فرهنگیان؛

انتشار برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی

انتشار برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی به گزارش دست و هنر کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) تألیف کلئر مک لاخلان، مریلین فلیر و سوزان ادواردز با ترجمه تعدادی از مترجمان به همت سازمان سمت و دانشگاه فرهنگیان منتشر گردید.


به گزارش دست و هنر به نقل از روابط عمومی سازمان سمت، کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) تألیف کلئر مک لاخلان، مریلین فلیر و سوزان ادواردز با ترجمه محمد جوادی پور، سیدصادق موسوی، مرتضی بازدار قمچی قیه و مریم بنی عامریان به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و دانشگاه فرهنگیان منتشر گردید. کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) برای دانشجویان رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی بعنوان منبع اصلی درس «برنامه ریزی درسی دوره های تحصیلی پیش دبستان و دبستان» ترجمه شده است، البته علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه مندان نیز می توانند از آن بهره مند شوند. یدون شک نقش و جایگاه بنیادین آموزش و پرورش دورة ابتدایی در رشد و پیشرفت همه جانبه جامعه بر کسی پوشیده نیست، بنا بر این صاحب نظران و دانشمندان تعلیم و تربیت بر این مساله تاکید کرده اند. باتوجه به حجم تغییرات اجتماعی، فرهنگی و علمی و ضرورت پیش بینی این تغییرات در برنامه های درسی، اهمیت دورة ابتدایی از سایر دوره های تحصیلی بیشتر است. در سالهای اخیر تحقیقات و مطالعات مختلفی در زمینه مبانی روان شناختی برنامه درسی و پروسه یادگیری دانش آموزان دورة ابتدایی صورت گرفته است و اطلاعات فراوانی در این خصوص وجود دارد؛ البته هنوز این مطالعات در حال توسعه است و روزبه روز جعبة سیاه ظرفیت های روان شناختی کودکان بازیابی می شود. به همین نسبت نوآوری و پیشرفت درباب پروسه آموزش و یادگیری دانش آموزان و روش ها و الگوهای برنامه ریزی درسی نیز حاصل شده است، گرچه این مطالعات هنوز متوازن و همه جانبه نیست. کتاب حاضر رویکرد جدیدی به موضوع برنامه ریزی درسی دوران ابتدایی خصوصاً دوره اول آن دارد. اول اینکه کتاب از طرح و الگوی واحدی پیروی می کند و انسجام و هماهنگی مطالب در فصول مختلف آن از نظام مشخصی برخوردار است؛ به یک معنا روح برنامة درسی در سراسر کتاب رعایت شده است و منظومه هدفمندی را تشکیل می دهد و تکلیف فراگیر، موضوع درسی، یادگیری، جامعه و آموزش کاملاً روشن شده است. دوم اینکه تناسب بین مبانی نظری و بخش عمل رعایت شده بطوریکه برای فعالیت ها و اقدامات مختلف مبانی و نظریه های مختلفی پیش بینی شده است. سوم، به جامعه و ارزش های حاکم در آن و بافت آن و ارتباط بین گذشته و آینده توجه خوبی شده تا جایی که بعنوان یکی از چارچوب های اساسی در همة فصول به آن پرداخته شده است. در سراسر کتاب به ارزشیابی برنامة درسی بطور هماهنگ با بخش برنامة درسی توجه، و بر نقش اساسی آن در برنامه درسی تاکید شده است. به علوم و ریاضیات، زبان، سوادآموزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت، هنر و کارهای بدنی در دورة ابتدایی پرداخته شده است تا علاوه بر نگاه برنامه درسی فراگیرمحور اهمیت توجه رشته های علمی از نظر دور نماند، چونکه این دانش به لحاظ گستردگی و پیچیده بودن و در عین حال تغییرات وسیع آن تا زمانی که پایه های آن در دورة ابتدایی گذاشته نشود، توسعه و گستردگی آن در دوره های بعدی امکان پذیر نخواهد بود.

فهرست مطالب این اثر عبارت است از:
پیشگفتار مترجمان
دربارة نویسندگان
فصل اول: مقدمه
فصل دوم: نظریه، تحقیق و برنامه‌ی درسی اوایل کودکی
فصل سوم: رشد و یادگیری: دیدگاه های رشد چگونه شکل می گیرند؟ برنامه‌ی درسی چگونه...
فصل چهارم: برنامه‌ی درسی بعنوان یک واسط فرهنگی
فصل پنجم: تفسیر برنامه‌ی درسی دوران اولیه‌ی کودکی
فصل ششم: برنامه‌ی درسی تاریخی فرهنگی در عمل
فصل هفتم: برنامه‌ی درسی بعنوان یک ابزار مفهومی: مشاهده، محتوا و برنامه ریزی
فصل هشتم: ارزشیابی کودکان و برنامه‌ی درسی: دریچه های تغییر
فصل نهم: دانش محتوایی: علوم، ریاضی و شمارش (اعداد)
فصل دهم: دانش محتوایی: زبان، سوادآموزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
فصل یازدهم: دانش محتوایی: هنر، بهداشت، بهزیستی و کارهای بدنی
فصل دوازدهم: نتیجه گیری
واژه نامه
منابع و مآخذ در مورد نویسندگان آمده است: کلئر مک لاخلان دانشیار آموزش ابتدایی در دانشگاه ماسی نیوزیلند است. موضوع رسالة دکتری وی درباره سوادآموزی در مهدکودک های نیوزیلند بوده است. او سابقه تدریس در دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه های آکلند و ماسی را نیز دارد. کلئر همین طور سابقه معلمی و مدیریت مراکز پیش دبستانی و ابتدایی را در کارنامه خود دارد. همچون علایق این استاد دانشگاه می توان به برنامه‌ی درسی، سوادآموزی و انتشار کتاب های گوناگون درباره فعالیت ها و اعتقادات معلمی اشاره نمود. از سال ۲۰۰۶ نیز سردبیر مجلة آموزش ابتدایی بوده است. مریلین فلیراستاد آموزش ابتدایی در دانشگاه موناش است. وی سابقه معلمی در مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان را دارد. مدتی نیز مشاوره برنامه ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش استرالیا را برعهده داشته است. در سال ۲۰۰۲ نیز بعنوان پژوهشگر به استخدام دولت درآمده است. وی بیش از ۳۰۰ اثر پژوهشی منتشر نموده است که ۳۰ اثر به صورت کتاب چاپ و انتشار یافته است. فلیر الان ریاست انجمن بین المللی تحقیقات فرهنگی را برعهده دارد. سوزان ادواردز دانشیار برنامه‌ی درسی و تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی در دانشگاه کاتولیک استرالیاست. تخصص وی آموزش ابتدایی (دوران اولیة کودکی) است. او مدتی معلم پیش دبستان و دبستان بوده است. سوزان ادواردز دکتری خودرا با موضوع «تمرکز بر چگونگی شکل گیری برنامه‌ی درسی ابتدایی بوسیله نظریه» ستاندن کرده است. همچون علاقه مندی های وی می توان به برنامه‌ی درسی دوران ابتدایی، فناوری های دیجیتال، نظریه های رشد و نقش بازی در یادگیری اشاره نمود. وی کارهای اساسی بسیاری در این حیطه های موضوعی منتشر نموده است. کتاب برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی (برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) تألیف کلئر مک لاخلان، مریلین فلیر و سوزان ادواردز به همت محمد جوادی پور، سیدصادق موسوی، مرتضی بازدار قمچی قیه و مریم بنی عامریان به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و دانشگاه فرهنگیان به بهای ۳۰۰، ۰۰۰ ریال منتشر گردید.

1399/12/10
22:42:01
0.0 / 5
938
تگهای خبر: آموزش , انجمن , بازی , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی