نامورمطلق:

ابطال كارت هنرمندان ماشین كار

ابطال كارت هنرمندان ماشین كار به گزارش دست و هنر معاون صنایع دستی كشور اظهار داشت: اداره كل میراث فرهنگی اصفهان با همكاری اتحادیه صنایع دستی استان، بعضی هنرمندانی كه با ماشین كار می كردند را شناسایی و كارتشان را باطل كرده است.



بهمن نامورمطلق در گفتگو با خبرنگار مهر به سفر اخیر خود به استان اصفهان اشاره و بیان كرد: ما با اتحادیه صنایع دستی اصفهان، جلسه ای داشتیم. هنرمندان اصفهانی، مشكلات جدی دارند یكی از این مسایل، حضور كالاهایی است كه در تولیدشان از فن آوری های جدید استفاده می گردد. البته چند نظریه در این زمینه وجود دارد؛ برخی معتقدند كه باید جلوی ورود و ساخت دستگاه هایی چون تری دی، لیزر، پرس و امثال آن گرفته شود. نظر عده دیگری هم بر این است كه هنرمندان ما باید خلاقیت خویش را افزایش بدهند و همیشه یك قدم جلوتر از دستگاه ها باشند.
معاون صنایع دستی كشور استفاده از ماشین را امری گریزناپذیر دانست و اضافه كرد: طبیعی است كه اگر دست حركت نكند، ماشین جایگزین می شود؛ كالایی هم كه این گونه تولید می شود، خیلی ارزان تر است و خود من، این مساله را تهدیدی جدی برای صنایع دستی نمی بینم. این اتفاق، به خاطر عدم خلاقیت است و اگر ما خلاق باشیم، معلوم است كه ماشین نمی تواند جایگزین دست شود چون شرافت دست، بیش از این است. برای مثال، روزی كه عكاسی ابداع شد همه فكر می كردند عمر نقاشی تمام شده؛ جون نقاشان ما پرتره یا طبیعت كار می كردند. اما این گروه از هنرمندان با روی آوردن به هنر انتزاعی توانستند نقاشی را نجات دهند.

نامورمطلق در پاسخ به این كه بسیاری معتقدند ترمه یزد یا چاپ قلمكار اصفهان دیگر با دست انجام نمی شود و چه تدبیری در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: ما یك صنعت داریم و یك هنر؛ صنایع دستی، بینابین است؛ یعنی بین هنر و صنعت و ما باید آن را به هنر نزدیك كنیم. چراكه كارهای انبوه كارگاهی را ماشین انجام می دهد و اما اگر جلو كارهای ماشینی را بگیریم، قاچاق زیاد می گردد. و ما بازار را از دست می دهیم.
وی ادامه داد: برای مثال هم اكنون، فرش ماشینی به لحاط تجاری سازی، كمتر از دست بافت نیست و ما می خواهیم این بلا سر صنایع دستی نیاید. ازاین رو باید راه میانه ای را در نظر بگیریم و این راه، تولید كارهای فاخر و یگانه است. به عبارتی باید به خاص پردازی روی آوریم و آثار یگانه یا چندگانه تولید كنیم.
به گفته معاون صنایع دستی كشور، اداره كل میراث فرهنگی و صنایع دستی اصفهان با همكاری اتحادیه، برخی از هنرمندان اصفهانی كه با ماشین كار می كردند را شناسایی كرد. كارت این افراد باطل شد و از این پس آنها باید هزینه های خویش را به دولت بدهند و دیگر نمی توانند از مزایایی چون معافیت مالیاتی بهره ببردند.
 

1396/08/14
21:16:41
5119
5.0 / 5
تگهای خبر: صنایع دستی , هنر , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
دست و هنر
dastohonar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دست و هنر محفوظ است

دست و هنر

هنر و صنایع دستی